InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huurwoning kopen: Voordelen, nadelen, kosten en huurkoop

Huurwoning kopen: Voordelen, nadelen, kosten en huurkoop

Kopen van een huurwoning kan interessant zijn, of dat nou je eigen woning is of een andere voormalige huurwoning. Maar wat zijn nou precies de voordelen van het kopen van een huurwoning? Zijn er ook nadelen verbonden aan een huurwoning kopen? Wat kost een huurwoning kopen? Hoe weet je of de verkoopprijs reëel is of niet? Wat is huurkoop en hoe kan huurkoop je helpen om jouw droomhuis te kopen door het te huren?

Wat zijn de voordelen van het kopen van een huurwoning?

Over het algemeen is kopen voordelig dan huren. Met name bij een koopwoning aan de onderkant van de markt betaal je minder aan hypotheek dan je normaal gesproken aan huur zou betalen. Door eigenaar te worden van je eigen huurwoning bouw je bovendien vermogen op, bij huren betaal je een maandelijks bedrag maar dat ben je ook echt helemaal kwijt. Wanneer je een hypotheek met een vaste rente neemt, weet je precies wat je per maand de komende jaren gaat betalen, terwijl je bij een huurwoning mogelijk te maken krijgt met tussentijdse stijging van de huur wat minder goed te voorspellen is.

Wat zijn de nadelen van een huurwoning kopen?

Bij het kopen van de eigen huurwoning of een voormalig huurwoning van iemand anders moet je goed kijken of de kosten opwegen tegen de staat, waarin het huis in kwestie zich bevindt. Zelfs wanneer het gaat om je eigen huurwoning, kan het geen kwaad om een waardebepaling te laten uitvoeren door een onafhankelijke makelaar. Ook moet je je goed realiseren dat je voortaan volledig opdraait voor alle kosten, die het onderhoud van de woning met zich meebrengt. Je hebt bij een aankoop volledige verantwoordelijkheid voor de woning, terwijl die voorheen geheel bij de verhuurder van het pand lag.

Wat mag het kopen van een huurwoning kosten?

Het kopen van een huurwoning mag zo veel kosten als het huis in de markt waard is. Je moet absoluut weten wat de waarde van je huis is, voordat je instemt met een voorgestelde verkoopprijs. Het komt voor dat mensen zo blij zijn met de kans om hun eigen huis te kopen dat ze vergeten te kijken of het huis waarin ze nu wonen wel de meest ideale optie is om te beginnen met kopen in plaats van huren. Natuurlijk is de kans om in je eigen huis te blijven wonen aantrekkelijk maar misschien kun je op basis van je maximale hypotheek wel een beter en mooier huis krijgen in een meer aantrekkelijke buurt.

Wat is huurkoop en wat betekent het bij het kopen van een voormalige huurwoning?

Wanneer je er wel wat voor voelt om een je eigen huurwoning of een andere huurwoning te kopen, kan het voorkomen dat je moeite hebt om voldoende hypotheek te krijgen bij de bank. In dat geval kan huurkoop een interessante optie zijn. Bij huurkoop koop je namelijk je huis door te huren. Oftewel: Je betaalt een deel huur en een deel aflossing op het huis als maandlasten. Omdat het huis zo langzaam al van jou wordt, blijft er na verloop van tijd een lagere koopsom over, die je wel kunt afdekken met een hypotheek. Zo koop je dus door huren jouw droomhuis!
Gerelateerde artikelen
Huurwoning kopen: voordelen & nadelenSoms geven woningcorporaties of gemeenten huurders de mogelijkheid om de huurwoning waarin zij wonen, te kopen. Wat zijn…
Huren in de vrije sectorHuren in de vrije sectorDe huurwoningmarkt kan worden verdeeld in twee segmenten: de sociale sector en de "vrije sector", ook wel "particuliere…
Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rijIs huren weggegooid geld? Je hoort vaak mensen roepen dat je beter een huis kunt kopen dan huren omdat je dan het geld i…
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Auto kopen met huurkoopAuto kopen met huurkoopHuurkoop is een kredietvorm die vaak voorkomt bij het kopen van auto’s. De kredietverstrekker stelt de auto voor een bep…

Reageer op het artikel "Huurwoning kopen: Voordelen, nadelen, kosten en huurkoop"

Reacties

F. Manders, 21-11-2016 11:03 #3
Ff 'n vraagje ik kan mijn huis wat ik nu huur kopen, en ik wil het kopen op huurkoop basis
Ik betaal nu €500,- huur de vraagprijs van het huis is €50,000,wat zijn de koste en wat ga ik per maand betalen? looptijd ongeveer 5a6 jaar

Bendenia Amaria, 23-04-2016 20:51 #2
Geacht de heer &Mvr
Ik ben zeer geïnteresseerd voor huurkoop huis ik wil hier meer informatie over de huis en wat is de procedure?
Met vriendelijke groet
Amaria Bendenia

Hennie Lamper, 12-08-2015 19:31 #1
Wij overwegen om een huis gedeeltelijk op basis van huurkoop aan te schaffen. Nu is echter de ham- vraag: Waar vind ik een verkoper die een huis op die basis wil verhuren/verkopen Dan heb ik het over een huis tussen 150.000 en 200.000, waarvan € 50.000 tot 75.000 na de huurkoop termijn in een keer wordt voldaan.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 31-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 3
Schrijf mee!