InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?

Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?

Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning? Wil je een huis huren? Wanneer je je inschrijft bij de woningstichting van jouw gemeente, is de kans groot dat je te maken krijgt met een puntentelling. Soms kan het wel jaren duren tot je voldoende punten hebt voor een woning. Hoe werkt de puntentelling bij een huurwoning en hoe lang duurt het tot je een huis kunt huren?

Huis huren

Je kunt een huis huren of kopen. Het kopen van een huis is lang niet altijd even makkelijk, omdat hypotheken steeds moeilijker worden vergeven. Ook kan een huis huren in veel gevallen lagere maandlasten hebben dan het kopen van een woning. Het huren van een huis is dan ook prima geschikt voor mensen die net op zichzelf gaan wonen of mensen die minder te besteden hebben.

Hoe kun je een huis huren?

Er zijn verschillende manieren om een huis te huren. Denk bijvoorbeeld aan particulier huren. De bekendste manier is echter via de woningstichting van jouw gemeente. Wanneer je hierbij inschrijft, kun je op woningen reageren die vrij zijn. Bij veel gemeentes moet je een bedrag betalen om je in te kunnen schrijven, maar er zijn ook gemeentes waar dit gratis kan.

Het puntensysteem

Wanneer je ingeschreven staat bij een woningstichting, wordt er meestal gewerkt met een puntensysteem. Hoe dit puntensysteem werkt kan per gemeente verschillend zijn, maar meestal krijg je per maand dat je ingeschreven staat één punt. Hoe langer je ingeschreven staat, hoe meer punten je dus hebt. Deze punten zijn van belang bij het reageren op een woning. Hoe meer punten je hebt, hoe hoger je in de lijst staat. Doorgaans krijgt de persoon met de meeste punten het huis aangeboden. Als hij of zij weigert, krijgt de nummer twee op de lijst het huis aangeboden, en zo verder.

Extra punten krijgen?

  • Je een x-aantal jaren in de gemeente woont
  • Je een x-aantal jaren in de gemeente werkt
  • Je urgentie hebt verkregen

Sommige gemeentes hebben geen systeem waarbij extra punten te verkrijgen zijn.

Urgentie?

Urgentie betekent dat je dringend op zoek bent naar een huis. Een gemeente kan je urgentie geven in verschillende gevallen. Denk hierbij aan:
  • Scheiding
  • Een noodsituatie buiten je schuld om
  • Besluit van de gemeente om je woning te slopen
  • Psychologische noodzaak om te verhuizen
  • Etc.

Zaken als burenruzies en een te kleine woning worden doorgaans niet gezien als reden om urgentie te verlenen.

Maximaal aantal punten bij een woning huren?

In sommige gemeentes kun je een x aantal punten krijgen. Daarna sta je op een maximum en krijg je geen extra punten meer. Hoeveel punten dit is, is per gemeente verschillend.

Lees de voorwaarden

Wanneer je je inschrijft bij een gemeente, is het verstandig om de voorwaarden goed te lezen. Je weet dan precies hoeveel punten je krijgt en of je extra punten kunt krijgen. Vaak kun je de betreffende informatie wel vinden op de website van de woningstichting.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Woonstichting Brummen
  • Woonstichting Stedendriehoek

Reageer op het artikel "Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!