InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Proefwonen: koopwoning huren op proef

Proefwonen: koopwoning huren op proef

Proefwonen is een relatief nieuwe manier van het uitkiezen van een koopwoning. Sinds de financiële crisis sinds 2010, die ook de woningmarkt ernstig aangetast heeft, doen makelaars er alles aan om de woningverkoop te stimuleren. Met proefwonen huur je eerst een woning, voordat je de beslissing neemt om deze te kopen. Een huis kopen is een flinke beslissing. Weet je zeker of je toekomstige woning je de komende jaren alles biedt aan woongenot? Ook als er veranderingen komen in je huishouden zoals uitbreiding met een relatie, of met kinderen? De meeste mensen gaan, heel verstandig, niet over een nacht ijs. Wikken en wegen, is de woning wel betaalbaar, hoe zijn de voorzieningen in de omgeving, wat zijn de nadelen van het huis en de naaste omgeving. En sinds de financiële crisis flink heeft toegeslagen zijn potentiële kopers nog voorzichtiger geworden.

De huizenmakelaars zagen de woningmarkt verslechteren en zinden op alternatieve manieren om de huizenverkoop te stimuleren. Een daarvan is het fenomeen 'proefwonen'. Je huurt eerst een koopwoning om deze uit te proberen. Biedt de woning je wat je gehoopt had dan ga je over tot koop. Zo niet, dan stop je met huren. Hoe gaat het precies in zijn werk? Er zijn diverse manieren van proefwonen. Daar lees je alles over in dit artikel:

Waarom proefwonen?

Proefwonen is een mooie manier om de woning en omgevingsfactoren uit te proberen. Immers: een woning koop je niet voor een jaartje, maar om langere tijd zo plezierig mogelijk in te wonen. Je kunt je nog zo goed proberen voor te stellen hoe het zou zijn om in de woning en in de omgeving te wonen, maar door het daadwerkelijk zelf te ervaren kun je je pas echt een goed oordeel vormen. En liefst gedurende wat langere tijd. Want ligging bij een luchthaven zal bij bepaalde wind wel of juist weinig geluidshinder geven, een buurt die in de zomer gewend is om luidruchtige straatfeesten te organiseren maar in de winter zich stilhoudt, gure wind die 's winters om het vrijstaande huis waait en de stookkosten flink omhoog jaagt, maar 's zomers niet opvalt. Al deze factoren zijn bepalend voor het woongenot op langere termijn.

Welke informatie over woning en omgeving biedt het proefwonen?

Een aantal factoren zijn makkelijk in te schatten, ook zonder proefwonen: voorzieningen in de omgeving als supermarkten, winkelcentra, scholen.

Maar proefwonen geeft beter inzicht in specifieke kenmerken als:
  • Woning: kamerindeling, kamergroottes, ligging qua lichtinval, warmte-ontwikkeling in de seizoenen, gehorigheid in het huis
  • Tuin: ligging qua zon en wind, grootte, gebruiksgenot
  • Buren: gehorigheid, gewoontes zoals veel feestjes, muziekmaken, luidruchtige huisdieren. Hierbij is wel van belang dat buren kunnen verhuizen en er andere buren kunnen komen wonen.
  • Omgeving: invloeden c.q. overlast van de nabijgelegen voorzieningen: hangplekken van jongeren, verslavingsproblematiek, veel verkeer door winkelcentrum, muziek van nabijgelegen sportvelden bij toernooien, vliegtuigverkeer van nabijgelegen vliegveld bij bepaalde windrichting, verkeersoverlast van conferentiecentrum, drukte van toeristen naar musea.

Proefwonen in allerlei soorten en maten

Omdat proefwonen steeds populairder wordt, wordt het op allerlei manieren aangeboden. Overweeg je proefwonen, verdiep je dan goed in de vorm van proefwonen.

Huur is investering in aankoopbedrag

Een van de manieren is om langere tijd te huren, en de huurbedragen deels te sparen voor het eventuele aankoopbedrag. Ga je dus in of na de afgesproken huurperiode over tot koop dan wordt het

aankoopbedrag verminderd

met een aantal reeds betaalde huurbedragen.

Weekend proefwonen: proef de gemeente

Een andere variant wordt wel aangeboden door gemeenten: een weekend proefwonen. Doel is om niet zozeer een woning, alswel de gemeente uit te proberen. Een weekend is natuurlijk wel een beperktere periode, toch kan het inzichten en gevoel bij het wonen in de bewuste gemeente bieden. Voorbeeld is de gemeente Hardenberg, die locaties aanbiedt binnen de gemeente. Het gaat hierbij dus niet om een bepaalde woning. Voorwaarde bij Hardenberg was om na afloop je verhaal en foto's op te sturen naar de gemeente. Een vorm van proefwonen die hierop erg lijkt is de Nationale Huizennacht, waar je een nacht doorbrengt in het koophuis van jouw gading.

Aanbieders van proefwonen

Er zijn diverse aanbieders op de woningmarkt die het proefwonen mogelijk maken. Meestal zijn dat woningcorporaties in samenwerking met makelaars. Ook zijn er initiatieven van gemeenten. Maar ook projectontwikkelaars hebben deze markt gevonden en vormen een samenwerkingsverband met makelaars. Zoek op internet op de term proefwonen en je komt diverse aanbieders en projecten tegen.

Check de voorwaarden!

Met vele varianten op de markt van proefwonen is het zaak om goed de voorwaarden te onderzoeken van de aanbieder:
  • Wat zijn de verplichtingen tijdens en na de huur?
  • Is koop na huur geheel vrij?
  • Of teken je al een intentieverklaring bij de aanvang van de huurperiode?
  • Wat als je schade toebrengt aan de woning, wie verzekert de woning?

Ook bij proefwonen geldt: ga niet over een nacht ijs in je enthousiasme, maar onderzoek alle voorwaarden en teken geen contract dat je niet goed begrijpt.

Lees verder

© 2012 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voor- en nadelen van hurenVoor- en nadelen van hurenIk ben zelf iemand die huurt, voornamelijk omdat ik eerst de financiële middelen en zekerheid niet had om een huis te ko…
Een woning huren, kopen of bouwen? Wat is het beste?Je kan er tegenwoordig niet naast kijken bouwen, huren of een huis kopen wordt enorm duur. Hoe kunnen de mensen dit blij…
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Bronnen en referenties
  • Eigen Huis Magazine april 2012, van Vereniging Eigen Huis
  • http://www.ehr.nl
  • http://www.ed.nl

Reageer op het artikel "Proefwonen: koopwoning huren op proef"

Infoteur: Drie
Laatste update: 29-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Financiën en huis
Schrijf mee!