InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Een vuurkorf voor warmte, sfeer en gezelligheid

Een vuurkorf voor warmte, sfeer en gezelligheid

Een vuurkorf voor warmte, sfeer en gezelligheid Voor veel mensen is vuur een fascinerend verschijnsel. Menigeen heeft als kind al met vuur gespeeld. Voor volwassenen is er de vuurkorf, voor een vuur in eigen tuin. De vuurkorf geeft sfeer en gezelligheid, en natuurlijk warmte. Er is veel keus in vuurkorven en vuurschalen, in verschillende prijsklassen. Niet alle houtsoorten zijn geschikt voor stoken in de vuurkorf. En houdt in alle gezelligheid ook een beetje rekening met de buren.

Een vuur stoken: de magie blijft

Een vuur stoken is in onze tijd iets dat voornamelijk voor de gezelligheid wordt gedaan. Hooguit zie je soms ergens iemand afval verbranden op een stuk land. In vroeger eeuwen stookte men vuren voor de warmte, voor het bereiden van voedsel, om wilde dieren op afstand te houden en om besmettelijke ziekten - zoals de pest - te verdrijven. Voor dat laatste doel werd zwavel gebruikt, dat in korven werd gedaan. Hoewel we tegenwoordig open vuren niet meer nodig hebben in de strijd om het bestaan, spreekt de magie van een open vuur veel mensen nog altijd aan.

Vuurtje stoken? Neem een vuurkorf

Veel mensen hebben als kind vuurtje gestookt, vooral jongens. Vuur blijft een boeiend verschijnsel. Net als het gezellig samen zitten rond het ouderwetse kampvuur. Wie het als volwassene nog altijd leuk vindt om vuurtje te stoken kan dit doen in de eigen tuin of op het terras, in een vuurkorf. Wat goed is om te weten: het is verboden om in de eigen tuin een vuur te maken, tenzij dit wordt gedaan in een vuurkorf, buitenkachel, barbecue, vuurpot of gelpot. Ook fakkels mogen gebruikt worden. Een vuur in een vuurkorf of vuurschaal komt waarschijnlijk het dichtste bij het idee van een kampvuur.

De vuurkorf: soorten en maten

Een vuurkorf is een ijzeren bak, mand of korf waarin een vuur gemaakt kan worden met houtblokken. Er zijn verschillende soorten verkrijgbaar, van eenvoudige metalen korven tot modellen die ook als barbecue kunnen worden gebruikt. De laatste worden geleverd met rooster(s). Sommige vuurkorven hebben een plaat om de as op te vangen. Vuurkorven zijn gemaakt van gietijzer, gelakt staal of metaal met een poedercoating.

Waar zijn vuurkorven te koop?

Vuurkorven zijn te koop bij doe-het-zelf zaken, tuincentra en webwinkels. Er zijn zelfs webwinkels die alleen maar vuurkorven en -schalen verkopen. Er is een ruime keuze, voor elke portemonnee is wel een vuurkorf verkrijgbaar. De prijzen variëren van een paar tientjes tot honderden euro's.

Welk hout is geschikt voor de vuurkorf?

Voor het stoken kun je het beste blokken geperste houtvezel gebruiken. Ook goed zijn droge blokken hout (zoals voor de open haard). Kies houtsoorten die geen hars bevatten, dit voorkomt rondspattende vonken. Dennen- en sparrenhout kunnen daarom beter vermeden worden; deze houtsoorten bevatten teveel hars. Zorg voor schoon hout, dat voorkomt onnodige rookvorming. Gebruik dus geen geverfd of gelakt hout, bij het stoken ervan komen schadelijke chemicaliën vrij. Bij het stoken van vochtig hout is de verbranding onvolledig; hierdoor komen ook stoffen vrij die schadelijk zijn. Snoeihout en afval mogen niet gestookt worden.

Waar moet je aan denken bij het gebruik van een vuurkorf?

  • Houdt rekening met de wind en windrichting
  • Zet de vuurkorf niet vlak naast een hoge struik of boom om brand te voorkomen
  • Gebruik schoon en droog hout om overmatige rookontwikkeling te voorkomen
  • Denk aan huisdieren en kleine kinderen
  • Last but not least: denk aan de buren: wat voor de een sfeer en gezelligheid betekent, kan voor de ander overlast geven. Stook niet op een tijdstip dat iedereen de ramen open heeft staan. Overleg eventueel met de buren wanneer je de vuurkorf wilt gebruiken; het maakt duidelijk dat je rekening met ze houdt en dat kan ergernis voorkomen
Gerelateerde artikelen
Vuur in de tuinVuur in de tuinVuur in de tuin kan heel gezellig zijn, maar wat voor vormen van vuur in de tuin hebben we eigenlijk en wat is toegestaa…
Tuinhaard of terrashaard voor een aangenaam en warm terrasTuinhaard of terrashaard voor een aangenaam en warm terrasDe tuin wordt meer en meer gezien als een verlengstuk van de woning. Zodra het weer het toelaat wordt er zoveel mogelijk…
Kerstzingen op Ameland - Zwaneplein in HollumKerstzingen op Ameland - Zwaneplein in HollumIeder jaar, vlak voor de Kerstdagen klinkt in Hollum op Ameland kerstgezang in de buitenlucht. Met zín allen worden kers…
De pelletkachel: Een goede of een slechte investering?Steeds meer mensen opteren voor alternatieve energiebronnen om zo groenere en goedkopere energie te verbruiken. Net zoal…
Tips voor een legenadrisch groot kerstfeest thuisWie nodig je uit voor welke kerstdag en wat organiseer je dan? Het zijn moeilijke vraagstukken in december. Je kan er vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kristina, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurkorf_(recreatie)
  • http://www.milieucentraal.nl/themas/natuurlijk-tuinieren/tuininrichting/vuren-in-de-tuin

Reageer op het artikel "Een vuurkorf voor warmte, sfeer en gezelligheid"

Reactie

Houtrook, 08-07-2013 12:30 #1
Heerlijk elke dag hier in Almere-Rook de vuurkorven. Hele winter de open haarden en nu de tuinhaarden.
HOUTROOK bestaat uit fijnstof <3,5 PM en andere kankerverwekkende stoffen.
Dan nog niet te spreken over de stank in je huis. Gezellig hoor voor de burenÖ

Infoteur: Lexia
Laatste update: 29-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!