InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Kalkverf in de badkamer

Kalkverf in de badkamer

Kalkverf is een natuurproduct met een bijzondere uitstraling. De verf is niet duur. In de badkamer kun je prima kalkverf gebruiken. In natte gedeelten zoals een douchehoek is het verstandig een extra beschermlaag over de kalkverf aan te brengen. Dit kan bijvoorbeeld met tadelakt. Vanaf vijftig euro kun je al een liter kalkverf kopen.

Kalkverf wat is het?

Kalkverf bestaat al heel erg lang. Het is een van de oudste bestaande verfsoorten. Deze verf heeft een openstructuur. Daar waar de meeste verfsoorten een luchtdichte laag vormen op bijvoorbeeld een muur, doet kalkverf dat niet. Daarom is kalkverf bijzonder geschikt om toe te passen op een vochtige muur. Als je gewone verf op een muur schildert die vochtig is, dan sluit je als het ware het vocht in de muur op. Het gevolg is dat er schimmelplekken zullen ontstaan. Met kalkverf gebeurt dit niet omdat de muur kan blijven ademen vanwege de open structuur van de verf.

Kalkverf in de badkamer

Kalkverf kan uitstekend worden gebruikt in vochtige ruimtes zoals een badkamer. Andere eigenschappen van de verf zijn de schimmel- en bacteriewerendheid. In een badkamer kan kalkverf nog worden behandeld met een kalkzeep om een lichte beschermlaag aan te brengen. Door kalkzeep toe te passen wordt vocht minder snel zichtbaar. Natte gedeelten in de badkamer zoals bijvoorbeeld de douchehoek moeten worden voorzien van een extra beschermlaag. Een mogelijkheid is het gebruik van tadelakt als extra beschermlaag. Tadelakt is speciaal bedoeld voor vochtige stukken muur.

Kalkverf prijzen

Als je van plan bent om de badkamer te voorzien van kalkverf, dan ben je goedkoper uit dan wanneer je alles wilt betegelen. Met een liter kalkverf kun je ongeveer vijf tot vijftien vierkante meter verven. De verf kun je verdunnen. Des te meer je de verf verdunt des te meer oppervlakte je ermee kunt verven. De prijs van een liter kalkverf ligt tussen de vijftig en tachtig euro. Een lichtere kleur verf is goedkoper dan een donkere kleur. Als je de badkamermuren met een totale oppervlakte van circa twintig vierkante meter wilt verven, dan ben je ongeveer tweehonderd euro kwijt.

Verschillende kleuren mogelijk

De basiskleur van kalkverf is wit. Hierdoor is het mogelijk om veel verschillende kleuren ermee te maken. Donkere kleuren liggen wat lastiger omdat de basis wit is. Het kleurpallet van kalkverf gaat al gauw richting de honderd verschillende kleurmogelijkheden. Het mengen van een kleur door de basis kalkverf gebeurt met kleurpigment en aanmaakwater. Bij de meeste verfhandelaren kun je kalkverf laten mengen op de juiste kleur. Veelal wordt dit mechanisch gedaan.

Kalkverf, de voor- en nadelen op een rij

Net zoals andere verfsoorten heeft kalkverf ook voor- en nadelen. De voordelen van kalkverf kunnen redenen zijn om juist voor deze verfsoort te kiezen. Enkele belangrijke voordelen van kalkverf zijn:
  • de verf is volledig mineraal
  • het is een zeer milieuvriendelijk product
  • de uitstraling is zeer bijzonder omdat het een natuurproduct is
  • het is ideaal voor vochtige muren
  • de verf is onbrandbaar
  • de verf heeft een hoge schimmel- en bacteriewerendheid

Naast de voordelen kleven er ook nadelen aan het toepassen van kalkverf. Enkele nadelen zijn:
  • het bijwerken van beschadigingen geeft kleurverschil
  • vanwege de openstructuur neemt de verf snel vocht op
  • daar waar er direct water op de verf komt is het gebruik van een beschermlaag nodig

Kalkverf is en blijft een natuurproduct. De uitstraling die de verf heeft is zeer bijzonder, en bij iedere kleur weer anders. Als je kalkverf in de badkamer wilt toepassen, bedenk dan goed dat de zeer vochtige delen een beschermlaag nodig hebben. Tadelakt is bijvoorbeeld een dergelijke beschermer.
Gerelateerde artikelen
De eigenschappen van krijtverfKrijtverf is een al eeuwen toegepaste natuurlijke verfsoort die een mooie matte afwerking geeft. De verf heeft unieke ei…
Verf en behangpapier kunnen beiden, je kunt kiezenVerf en behangpapier kunnen beiden, je kunt kiezenAls mensen een nieuwbouwhuis betrekken of gaan verhuizen dan stellen we ons de vraag wat we op de wanden zullen aanbreng…
Annie Sloan chalk paint: de wonderverfAnnie Sloan krijtverf: misschien heeft u er al wel eens van gehoord. Deze wonderverf wint steeds meer aan populariteit.…
Wat kost een badkamer en een woonkamerWat kost een badkamer en een woonkamerHet inrichten van een woonkamer en een badkamer is vaak duurder dan men verwacht. De afzonderlijke delen lijken niet zo…
Sanitair (badkamer en toilet) uitzoeken en kopenEen badkamer uitzoeken en kopen is iets dat veel mensen moeilijk vinden. Wat zijn de mogelijkheden, waar moet je oplette…

Reageer op het artikel "Kalkverf in de badkamer"

Reactie

Joost, 30-10-2016 21:45 #1
Je kunt kalkverf ook zelf maken, hetgeen dan hooguit 1 euro per liter zal kosten. Gebruik dan gebluste luchtkalk met door aanzuring (niet mechanisch met een micro-filter) verkregen caseïne-poeder, 3 tot 5 % van het gewicht van de kalk, en eventueel wat marmer-meel en/of pigment (en geen cement of cellulose). Eerst water, dan de kalk, dan de caseïne erbij, goed mengen (bijvoorbeeld met een garde op een boormachine), liefst buitenshuis met een briesje in de rug.
Het inademen van droge kalk is net zoals cement niet zo gezond, de absurd dure kant-en-klare kalkverven komen overigens ook in poedervorm daar het kalk nooit echt oplost, en bezinkt zodra je het niet af en toe roert. Het aanbrengen vergt enige kunst, met een spons kun je vegen gladstrijken. De ondergrond moet licht bevochtigd (beneveld) worden, meestal zijn meerdere lagen nodig, het hecht niet op hout. Grote voordelen zijn de kostprijs, waterdamp doorlatendheid ( goede vochtregulatie) en schimmelwerendheid.

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 19-04-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!