InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Annie Sloan chalk paint: de wonderverf

Annie Sloan chalk paint: de wonderverf

Annie Sloan krijtverf: misschien heeft u er al wel eens van gehoord. Deze wonderverf wint steeds meer aan populariteit. Direct op te brengen zonder schuren of het aanbrengen van een laag grondverf. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Meestal geldt de regel: "is het te mooi om waar te zijn? Dan is het niet waar." In het geval van Annie Sloan krijtverf is het wel waar. Deze verfsoort werkt makkelijk en snel en is geschikt voor talloze doeleinden.

Annie Sloan

De krijtverf ook wel kalkverf genoemd van Annie Sloan is bedacht door mevrouw Annie Sloan, zoals de naam al doet vermoeden. Annie Sloan woont in Engeland en is van oorsprong kunstschilder. Haar doel is om kennis door te geven en mensen te inspireren. Ze heeft verscheidene boeken uitgegeven, ze geeft workshops en daarnaast heeft ze een eigen verflijn gecreëerd. Deze verf is tot stand gekomen door haar kennis over verf, pigment en kunsthistorie. Deze verf wordt sinds 1990 gemaakt en wint de laatste jaren steeds meer aan populariteit. Meer en meer mensen ontdekken de verrassende eigenschappen van deze wonderverf.

De voordelen van Annie Sloan krijtverf

Naast Annie Sloan bestaan er meer merken krijtverf. Echter verschillen deze in kwaliteit en duurzaamheid. Annie Sloan chalk paint mag met recht een wonderverf genoemd worden. Het is een veelzijdige verf die voor verscheidene doeleinden te gebruiken is. Glas, hout, metaal; Annie Sloan krijtverf is te gebruiken op alle ondergronden. Om deze reden is deze verf perfect voor het schilderen van meubels en bij uitstek geschikt voor het creëren van een brocante cq. vintage uitstraling. Zelfs vloeren kunnen worden geschilderd met deze verf en ook buitenshuis is deze verf toepasbaar.
Een ander belangrijk voordeel is dat schuren en niet nodig is. U kunt de verf gewoon aanbrengen op onbewerkt hout, reeds geschilderd hout en zelfs wanneer het hout behandeld is met een middel zoals boenwas. Hierdoor is ook een grondverflaag overbodig.
Tegenwoordig wordt het milieu erg belangrijk gevonden. Ook hierin voldoet deze verf; het is een milieuvriendelijke verf vanwege een zeer laag gehalte aan oplosmiddelen.
De verf is op waterbasis wat het mogelijk maakt om de verf te verdunnen met water. Hierdoor kunt u een whitewash-effect creëren waarbij de houtnerf bijvoorbeeld zichtbaar blijft. Behalve het toevoegen van water is het ook mogelijk om kleuren met elkaar te mengen. Zo creëert u een geheel nieuwe kleur die voldoet aan uw wensen.
De verf is tevens erg snel droog; het is na een halfuur overschilderbaar voor een tweede laag en na een paar uur geheel gedroogd. De verf dekt over het algemeen erg goed, maar vaak is een tweede laag het mooist. Als u tevreden bent over het resultaat, kunt u na een paar uur drogen overgaan op de afwerking.

Verkrijgbaar in talloze kleuren

Annie Sloan chalk paint is verkrijgbaar in verschillende kleuren. Zoals al eerder aangegeven werd, is het mogelijk om kleuren met elkaar te mengen. Hierdoor ontstaat een kleur die u kunt afstemmen op uw wensen.

Afwerking

Schuren en het aanbrengen van een laag grondverf is dus niet nodig wanneer u gebruik maakt van Annie Sloan chalk paint. Wel is afwerking noodzakelijk wanneer u lang wilt kunnen genieten van de verf. Omdat het op waterbasis is, kan de verf makkelijk weggeveegd worden wanneer het nat wordt zelfs als de verf al is opgedroogd. Om dit te voorkomen kunt u het schilderwerk afwerken met boenwas of blanke vernis. Boenwas is aan te raden vanwege de gemakkelijke manier van aanbrengen en lage kosten. Antieke terpentijnwas kan uitkomst bieden. Dit kan zowel binnen- als buitenshuis worden toegepast en is ook de perfecte afwerking voor vloeren na behandeling met Annie Sloan chalk paint. Het handigst is om de boenwas met een dikke blokkwast aan te brengen op het schilderwerk en goed uit te smeren zodat alles bedekt is. In eerste instantie zal het schilderwerk erg vet aandoen, maar na 24 uur wachten is alles ingetrokken en is uw schilderwerk beschermd.

Tips

  • Door de verf te verdunnen, creëert u een whitewash look op uw (tuin)meubel. Hierdoor behoudt u de authenticiteit van de ondergrond.
  • Als u een brocante cq. vintage look wenst, kunt u het schilderwerk na goed laten drogen licht opschuren met fijn schuurpapier. Hierdoor kunt u accenten aanbrengen op de uitstekende delen, rondingen of andere punten die u wilt benadrukken. Hierdoor ontstaat een geleefde antieklook.
  • Deze verf is ook te gebruiken op glas, wat zich uitstekend leent voor het creëren van unieke decoratie. Lege wijnflessen of potjes kunt u schilderen met deze verf. Wanneer deze droog is, kunt u dit ter bescherming inspuiten met blanke lak. Vervolgens kunt u indien u dit wenst de potjes en flessen verder versieren met lint, kant, et cetera.
© 2013 - 2018 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De eigenschappen van krijtverfKrijtverf is een al eeuwen toegepaste natuurlijke verfsoort die een mooie matte afwerking geeft. De verf heeft unieke ei…
Krijtverf voor een landelijke en authentieke sfeerKrijtverf voor een landelijke en authentieke sfeerKrijtverf heeft een hele snelle opkomst meegemaakt en is inmiddels enorm populair. Wie zelf aan de slag wil in huis grij…
Annie M. G. SchmidtAnnie M. G. SchmidtAnnie M. G. Schmidt was een vrouw die met haar werk een grote en belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse…
recensieBoekrecensie: Stephen King - MiseryHet gaat Paul Sheldon allemaal goed af: zijn Misery boekenreeks verkoopt goed en de dollars stromen binnen. Totdat hij o…
Schilderen met olieverf: techniekenSchilderen met olieverf: techniekenMet olieverf kun je veel verschillende technieken toepassen en ook verschillende effecten bereiken. Van pasteus schilder…
Bronnen en referenties
  • www.anniesloanchalkpaint.com

Reageer op het artikel "Annie Sloan chalk paint: de wonderverf"

Reacties

Monique, 21-11-2017 08:43 #3
Persoonlijk heb ik juist hele slechte ervaringen met deze verf. Ik wou graag mijn 4 leren leerstoelen oppimpen en kwam zo op deze verf terecht want volgens de fabrikant kun je er alles mee verven. Prachtige kleuren en het ging er na heel wat lagen redelijk goed op. Nog afgewerkt volledig via hun beschrijving met de Wax. Maar helaas bladdert de verf op de zitting erg af wanneer je erop hebt gezetten. Erg jammer na zoveel geld en werk. Ik zou dus zeggen, absolute niet voor alles geschikt en zeker niet voor leren stoelen! En helaas wanneer je dit terugkoppelt naar de fabrikant geven ze niet thuis. Jammer.

Jorgi, 20-10-2014 21:03 #2
Hallo ik heb chalk paint gebruikt op mijn stoffen stoel. De stof is nu best hard geworden. Kan ik hier iets aan doen?
En is de stoel ook schoon te maken als er een vlek opzit? Zo ja met wat? Reactie infoteur, 22-10-2014
Geen idee. Ik heb persoonlijk geen ervaring met stof verven.

Linda Goris, 27-09-2014 23:16 #1
Hallo,
Ik heb mijn eetkamer geverfd en daarna behandeld met de soft wax, het resultaat is heel mooi.Nu zou ik graag mijn donkere eiken keuken verven.Is het dan voldoende om soft wax nadien te gebruiken of moet ik de keuken nabehandelen met iets anders, vermits een keuken toch vettiger is en ik ze graag afwas met een sopje. Reactie infoteur, 29-09-2014
Ik zou dan niet gaan voor soft wax, maar voor de Annie Sloan lacquer, een soort matte vernis die de keuken ook goed beschermt tegen slijtage. Dit is wat sterker en mijns inziens meer geschikt voor een keuken.

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 10-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 3
Schrijf mee!