InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Dakbedekking: het platte dak

Dakbedekking: het platte dak

Het platte dak is voor veel huizenbezitters een reden voor slapeloze nachten. Gaat het lekken, dan is er buiten de narigheid van een lekkage, meestal ook een aanzienlijke schadepost aan herstelwerk aan de binnenzijde van het huis. Moderne materialen, mits goed aangebracht, houden het binnenshuis steeds langer droog.

Het platte dak

Een plat dak heeft, buiten dat er een mogelijkheid is om op te lopen of te recreëren, ook het nadeel dat het een groter risico op lekkages geeft. Hoe groot dit risico is, is afhankelijk van het aflopen van het dak naar de juiste kant, de kant waar de afvoer zit. Is dit in het verleden goed aangelegd, dan is het nog de vraag of er de juiste materialen voor het platte dak gebruikt zijn.
De materialen die vroeger gebruikt zijn, waren minder elastisch als de hedendaagse materialen. De ontwikkelingen staan ook op dit gebied niet stil en er worden steeds betere materialen ontwikkeld die geen last meer hebben van scheuren, de invloed van UV-straling of zure regen.

De meest gebruikte dakbedekkingen

Hoewel de ouderwetse bitumen brandrollen nog steeds verkocht worden worden, zijn er door de nieuwe ontwikkelingen op dit gebied, steeds betere bitumen en pvc-rollen op de markt.

Een aantal van de huidige gebruikte materialen zijn onder andere:
  • bitumineuze dakbedekking
  • EPDM, een synthetisch rubber
  • PVC, een kunststof dakbedekking
  • TPE, een kunststof dakbedekking

bitumineuze dakbedekking
Veel daken op de wat oudere huizen hebben nog een ouderwetse bitumen dakbedekking. De moderne huidige bitumen, een bijproduct uit de verwerking van aardolie, is na vermenging met kunststof een kwalitatief goed materiaal voor dakbedekking. De levensduur is, afhankelijk van een goede afwatering, een 20-tal jaren. Die levensduur is ook afhankelijk van het feit of de bitumen dakbedekking aan zonlicht en ozon in de lucht is blootgesteld. Een ballastlaag in de vorm van kiezels of drainage-tegels zorgt er ook voor dat de zon geen invloed heeft op het materiaal. Ook door de toevoeging van een aantal kunststoffen wordt bitumen UV-bestendig. Zonder de vermenging met kunststoffen verouderen bitumen namelijk snel door het zonlicht. Deze dakbedekking is verkrijgbaar in diverse kleuren, die ontstaan door middel van ingewalsde leislag of granulaatkorrels.

EPDM dakbedekking
Een EPDM dakbedekking bestaat uit een synthetisch rubber, dat wordt verkregen door polymerisatie van Ethyleen, Propyleen en een Di Monomeer. Hier worden een aantal stoffen aan toegevoegd (roet, zwavel en andere vulstoffen) en daarna o.a. gevulcaniseerd. Hierdoor wordt het materiaal elastisch en ontstaat er een soort van netstructuur.

Als eigenschappen van EPDM gelden o.a. de blijvende elasticiteit bij lage en heel hoge temperaturen, ongevoeligheid voor UV straling en Ozon, lange levensduur (30-40 jaar) en het is bestand tegen zure regen.

EPDM dakbedekkingsmateriaal wordt, in tegenstelling tot bitumen, koud verwerkt. Het wordt volledig gelijmd, met ballast op zijn plaats gehouden of mechanisch bevestigd en er is dus geen sprake van brandgevaar.

Mocht er een beschadiging ontstaan in de EPDM rubberfolie dan scheurt het niet door en is eenvoudig te repareren met verlijming van een klein stukje EPDM-folie of zelfklevende vormfolie.

EPDM is uitermate geschikt om als ondergrond te dienen voor een groen of vegetatie dak. Het is worteldoorgroeibestendig en tast de vegetatie niet aan. Een groendak gaat twee tot drie keer langer mee dan een gewone dakbedekking.

PVC dakbedekking

PVC is een weekgemaakte polyvinylchloride. Dit kunststof materiaal als dakbedekking, is in principe voor alle toepassingen te gebruiken. Een van de grote voordelen ten opzichte van bitumen is dat PVC een langere levensduur (25 jaar) heeft dan de bitumineuze dakbedekkingsmaterialen.

Er wordt niet met branders gewerkt, dus waar een groot risico voor brandgevaar is (bijvoorbeeld daken die aansluiten op een rieten kap), kan deze dakbedekking dus gemakkelijk worden toegepast.

TPE dakbedekking

TPE (Thermoplastisch Elastomeer) dakbedekking is gemaakt van kunststof materialen die bij een hoge temperatuur “zacht” worden. Deze materialen zijn ook bestand tegen UV straling en invloeden van de Ozon in de lucht. De banen dakbedekking worden thermisch aan elkaar gelast. Dit gebeurt dus niet met het open vuur van een brander.

Dit kunststof is, buiten dat het een goede windbelasting heeft, ook slecht brandbaar. Bij een eventuele brand komen bij dit materiaal geen schadelijke stoffen vrij. Schoonmaken van het dak kan simpel gebeuren met zachte zeep en een trekker.

Met zijn levensduur van tenminste 25 jaar een goed alternatief, dat ook nog prima recyclebaar is.

Conclusie

Dakbedekkingsmaterialen met een relatief lange levensduur zoals EPDM of PVC zijn een goede keuze voor platte daken. De materialen kunnen los op de bestaande dakbedekking gelegd worden, met daar bovenop een ballastlaag van bijvoorbeeld grind of drainagetegels.

Ook hier geldt: als u toch de dakbedekking laat vervangen, is het de moeite waard om dakisolatie toe te gaan passen. Daarmee kunt u veel energie en dus geld besparen. Ook bij verhuizing, dus verkoop van de woning, kan het een goed verkoopargument zijn.

Laat u in elk geval vooraf goed informeren naar alle mogelijkheden en de kosten bij meerdere bedrijven. De informatie in dit artikel is zeker niet compleet en er worden regelmatig nieuwe producten ontwikkeld, die misschien nog beter bij uw wensen aansluiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EPDM dakbedekking, alles wat u moet weten voor de aanschafU moet een nieuw dak gaan leggen en u twijfelt of EDPM het goede materiaal is voor uw dak? EPDM wordt tegenwoordig heel…
Huis: aanbrengen van goede dakbedekkingHuis: aanbrengen van goede dakbedekkingHet is belangrijk om een goede dakbedekking aan te brengen op uw huis. De prijs hoeft niet heel duur te zijn wanneer u e…
Dakkapel: informatie over het plaatsen van een dakkapelWil jij een dakkapel? Dat kan een prima uitbreiding zijn voor in je huis. Maar waar moet je zoal op letten wanneer je be…
Tuinhuisje zelf bouwenAls je een tuinhuisje wilt, kun je een bouwpakket kopen, maar je kunt het tuinhuisje ook zelf bouwen. Als je zelf een tu…
Sedum en groendakenEen sedumdak wordt ook wel een groene dak genoemd. Een groene dak is een naam voor daken met begroeiingen erop. Dit kan…
Bronnen en referenties
  • www.doehetzelfdak.nl
  • www.tuinhuisjes-blokhutten.info
  • Website: Verbouwwijzer.nl
  • Van Doorn Dakspecialist
  • www.kwaliteitsdak.eu
  • www.egberinkdakbedekkingen.nl

Reageer op het artikel "Dakbedekking: het platte dak"

Reactie

P. Stekelenburg, 27-09-2012 07:40 #1
Hallo,

Mooi overzicht van de verschillende dakbedekkingen. Ik heb 1 vraag:
Ons platte schuurdag wil ik samen met de buurman van een nieuwe dakbedekking laten voorzien. Nu zit er Bitumen op en ik wil wel overgaan naar EPDM bedekking. Wat is het prijsverschil tussen Bitumen en EPDM?

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groeten,
P.Stekelenburg Reactie infoteur, 27-09-2012
Hoewel ik de verschillende soorten dakbedekkingen op een rijtje heb gezet kan ik u helaas geen prijsverschillen geven. EPDM is duurder, maar kwalitatief beter en zal langer meegaan. Voor de gevraagde prijsverschillen kunt u het beste 2 of 3 dakdekkers een prijsopgave laten maken. U zult vermoedelijk zien dat er grote prijsverschillen zijn onderling. Met deze offertes kunt u dan samen met uw buurman bepalen in wie u het meeste vertrouwen heeft. Succes!

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 27-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Dakbedekkingen
Reacties: 1
Schrijf mee!