InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Wat is het verschil tussen een airco en een aircooler?

Wat is het verschil tussen een airco en een aircooler?

Wat is het verschil tussen een airco en een aircooler? Wie in de warme zomer naar wat verkoeling zoekt heeft een ruime keuze uit airco's. Deze zijn te koop van luxe tot eenvoudig. Tussen de simpele ventilator en de geavanceerde airco is er nog een optie: de aircooler. Erg handig, want hierbij hoef je geen gat in de muur te maken voor een afvoerslang of een raam open te zetten om deze naar buiten te hangen.

Airco of aircooler

Hoe werkt een airco?

Het principe van een airco of airconditioner is niet ingewikkeld. Het bestaat uit een proces van invoer en afvoer. De airconditioning zuigt warme lucht aan en brengt deze in het apparaat. Hierin wordt vloeistof verdampt. De warme lucht wordt middels een afvoerslang afgevoerd en de koudere lucht wordt de kamer ingeblazen om het binnen lekker koel te maken. Dit vereist wel dat een afvoerslang naar buiten leidt. Voor het beste resultaat maak je een gat in de muur om de slang op aan te sluiten, net zoals bij een wasdroger. Een alternatief voor wie minder rigoureus te werk wil gaan is de slang via een open raam naar buiten te hangen. Het nadeel hiervan is echter dat warme lucht van buiten naar binnen komt.

Een airco kan ook vocht aan de lucht onttrekken. De lucht wordt dan dus niet alleen gekoeld maar ook 'gedroogd', wat de luchtvochtigheid doet afnemen. Droge lucht heeft gevoelsmatig een lagere temperatuur, maar kan bij wie hier gevoelig voor is ook tot klachten leiden zoals een droge keel en hoesten. Om deze reden wordt afgeraden de airco tijdens het slapen aan te laten staan. Wanneer de airconditioning ook een timer bevat zou je deze wel zo in kunnen stellen dat hij net lang genoeg aan staat om goed in slaap te komen, waarna het apparaat vanzelf afslaat. Word je 's nachts wakker dan zou je dit proces kunnen herhalen.

Merken met een breed aanbod aan airconditioners zijn onder andere Delonghi, Tristar, Domo, Maiko, Eurom, Whirlpool, Sharp en Tectro.

Hoe werkt een aircooler?

Een aircooler of luchtkoeler is een soort 'airco light', maar daarom niet minder populair in de warme zomer. Een aircooler werkt volgens een ander principe dan de airco. Het verplaatst namelijk warme lucht langs een koelelement of koelmembraan voordat de lucht de ruimte in wordt geblazen. De aircooler maakt geen gebruik van koelmiddelen, maar van koud water. Het resultaat is daarom wat minder indrukwekkend dan bij een airco: de lucht die hij uitblaast is minder koel maar toch nog steeds erg verfrissend. Sommige luchtkoelers bevatten een ionisator voor gezonde en frisse lucht die naar wens in en uit te schakelen is.

Het grootste voordeel van een aircooler is dan deze geen gebruik maakt van een afvoerslang. Zodoende kun je deze te alle tijden gebruiken en hoef je er geen raam bij open te zetten. Je verplaatst hem bovendien makkelijker van kamer naar kamer omdat hij lichter van gewicht is. Aircoolers hebben wel maar één modus en kunnen de lucht dus niet ontvochtigen.

Merken met een breed aanbod aan aircoolers zijn onder andere Domo, Tristar, Leitnar en Honeywell.

Wat schaf je aan: een airco of een aircooler?

Zoek je verkoeling in de warme zomer en twijfel je of je een airconditioning of een aircooler wilt aanschaffen? Overweeg dan de volgende zaken:
  • Heb je de mogelijkheid en de middelen voor een meer permanente oplossing en is het geen probleem om een gat in de muur te maken voor de afvoer van de airco? Kies dan hiervoor, dit geeft altijd het meest verkoelende effect.
  • Ben je gevoelig voor droge lucht en krijg je hierdoor snel verkoudheidsklachten? Kies dan voor een aircooler.
  • Kijk goed naar je budget. Airco's zijn over het algemeen duurder in de aanschaf. Kies je voor een goedkope airco dan loop je het risico dat deze geen optimale werking heeft. Bovendien hebben goedkope airco's vaak een niet al te best energielabel waardoor deze voor stroom gebruiken en alsnog veel geld kosten.

Alhoewel winkels en webshops in periodes met hoge temperaturen altijd extra airco's en aircoolers inkopen, vliegen de apparaten in juni en juli vaak de winkel uit, zeker wanneer er sprake is van een hittegolf. Wees er dus snel bij!

Tip: bekijk reviews

De beste informatie betreffende de werking van airco's en aircoolers verkrijg je nog altijd via klantreviews. Bekijk daarom altijd eerste even de commentaren die in de webshops worden achtergelaten. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je wilt weten hoeveel geluid een airco of aircooler produceert, want dit vermelden de productspecificaties zelden. Wees daarbij echter niet al te goedgelovig en neem al te positieve commentaren altijd met een korreltje zout. Mogelijk probeert de fabrikant middels reviewsystemen een wat al te positief beeld te schetsen van zijn eigen product.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Semi-verplaatsbare airco installerenWie hoopt er nu niet op dat deze zomer de temperaturen eindelijk nog eens de pan uit swingen? Maar eens dit ook het geva…
Airco, koelte in huis op warme dagenAirco, koelte in huis op warme dagenAirco in de auto hebben we al jaren, maar we schaffen ook steeds vaker airco in huis aan. Zie menig airco-unit aan de bu…
Airco en AirconditioningAirco en AirconditioningIn de winter kijken vele mensen uit naar de zomer. Heerlijk; luchtige kleding, een lekker zonnetje, terrasje pakken, bij…
Verschillende soorten airconditioningVerschillende soorten airconditioningDe vraag naar airco's neemt toe in Nederland. Er zijn hier verschillende redenen voor. Deels heeft het te maken met de k…
Verschillende soorten Airco voor in huisIn de zomer hebben veel mensen behoefte aan verfrissing. Men kan dan overwegen om een airconditioning, ook wel airco of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moses, Pixabay
  • http://www.allesoverairconditioning.nl/airco/hoe_werkt_airconditioning.html

Reageer op het artikel "Wat is het verschil tussen een airco en een aircooler?"

Reactie

Werner, 31-08-2016 16:47 #1
Werkt verhelderend; heb dit nooit zo geweten.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!