InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Een nieuwe tuinset kopen, maar welke?

Een nieuwe tuinset kopen, maar welke?

Een nieuwe tuinset kopen, maar welke? In de tuin zitten is het prettigst als je een goede tuinset of loungeset hebt. Er zijn veel verschillende soorten tuinsets verkrijgbaar. Van een gewone kunststof tuintafel met kunststof stapelstoelen, tot complete bankstellen, in de vorm van luxe tuinmeubelen die tegen een regenbuitje kunnen. Op een klein balkon kies je eerder voor een klein tafeltje met een paar eenvoudige stoeltjes. Heb je echter een ruime tuin, dan kan je voor een groot bankstel kiezen, met een tafel waar je met 6 of 8 personen aan kunt eten. Tuinmeubelen maken het mogelijk om met volle teugen van je tuin of balkon te genieten.

Materiaal tuinset

Je kunt tuinsets kopen in allerlei materialen. Welk materiaal je voorkeur heeft is persoonlijk, en ook afhankelijk van je budget en van de inrichting van je tuin of balkon. Loungemeubelen zorgen ervoor dat je optimaal kan genieten van de buitenlucht. Ook bij tuinfeesten en barbecues is het erg fijn om goede zitplaatsen te hebben.

Aluminium tuinset

Een aluminium tuinset ziet er strak en modern uit. Deze tuinsets worden meestal in een grijze antraciet-kleur en in combinatie met een tafel met glazen tafelblad, aangeboden. De stoelen met aluminium frame zijn licht van gewicht, en door het canvas zitten ze prettig. De stoelen zijn gemakkelijk in te klappen en de zitting en de rugleuning is gemakkelijk af te nemen met een doekje. De stof is waterdoorlatend en droogt snel. Dergelijke tuinsets zijn vaak geschikt voor 4, 6, 7 of soms zelfs voor 8 personen.

Kunststof tuinset

Zodra het mooi weer wordt zitten we graag buiten in de tuin. Heb je geen tuin dan heeft vrijwel iedereen toch minimaal wel een balkon tot zijn beschikking. Zowel op een balkon als in een tuin kan je meestal een kleine of grote tuinset kwijt.
  • Op een erg klein balkon kan je alleen een heel klein tuinsetje kwijt. Twee stoelen en een tafeltje. Dit soort tuinsetjes bestaat meestal uit kleine metalen klapstoeltje en een klein rond metalen tafeltje. Het zit niet heel erg lekker maar het staat wel romantisch, en je kunt gezellig buiten eten.
  • Er zijn eenvoudige tuintafels van kunststof, met een gat in het midden van de tafel waarin de stang van een parasol past, met kunststof tuinstoelen. Dergelijke tuinsets kan je voor weinig geld verkrijgen. Hoewel een dergelijke plastic tuinset handig is en niet duur, zit het niet zo geweldig en ook zijn de stoelen en de tafel kwetsbaar voor verkleuringen door zon en vocht. Toch kan je veel plezier hebben van een eenvoudige kunststof tuinset. Deze tuinsets zijn vaak wit, groen of blauw. Er zijn vaak kussens voor rug en zitvlak bij te koop om het zitten in tuinstoelen aangenamer te maken.
  • De wat duurdere kunststof tuinsets bestaan uit opvouwbare stoelen, met een grote rechthoekige of ronde tafel. In dit type tuinstoelen passen allerlei op maat gemaakte kussens, die je er los bij kunt kopen. De tafel is verstevigd bij de poten en aan de randen, waardoor hij niet zo snel omwaait.

Houten tuinset

Een houten tuinset kies je als je van natuurlijk materiaal houdt, en als je een bepaalde sfeer verkiest. Hout wordt wel als warm omschreven, en ook de kleur van hout kan erg mooi zijn. Teakhouten tuinsets moeten regelmatig behandeld worden met vochtwerende stoffen. Afhankelijk van het type hout kunnen houten tuinsets behandeld worden met olie of lak. Hout werkt, en blijft kwetsbaar. Houten tuinsets zijn extra gevoelig voor weersomstandigheden zoals regen, zonlicht en vorst.

Steigerhouten tuinset

Steigerhout is oud hout wat hergebruikt wordt voor onder andere het maken van tuinmeubelen. Steigerhouten tuinsets zijn groot, zwaar en robuust. Vaak blijft het hout onbewerkt omdat het tegen een stootje kan en men ervan uitgaat dat verwering door zon en regen bijdraagt aan het aparte oorspronkelijke uiterlijk van steigerhout.

Loungeset

Een loungeset ziet er uit als een bankstel voor in de buitenlucht. Een loungeset biedt plaats aan 4, 5 of soms wel 8 personen. Ideaal voor op het terras van je tuin, of op een groot balkon of dakterras. Een loungeset kan bijvoorbeeld een aluminium frame hebben, bedekt met materiaal wat tegen regenwater kan, afgewerkt met vlechtwerkdraad. Loungesets bestaan uit meerdere elementen, bijvoorbeeld een hoekbank of driezitsbank, met een of twee losse fauteuils. Ze zijn vaak in donkere kleuren verkrijgbaar, omdat je dan minder snel last hebt van verkleuringen. Hoewel je bij voorkeur een loungeset bij regenachtig weer afdekt met een zeil of hoes, en ondanks dat deze sets gemaakt zijn om flink wat vocht te kunnen verdragen, zie je op lichtere loungesets toch op den duur wel wat verwering door regen en zon. Loungesets zijn meestal verkrijgbaar in de kleuren zwart, antraciet grijs, beige of wit. In de meubels liggen kussens die gemakkelijk zijn af te nemen.

Stapelstoelen of opklapbare tuinstoelen

Als je kiest voor een kunststof tuinset, kan je kiezen tussen stapelbare stoelen of voor opklapbare stoelen. Klapstoelen hebben als voordeel dat ze een verstelbare rugleuning hebben, en platte armsteunen. Met geschikte stoelkussens zit je vrij lekker op opklapbare tuinstoelen van kunststof. Stapelbare stoelen zijn goedkoper en snel op te bergen. Ze zitten over het algemeen wat minder comfortabel als inklapbare stoelen, maar indien van goede kwaliteit kom je er zeker de zomer wel op een aangename manier mee door.
Gerelateerde artikelen
Onderhoud en opknappen van tuinmeubelenNiets is zo vervelend als er achter komen dat je tuinset smerig is op het moment dat je het eigenlijk wilt gebruiken om…
Tuinset herstellenTuinset herstellenEen goede tuinset is duur en als het er even niet in zit kan je altijd bekijken of je de bestaande op kunt knappen. Er z…
Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi?Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi?Kunststof tuinmeubelen zijn de laatste jaren in populariteit gedaald maar nog steeds te vinden in vele tuinen. De meeste…
Gerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhoutGerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhoutGerecycled plastic of duurzaam kunststof zijn de nieuwe milieuvriendelijke basismaterialen voor tuinschermen, tuinmeubel…
Tuintrends, een blikvanger in de tuinTuintrends, een blikvanger in de tuinAls het weer er naar is dan vertoeven we graag in de eigen tuin. De planten moeten er mooi bij staan, een tuinset moet i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Antranias, Pixabay
  • http://www.tuinmeubelen.nl/

Reageer op het artikel "Een nieuwe tuinset kopen, maar welke?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 13-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!