InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Welke huizensite kiest u: de beste op een rij

Welke huizensite kiest u: de beste op een rij

Welke huizensite kiest u: de beste op een rij Moest u een paar jaren terug nog een makelaar in de hand nemen, in 2019 helpen meerdere huizensites zoals Funda en Jaap u eenvoudig verder bij het kopen en verkopen van een woning. Een makelaar is niet verplicht en zelf uw huis verkopen scheelt veel aan courtagekosten. Als u de zoekfunctie van Funda met de gewenste wooncriteria gebruikt, worden automatisch de meest geschikte huizen op de woningmarkt geselecteerd. Funda is een uitkomst voor mensen die zelf een huis willen kopen of huren. Funda is de bekendste en grootste huizensite, dan volgt Jaap, maar in 2019 zijn nog veel meer huizensites beschikbaar.

Zelf huis verkopen op internet via Facebook bijvoorbeeld

Op de woningmarkt is veel in beweging. Makelaar is al jaren geen beschermd beroep meer. Dat betekent dat iedereen zonder jarenlange opleiding zou kunnen beginnen met het bemiddelen bij woningverkoop. Bovendien kan tegenwoordig iedereen een webwinkel beginnen, of gebruik Facebook, anders Marktplaats. U zou dus zeggen ook een huizensite. En dus is de beer een beetje los. Gevestigde partijen zien de vele nieuwkomers en doen er alles aan om hun marktaandeel te behouden. En de nieuwkomers willen de gevestigde orde van de toekomst worden.

Internetmakelaar

Wie zelf via internet zijn huis wil verkopen, heeft vele mogelijkheden. U kunt alles zelf doen, tot bijna niets zelf doen. Aan u de keuze. U kunt zelf de foto's nemen en het bezoek regelen. U kunt ook zelf onderhandelen over de verkoopprijs van het huis. Maar weet wel, dat de woningmarkt een aparte job is, waarvoor u wel de juiste kennis in huis moet hebben. Vraag altijd goed na welke kosten er aan een internetmakelaar verbonden zijn. Is het no-cure-no-pay of toch niet. Doe zelf vooral de dingen waarin u goed bent en maak gebruik van het netwerk van een makelaar. Bekende internetmakelaars zijn:
  • MoviQ;
  • Huizenpartner;
  • Netmakelaar;
  • iBlue makelaars;
  • Makelaarsland.

Huizensite Funda

Bijna iedereen die een huis zoekt zal eerst een huizensite bezoeken. Wanneer die stap gezet is blijkt ook dat er meerdere sites zijn en elk met veel en vaak ook verschillende informatie. Iedereen probeert nog een beetje het wiel uit te vinden, en niet elke site geeft alle woningen weer. Funda is de bekendste huizensite. Op Funda site staan ongeveer 170.000 koopwoningen. Koophuizen, bedrijfspanden en huurwoningen. Wanneer u bij het zoeken een huis ziet dat u interessant vindt, kunt u dit huis ook Bewaren of Volgen. Een overzicht met de bekendste websites om een huis te kopen, huren of verkopen:

Een klein overzicht van de huizensites in ons land, januari 2019:

wiekopen of hurende eigenaar ishoe vaak wordt site ververst
zoekallehuizen.nl82.000 koop en 16.000 huurBoost Labsdagelijks
funda.nl225.000 koop en 12.000 huur Funda NVdagelijks
jaap.nl158.000 koopwoningen en 22.000 huur de Telegraaf Groep TMGdagelijks
huislijn.nl130.000 koopwoningen-dagelijks
huizenzoeker.nl170.000 koopwoningen-dagelijks
huizenvinder.nl71.000 koopwoningen-dagelijks
hoomly175.000 koopwoningen-dagelijks

Nog meer huizensites waarop u kunt zoeken zijn:
  • Huispedia;
  • VBO Makelaar met 1.100 aangesloten makelaars;
  • Pararius;
  • RE/MAX;
  • MVA;
  • Jumba;
  • Marktplaats (ook voor een woning dus);
  • Wittewoning makelaars;
  • VHM;
  • Koophuis makelaars.

Wat valt er op als u wilt kopen of verkopen?

Een paar dingen vallen op:
  • De sites worden gelukkig vaak ververst.
  • De bekendste, Funda, laat alle woningen van NVM makelaars zien.
  • Bij zoekallehuizen.nl, zah, is de Boost Labs eigenaar, een aantal investeerders.
  • Jaap.nl is inmiddels groter dan Funda. Kennelijk zien deze banken zoveel potentie in een huizensite, dat ze bereid zijn in de ontwikkeling ervan te investeren. Op zich ook erg logisch want vaak zal er moeten worden gefinancierd en daar kunt u maar beter bij zijn. Overigens zijn het wel weer de twee banken die al meer stappen op internet hebben gezet, en daar goede ervaringen mee hebben.
  • Facebook kan ook of via marktplaats, andere sociale media, een eigen website opzetten kan natuurlijk ook.

Jaap.nl

Dat er met huizensites wat te verhapstukken valt, blijkt wel uit de gerechtelijke procedures tussen de NVM en Jaap.nl. In hoger beroep besloot het gerechtshof in Amsterdam dat huizenzoeksite Jaap.nl mag doorgaan met het publiceren van gegevens van makelaars over koopwoningen en huurwoningen. Daarmee vernietigde het gerechtshof het vonnis van de rechtbank in Alkmaar. Jaap is sinds 30 april 2010 volledig in handen van de Telegraaf Groep. Op Jaap kunt u eenvoudig nagaan hoe lang een huis in de verkoop staat.

Slot beste huizensite 2018 en 2019

Er zijn meerdere vele sites actief die u verder kunt helpen als u op zoek bent naar een geschikte woning. Het is de manier om te bepalen waar u zou willen wonen en wat er zoals beschikbaar is. Funda is de bekendste en de grootste huizensite in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snel je huis verkopenEen huis verkopen kan soms lang duren. Wil je het proces versnellen, zorg er dan voor dat het huis er opgeruimd uitziet.…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…
Droomhuis Kopen, Tips bij huis kopen / Makelaar / HuizensiteJe eigen droomhuis! Als je een woning wilt kopen en je loopt naar binnen dan weet je eigenlijk gelijk of het de woning v…
Makelaarsland: de beste makelaar?Makelaarsland: de beste makelaar?Makelaarsland is een makelaar die in 2005 een nieuw concept introduceerde op het gebied van particuliere woningverkoop.…
Huis verkopen kosten: Wat kost het verkopen van je woning?Wanneer je je huis wilt gaan verkopen, zijn daar aanzienlijke kosten mee gemoeid. Denk bijvoorbeeld aan het courtage voo…

Reageer op het artikel "Welke huizensite kiest u: de beste op een rij"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Online huis verkopen
Schrijf mee!