InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Badkamer stucen

Badkamer stucen

De badkamer stucen is een origineel en hygiënisch alternatief voor de traditionele betegelde badkamer. Er is ontzettend veel keuze in soorten stucwerk. Beton Ciré, Tadelakt, Terrastone en Microcement worden op dit moment het vaakst toegepast. Door middel van een stucadoor wordt het op correcte wijze aangebracht, daar is hij immers een vakman voor. Behalve het type stucwerk zijn er ook nog verschillende technieken en methodes in het aanbrengen van de stuc. Dit betekent dat er meer mogelijkheden ontstaan om de badkamer in te richten en personaliseren. Het is mogelijk om door middel van stucwerk de wastafel, het bad en zelfs de douche te verwerken in de badkamer. Er is op deze manier meer ruimte voor creativiteit en voor de wensen van de klant.

Prijzen

De prijzen van stucwerk voor in de badkamer variëren per stucadoor. Het hangt af van een aantal zaken. Een stucadoor heeft bijvoorbeeld meer ervaring dan de ander en werkt daardoor sneller. De manier waarop ze hun factuur berekenen kan ook verschillen. Zo wordt er een prijs per m2 gehanteerd of ze rekenen een uurtarief. Hieronder volgt een overzicht waarin een indicatie wordt gegeven van de minimumprijs per vierkante meter:

  • Beton Ciré: vanaf 100,- per m2.
  • Tadelakt: vanaf 140,- per m2.
  • Terrastone: vanaf 60,- per m2 (dit is excl. BTW en betreft de eenvoudigste bewerking).
  • Microcement & Microbeton: Voor vloeren vanaf 100,- per m2. Voor wanden is dat vanaf 155,- per m2.

Hygiëne

Stucwerk in de badkamer is een hygiënische wandafwerking. Bij het stucen van de badkamer ontstaan er, in tegenstelling tot betegelen, geen voegen. Voegen zijn gevoelig voor schimmels. Het zorgt voor een onhygiënische uitstraling en vergt intensief schoonmaakwerk om het schoon te maken.

Stucwerk voor in de badkamer

Op dit moment zijn er vijf soorten stucwerk die het vaakst worden toegepast. Deze worden hieronder kort toegelicht:

Beton Ciré

Beton Ciré is een slijt- en watervaste cementstuc. Het is een Franse bewerking van het al eeuwenlang gebruikte beton en betekent 'gewreven beton' in het Frans. Er kunnen verschillende aanzichten gecreëerd worden dankzij de vele mogelijke kleuren. Beton Ciré is door en door gekleurd dus kleine beschadigingen vallen nauwelijks op doordat er geen kleurverschil ontstaat.

Tadelakt

Tadelakt is een waterafstotende, mediterrane pleistersoort. De naam 'Tadelakt' is afgeleid van het Berberse woord voor 'inwrijven' en 'masseren'. Het dankt zijn unieke eigenschappen aan de kalk die gewonnen wordt in Marrakech, Marokko. Het heeft een warme uitstraling en maakt van iedere ruimte iets bijzonders. Tadelakt wordt geïmpregneerd met olijfzeep en wordt daarna ingewreven met een half-edelsteen zoals agaat.

Terrastone

Terrastone is een natuurlijke, duurzame afwerking en kent twee verschillende varianten. Terrastone basic en professioneel. De basic variant is het beste te gebruiken voor gebruikelijke klussen zoals bijvoorbeeld de muren in de woonkamer. Terrastone professioneel is uiterst geschikt voor badkamers en vloeren. Het is een natuurproduct en heeft dankzij een hoge PH-waarde een schimmelwerende functie. Hierdoor is de professionele variant bij uitstek geschikt voor de badkamer.

Microcement & Microbeton

Microcement is duurzaam, zeer slijtvast en waterafstotend. Het kan toegepast worden op vloeren, wanden en zelfs in de keuken als aanrechtblad. Microbeton heeft dezelfde eigenschappen als microcement maar is alleen nog sterker. Microbeton wordt ook in een dikkere laag aangebracht. Dit betekent dat er patronen in aan kunnen worden gebracht.

Waarom een stucadoor?

Stucen wordt meer dan eens onderschat; het is zwaar werk, er moet in een hoog tempo gewerkt worden en vaak is het niet meer mogelijk om foutjes ter herstellen. Als u er zeker van wilt zijn dat het stucwerk op correcte wijze wordt aangebracht is het verstandig om dit te laten doen door een professional. Een bekwame stucadoor weet of de muur voorbehandeld moet worden, of de ondergrond geschikt is en u heeft garantie op het afgeleverde werk.
© 2013 - 2019 Bvanhout, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een muur stucen, goedkoper dan een stukadoorWil je een muur laten stucen maar vind je een stukadoor te prijzig? Je kunt ook zelf een muur stucen. Met de juiste gere…
Wat kost een badkamer?Een nieuwe badkamer is samen met een nieuwe keuken de populairste verbouwingen aan een eigen huis. Voor de meeste mensen…
De landelijke badkamerDe landelijke badkamerDe landelijke badkamer is een badkamer die je steeds meer ziet. Het is een badkamer met een eigen stijl, een stijl die n…
Schimmel badkamer verwijderen: hoe gaat u te werk?Schimmel in de badkamer verwijderen? Er zijn een aantal manieren om schimmel succesvol te verwijderen uit uw badkamer. H…
Hoe een kleine badkamer groter kan lijkenHoe een kleine badkamer groter kan lijkenOf de badkamer nu klein of verkrampt is, of het alleen maar zo voelt, er zijn mogelijkheden om de badkamer groter te doe…
Bronnen en referenties
  • http://www.stucadoor-weetjes.nl/
  • http://www.stuc-concurrent.nl/

Reageer op het artikel "Badkamer stucen"

Infoteur: Bvanhout
Gepubliceerd: 04-10-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!