InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis huren of kopen: tips om rekening mee te houden

Huis huren of kopen: tips om rekening mee te houden

Twijfelt u tussen het huren of kopen van een huis? In dit artikel een viertal tips om een juiste keuze te maken. Laat de sentimenten los, en analyseer nuchter uw situatie. Het kopen van een huis is niet risicoloos en heeft ook nadelen. Maar ook huren heeft zo z'n tegens. In dit artikel een aantal belangrijke zaken om te overwegen en een overzicht van de voor- en nadelen van huren en kopen.

1. Tijd

Hoe lang gaat u er wonen?
De eerste vraag die u moet stellen is naar hoe lang u in het huis wilt blijven wonen. Kopen is meestal de beste optie als u vijf jaar of langer er blijft wonen, gaat het om een kortere periode dan is huren vaak een betere optie. Dat komt onder andere omdat bij het kopen van een huis er veel transactiekosten zijn die bij verkoop niets opleveren. Zogenaamde 'sunk costs'.

2. Stabiliteit inkomen

Hoe variabel is is uw inkomen?
Als het inkomen variabel is, dan is het handiger als de woonsituatie daaraan te veranderen is. Als u niet beschikt over een stabiel en duurzaam inkomen, en onzeker bent over de hoogte van het inkomen, dan pleit dat in de richting van huren. Als de inkomensstroom dan veranderd, dan kunt u uitwijken naar een goedkopere of duurdere huurwoning. Een hypotheek is veel minder flexibel, het is moeilijker en duurder, om daarmee zulke veranderingen te maken.

3. Imkomensmarge

Hoeveel ruimte heeft u binnen uw salaris?
Welk percentage van uw inkomsten wilt - en kunt - u besteden aan de huisvesting? De marge hierin is hier van belang. Sommige mensen kiezen er voor om bijvoorbeeld een derde van het inkomen te besteden aan woning-gerelateerde kosten zoals hypotheek betalingen, onroerendgoedbelasting, verzekeringen, en andere huisvesting gerelateerde kosten. Maar er kunnen altijd onvoorspelbare kosten zijn, het is dan belang om een marge te hebben waarbinnen onvoorziene kosten opgevangen kunnen worden. Is die ruimte er niet, dan is huren beter aangezien u dan flexibeler bent (zie vorige tip).

4. Koop-huur verhouding

Is het huis het waard om gehuurd te worden?
Huren of kopen is niet in elke omgeving even voordelig. In sommige wijken kan kopen voordeliger uitpakken, terwijl bij andere woningen huren relatief goedkoper is. Wat de beste optie is, wordt bepaald door de verhouding tussen koop- en huurprijzen, de koop-huur verhouding. Hiermee bepaal je eigenlijk hoeveel waar je voor je huurgeld krijgt en het zegt iets over hoe het huis in de markt ligt. De verhouding bepaal je door de koopprijs van een huis te delen door de totale jaarlijkse huur. Als de woning een koop-huur verhouding van bijvoorbeeld 12 heeft, dat betekent dan dat de prijs van het huis gelijk is aan twaalf maal de jaarlijkse huur van dat huis. Hoe hoger de verhouding, hoe gunstiger de huur. Meestal wordt huren aantrekkelijk gevonden als dit getal uitkomt ergens boven de 15 tot 20.

Huren: voor- en nadelen van huren op een rij

Voordelen:

  • Verhuurder regelt en betaalt reparaties en groot onderhoud, u hoeft zich hier niet druk om te maken.
  • U bent flexibel. De opzegtermijn is vaak kort, bijvoorbeeld een maand. and.
  • De verhuurder betaalt (een deel van) de verzekeringen en belastingen.
  • De overheid verstrekt huursubsidie zodat de maandelijkse lasten lager zijn. Kijk hier of u daarvoor in aanmerking komt.

Nadelen:

  • Het huis wordt geen eigendom van u, u bouwt geen eigen vermogen op.
  • Met huren heeft u maar beperkte keuze
  • U bent gebonden aan wachtlijsten
  • Ieder jaar is er een verhoging van de huur.

Kopen: voor- en nadelen van kopen op een rij

Voordelen:

  • Het huis is uw eigendom dus mag u eraan veranderen wat u wilt.
  • U bouwt eigen vermogen op middels het betalen van de hypotheek of toename van de waarde van het huis.
  • Op langere termijn is kopen financieel voordeliger.

Nadelen:

  • Als eigenaar moet u zelf onderhoud en verzekeringen regelen en betalen
  • Bij de inkomensbelasting wordt een eigenwoning forfait opgeteld.
  • U heeft onzekerheid over: de marktwaarde van het huis; woonlasten op lange termijn (rente, blijven hypotheekrenteaftrek); en het inkomen op lange termijn.
© 2012 - 2019 Coassistent1987, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Redenen om een huurhuis te kiezenRedenen om een huurhuis te kiezenIn periode van 2008 tot en met 2011 is gebleken dat de waarde van een koophuis ook kan zakken. Als huurder van een huis,…
Geen huis huren, maar kopenGeen huis huren, maar kopenIn de periode vanaf 2008 is gebleken dat het huren van een huis voordelen heeft. Op de lange termijn is het nog steeds v…
Huurhuis goedkoper dan koophuis?Huurhuis goedkoper dan koophuis?Een eigen huis wordt gezien als een slimme investering, en het aanhouden van een huurhuis wordt vaak gezien als een vers…
Vijf redenen om geen huis te hurenVijf redenen om geen huis te hurenHet huren van een huis heeft voordelen ten opzichte van het kopen van een huis. Toch kiezen steeds meer mensen voor het…
Koopwoning of huurhuis in 2019?Koopwoning of huurhuis in 2019?De prijs van een koopwoning is omlaag gegaan en de huren van een sociale huurwoning zijn worden in 2019 opnieuw verhoogd…

Reageer op het artikel "Huis huren of kopen: tips om rekening mee te houden"

Infoteur: Coassistent1987
Gepubliceerd: 18-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!