InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Hoe verkoop je je huis?

Hoe verkoop je je huis?

Hoe verkoop je je huis? In de huidige huizenmarkt is het verkopen van een huis niet meer zo makkelijk als enige jaren geleden. Het verkopen van een huis is niet een kwestie van geluk, het is veel meer een zaak van plannen en de juiste voorbereidingen treffen. In onderstaand artikel volgen enige tips en trucs om de kans op succes bij de verkoop van een woning te vergroten.

Verwijder persoonlijke spullen

Haal persoonlijke foto’s en familiestukken weg. Kopers worden er door afgeleid, ze moeten zich in kunnen beelden hoe de eigen foto’s aan een muur hangen, en dat is lastig als ze worden afgeleid door jullie foto’s. Het is niet de bedoeling dat ze zich een beeld vormen van de huidige bewoners, het is belangrijk dat ze zich af vragen of ze zichzelf hier kunnen zien wonen!

Ruim op

De meeste mensen verzamelen in de loop van de tijd een verbazingwekkende hoeveelheid overbodige spulletjes om zich heen. Loop eens met een kritische blik door het hele huis, als vuistregel zou je kunnen gebruiken, dat als je iets al meer dan een jaar niet gebruikt hebt, je het waarschijnlijk niet nodig hebt.

  • Als je iets niet nodig hebt, verkoop het, breng het naar de kringloop of geef het weg.
  • Verwijder alle overbodige boeken uit boekenkasten.
  • Verwijder alle prullaria.
  • Verwijder al het overbodige op het aanrecht.
  • Doe alle essentiële voorwerpen welke dagelijks worden gebruikt in een doos(je) en plaats het in een kast indien het niet wordt gebruikt.
  • Realiseer je dat je al deze zaken uiteindelijk toch zult moeten doen.

Organiseer keukenkastjes en slaapkamerkasten

Kopers zullen geneigd zijn om kastjes en kasten te openen. Realiseer je wat voor indruk het geeft als er dan zaken uitvallen. Aan de andere kant geeft het een goede indruk indien alles er georganiseerd uit ziet. Het geeft de indruk dat er dan ook voor de rest van het huis goed gezorgd wordt.

  • Zet de kruidenpotjes op alfabetische volgorde.
  • Organiseer bestek en eetgerei.
  • Plaats alle kopjes met de oortjes naar dezelfde kant.
  • Hang alle overhemden, dichtgeknoopt en in dezelfde richting.
  • Organiseer het schoeisel.

Huur opslagruimte

Praktisch elk huis ziet er beter uit indien er minder meubelen in staan. Verwijder meubelstukken welke doorgangen blokkeren of looppaden belemmeren. Verwijder overbodige zaken van de eettafel waardoor de ruimte groter lijkt. Laat juist genoeg meubelen in de kamer staan om een idee te geven waar een vertrek voor wordt gebruikt en realiseer daardoor voldoende ruimte om je in het vertrek te bewegen.

Klein onderhoud

  • Vervang gebarsten of gescheurde vloertegels.
  • Vul gaatjes in de muren.
  • Repareer lekkende kranen.
  • Verhelp deuren welke niet goed sluiten.
  • Zorg dat laden soepel lopen.
  • Schilder de muren eventueel in neutrale kleuren.
  • Vervang defecte lampen.

Maak het huis om door een ringetje te halen

  • Was de ramen van binnen en van buiten.
  • Huur een hogedrukreiniger en reinig buitenom.
  • Verwijder spinnenwebben.
  • Reinig baden, douches en wastafels.
  • Zuig dagelijks.
  • Waks eventueel de vloeren.
  • Stof meubels, plafond ventilatorbladen en verlichting.
  • Vervang versleten tapijten.
  • Hang schone handdoeken op.
  • Zorg overal in huis voor een prettige lucht.

Ga op onderzoek

Ga naar buiten en open de voordeur, en blijf even staan. Ziet de entree er aantrekkelijk uit? Is het een huis waar je je welkom voelt?

  • Neem plaats in elke deuropening in het huis en stel je voor hoe een koper tegen het uitzicht aankijkt.
  • Bestudeer nauwkeurig hoe de meubelen gerangschikt zijn, verplaats eventueel bepaalde stukken als dat beter uitkomt.
  • Zorg ervoor dat eventuele gordijnen of raambedekking op de juiste hoogte hangt.

Check de koopmanskant

Zorg ervoor dat het aangezicht van de woning er goed uitziet, als het aangezicht niet prettig is, dan komt de eventueel potentiële koper niet binnen.

  • Houd de toegang schoon.
  • Maai het gras.
  • Schilder eventueel een vervaagd venster.
  • Plant gele bloemen of stel een groep bloempotten samen. Geel stimuleert een koop emotie.
  • Snoei de struiken.
  • Zorg ervoor dat het huisnummer duidelijk af te lezen is.
© 2012 - 2019 Cric2010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis verkocht onder voorwaarde van verkoop woningEen huis verkopen aan een koper die eerst nog zijn eigen huis moet verkopen, is niet de oplossing. Dit soort situaties o…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…
Wat is een overbruggingskrediet?Een overbruggingskrediet wordt afgesloten in de situatie dat een nieuw huis gekocht is, terwijl het oude huis nog niet v…
Huis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsHuis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsIndien het u maar niet lukt om uw huis te verkopen? Moet u mogelijk de vraagprijs van het huis verlagen.

Reageer op het artikel "Hoe verkoop je je huis?"

Infoteur: Cric2010
Gepubliceerd: 18-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!