InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vijf redenen om geen huis te huren

Vijf redenen om geen huis te huren

Vijf redenen om geen huis te huren Het huren van een huis heeft voordelen ten opzichte van het kopen van een huis. Toch kiezen steeds meer mensen voor het kopen van een huis dan voor het huren. Het huren van een huis biedt u meer flexibiliteit en lagere onderhoudskosten. Dit zijn enkele voordelen van een huurhuis, maar er zijn zeker ook nadelen te noemen met betrekking tot het huren. In dit artikel treft u vijf redenen aan waarom u geen huis moet gaan huren, maar beter kunt gaan kopen.

Jaarlijks stijgen de huren

U kunt er vanuit gaan dat jaarlijks de huren gaan stijgen. Over het algemeen zijn het kleine verhogingen, maar doordat ze jaarlijks doorgevoerd worden, kan de huur in de loop er jaren fors gaan stijgen. U krijgt namelijk ook het effect dat over in eerdere jaren doorgevoerde verhogingen de nieuwe verhogingen ook weer over berekend worden (rente op rente effect).

Afhankelijkheid van de verhuurder

Voor uw woongenot bent u gedeeltelijk afhankelijk van de verhuurder. Indien u niet tevreden bent met de keuken, maar deze is volgens de verhuurder nog niet aan vervanging toe, dan moet u verder met deze keuken. U kunt het huis niet volledig naar uw eigen wensen verbouwen. U mag eventueel verbouwingen verrichten, maar daar moet u toestemming voor vragen en als u het huis binnen een paar jaren weer verlaat zal het weggegooid geld zijn geweest. U loopt zelfs het gevaar dat u de keuken er weer uit moet breken, omdat u het huis in de oude staat moet terugbrengen.

Versobering van de huurtoeslag in de toekomst

Veel huurders zijn afhankelijk van de huurtoeslag om maandelijks de huur te kunnen betalen. De overheid ziet mogelijk in de toekomst wel redenen om de huurtoeslag te gaan versoberen. U blijft afhankelijk van de keuzes die van bovenaf worden gemaakt. Een volledige afschaffing van de huurtoeslag lijkt niet waarschijnlijk, maar in slechte economische tijden is de huurtoeslag wel een uitgave waar veel geld op bespaard kan worden.

Een huurhuis wordt nooit uw eigendom

Zolang u in het huis blijft wonen moet u huur blijven betalen. Huurders die tientallen jaren in hetzelfde huis blijven wonen, hadden achteraf gezien het huis beter kunnen kopen. De maandlasten zouden dan gedeeltelijk gebruikt zijn om de hypotheeklasten mee af te lossen, en na een periode van dertig jaar is het huis hypotheekvrij. De huurder blijft maandelijks de huur verschuldigd, die in de loop der jaren ook nog sterk is gestegen.

Huurders kunnen niet profiteren van de stijgende waarde van onroerend goed

Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen een huis kopen, is om uiteindelijk overwaarde te kunnen realiseren. Het eigen huis fungeert ook als een spaarpotje om een aanvulling op het pensioen mee op te bouwen. Als huurder kunt u niet profiteren van het feit dat het huis waar u in woont meer waard is geworden. Overwaarde zal zelfs optreden bij dalende huizenprijzen, want op einddatum van de hypotheek, zal de schuld geheel, maar in iedere geval voor een groot deel afbetaald worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vijf redenen om geen huis te huren"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!