InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > De eigenschappen van krijtverf

De eigenschappen van krijtverf

Krijtverf is een al eeuwen toegepaste natuurlijke verfsoort die een mooie matte afwerking geeft. De verf heeft unieke eigenschappen, waardoor het van belang is dat u zich van tevoren goed inleest. Hier bespreken we een aantal karakteristieken van deze mooie klassieke verfsoort. Krijtverf is een verfsoort die al eeuwenlang wordt gebruikt om muren af te werken met een matte, fluweelachtige finish. Het is belangrijk deze verf niet te verwarren met kalkverf: kalkverf geeft een niet-egaal en natuurlijk resultaat, terwijl krijtverf juist een egale afwerking produceert. Krijtverf is daarnaast een stukje flexibeler dan kalkverf, omdat het op een groot aantal ondergronden toe te passen is.

De voordelen

  • Ademend: omdat de poriën van de verf open staan, is deze zeer luchtig. Deze porositeit zorgt ervoor dat de muur kan blijven ademen, waardoor vochtproblemen minimaal zijn.
  • Natuurproduct: omdat krijtverf een natuurproduct is, kiest u in principe voor een milieuvriendelijke oplossing. Dit in tegenstelling tot kunstmatige en chemische producten als latexverf.
  • Eenvoudig en flexibel: krijtverf is veegvast en ook nog eens prima overschilderbaar. U kunt het op vrijwel alle soorten ondergrond aanbrengen
  • Intensiteit: de natuurlijke, open structuur geeft de verf een natuurlijke afwerking. Kleuren lijken hierdoor bijzonder intens.

De nadelen

  • Vuil en vlekken: de open structuur kan zowel een zegen als een vloek zijn. Zaken als stof en vuil kunnen ingevangen kunnen worden in de poriën, wat het verwijderen van vlekken lastiger maakt. Om de poriën te sluiten zijn diverse afwerklagen beschikbaar, al moet u uitkijken dat u daarmee geen ongewenste glans aanbrengt en de muur afstikt.
  • Kleuren: krijtverf is een natuurproduct. Dit limiteert het beschikbare kleurengamma enigszins.
  • Kosten: omdat krijtverf een natuurproduct is en een exclusieve uitstraling geeft, is het wat duurder dan bijvoorbeeld latexverf.

De verf opbrengen

Qua ondergrond is krijtverf in principe zeer flexibel. Baksteen, aluminium, hout, pleister- en stucwerk kunnen allemaal zonder al teveel problemen overgeschilderd worden. Indien het goed vast zit, kunt u zelfs behang overschilderen. Ondanks deze flexibiliteit, verdient het wél de aanbeveling om de ondergrond eerst goed te behandelen met een grondverf. Dit zorgt ervoor dat de verf gegarandeerd goed hecht; ook op gladde oppervlakken.

Krijtverf is relatief makkelijk aan te brengen. Waar kalkverf met een kwast aangebracht dient te worden, kan krijtverf zelfs met een roller aangebracht worden. Let er wel op dat u op deze manier geen mooi klassiek effect krijgt, omdat de muur dan in principe vlak uitgestreken wordt. Als u een authentieker resultaat wilt, kunt u de verf beter onverdund opsmeren met een kwast. Door mooie kwaststreken te maken, krijgt u een fraai en typisch klassiek resultaat.

Wilt u de verf afwerken met een seal, dan is dit heel goed mogelijk. Let er wel op dat u hiermee de poriën sluit en dat u dus zowel de matte finish als het ademend vermogen van de verf teniet doet. Brengt u krijtverf aan in een natte en vlekgevoelige ruimte als de keuken, dan kunt u eigenlijk niet om een afwerklaag heen. In de woonkamer moet u er goed voor waken dat u geen ongewenste glans aanbrengt.
© 2009 - 2019 Johnnie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Krijtverf voor een landelijke en authentieke sfeerKrijtverf voor een landelijke en authentieke sfeerKrijtverf heeft een hele snelle opkomst meegemaakt en is inmiddels enorm populair. Wie zelf aan de slag wil in huis grij…
Annie Sloan chalk paint: de wonderverfAnnie Sloan krijtverf: misschien heeft u er al wel eens van gehoord. Deze wonderverf wint steeds meer aan populariteit.…
Bloemetjesmarkt op Hemelvaartsdag in LeeuwardenBloemetjesmarkt op Hemelvaartsdag in LeeuwardenOp Hemelvaartsdag staat Leeuwarden in de bloemen. In de stad vindt dan de jaarlijkse bloemetjesmarkt plaats, met een kil…
Hoe creëer je meubels met een ''old look''?Zie je ze ook wel eens, van die meubels die eruit zien alsof ze al eeuwen oud zijn? En denk je dan: ''Dat is mooi, dat w…
Je okselhaar verven. Groen, roze of blauw?Je okselhaar verven. Groen, roze of blauw?Je okselhaar scheren hoeft niet meer als je mee wilt doen aan de trend om je okselhaar te verven. Op de catwalk kan je t…
Bronnen en referenties
  • http://www.verbouwtips.nl/materialen/krijtverf/

Reageer op het artikel "De eigenschappen van krijtverf"

Reactie

Jeeuw, 04-10-2010 08:49 #1
Hallo, ik zoek een milieuvriendelijke verf die waterafstotend is. Weet u misschien een soort verf die milieuvriendelijk is en waterafstotend is?

Infoteur: Johnnie
Gepubliceerd: 02-11-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!