InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > EPDM dakbedekking, alles wat u moet weten voor de aanschaf

EPDM dakbedekking, alles wat u moet weten voor de aanschaf

U moet een nieuw dak gaan leggen en u twijfelt of EDPM het goede materiaal is voor uw dak? EPDM wordt tegenwoordig heel vaak op daken gebruikt omdat dit materiaal een levensduur van minimaal 50 jaar heeft en omdat het makkelijk zelf te leggen is. Naast deze voordelen zijn er nog meer voordelen te benoemen. Er zijn verschillende soorten EPDM op de markt verkrijgbaar, het is belangrijk dat u hier op let want niet alle EPDM dakbedekking is even makkelijk te leggen. Wilt u zelf uw dak gaan bedekken? Met EPDM is dit mogelijk.

EPDM, de geschiedenis

Eind jaren 50 wordt speciaal voor het Midden-Oosten EPDM uitgevonden. Doordat daar grote temperatuurschommelingen plaatsvinden was daar een nieuwe oplossing nodig voor de daken. Het product moest ook nog eens flexibel blijven en niet verweken bij temperaturen tussen de -70 en +120 graden. EPDM was hét product dat hiervoor gebruikt ging worden. In 1965 werd voor het eerst in Europa een start gemaakt met de productie van dit product.

Wat is EPDM?

EPDM staat voor Ethyleen Propyleen Dienmonomeer, dit is een synthetische rubber die gemaakt wordt uit de producten van ethyleen, propyleen en monomeer. Doordat EPDM prima bestand is tegen UV straling, ozon en grote temperatuurschommelingen en het een grote flexibiliteit heeft, is EPDM in elk klimaat een prima product om als dakbedekking te gaan gebruiken. EPDM wordt ook voor vijvers gebruikt, dit is te koop als EPDM folie.

Voordelen van EPDM dakbedekking

Er zijn een hoop voordelen te benoemen van deze dakbedekking tegenover andere soorten dakbedekking.
  • Levensduur van meer dan 50 jaar
  • Meest gunstigste milieu-belastingfactor
  • Recyclebaar
  • Wordt zonder open vuur aangebracht
  • Hoge elasticiteit
  • Kan niet rotten en er komen geen wortels doorheen
  • Bestand tegen micro organismen en zure regen

Verschillende soorten EPDM

Er zijn verschillende soorten EPDM folie op de markt. Zo is er bijvoorbeeld de Amerikaanse variant die voorzien is van talk, dit is het beste te vergelijken met binnenband van een fietsband waar talk op zit. Omdat hier talk op zit moet het deels worden gereinigd en worden voorzien van een hechtprimer en flashing. Als deze folie niet goed wordt gereinigd dan zal de lijm niet goed hechten met alle gevolgen van dien. De Europese variant hoeft niet gereinigd te worden en hoeft ook niet voorzien te worden van een primer, deze is dus veel sneller en veiliger te verwerken dan de Amerikaanse variant. De dikte van de Europese variant is 1,12mm en de Amerikaanse versie is 1,14mm dik.

De prijs van EPDM dakbedekking

De prijs ligt op dit moment rond de 12 euro per vierkante meter. Dit kan per winkel verschillen dus het loont om even wat verschillende winkels af te gaan en de prijzen te vergelijken. Let er ook op dat de prijs een beetje afhangt van het merk dat u gaat bestellen.

Hoeveelheid EPDM dakbedekking bepalen

De beste manier om te weten te komen hoeveel dakbedekking u nodig heeft is door de oppervlakte van het dak met een meetlint op te meten. Vermenigvuldig de lengte met de breedte van het dak en dan heeft u de oppervlakte maat berekend.

Is EPDM makkelijk om zelf te gaan leggen op het dak?

Als u zelf uw dak wilt gaan bedekken dan is dat goed te doen. Omdat dit materiaal in één stuk te leveren is wordt het voor u heel makkelijk om EPDM aan te brengen op het dak. U bent hier ongeveer één dag mee bezig. Als u het niet vertrouwt dan heeft u altijd nog de mogelijkheid om iemand in te huren die voor u de dakbedekking gaat leggen. De kosten voor het laten leggen van EPDM zijn ongeveer 45 euro per m2.
© 2014 - 2019 Alice85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dakbedekking: het platte dakHet platte dak is voor veel huizenbezitters een reden voor slapeloze nachten. Gaat het lekken, dan is er buiten de narig…
Huis: aanbrengen van goede dakbedekkingHuis: aanbrengen van goede dakbedekkingHet is belangrijk om een goede dakbedekking aan te brengen op uw huis. De prijs hoeft niet heel hoog te zijn wanneer u e…
Een nieuwe dakbedekking plaatsenEen nieuwe dakbedekking plaatsenHet kan dat uw woning toe is aan een nieuwe dakbedekking. Of dat u bijvoorbeeld een uitbouw gaat bouwen waarvoor u een d…
Ontmossen van daken: hoe doe je dat?Voor de lange levensduur van je dak, en om dure herstellingen aan je woning te vermijden, is het regelmatig ontmossen va…
Dakrenovatie: waar op letten bij het renoveren van je dak?Is het dak van je woning aan vernieuwing toe, dan betekent dit niet dat je een nieuw dak moet plaatsen. Zelfs wanneer je…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/EPDM

Reageer op het artikel "EPDM dakbedekking, alles wat u moet weten voor de aanschaf"

Infoteur: Alice85
Gepubliceerd: 09-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!