InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Droomhuis Kopen, Tips bij huis kopen / Makelaar / Huizensite

Droomhuis Kopen, Tips bij huis kopen / Makelaar / Huizensite

Je eigen droomhuis! Als je een woning wilt kopen en je loopt naar binnen dan weet je eigenlijk gelijk of het de woning van je dromen is. Krijg je het wow-gevoel dan zit het goed! Maar eenmaal in die roze wolk van je droomhuis let je niet meer goed op tijdens de rondleiding. Hiervoor kun je deze tips alvast doorlezen en meenemen naar een bezichtiging zodat je in ieder geval op de belangrijkste zaken blijft letten (een makelaar). Je kunt ook een huizensite als Funda of Era raadplegen voor info.

Algemene tips bij kopen van een woning

  • Bezoek het huis minimaal 2x. Doe dit op verschillende momenten, bijvoorbeeld in het weekend en door de weeks, of overdag en 's avonds.
  • Neem een objectief iemand mee. Zo iemand kijkt anders naar het huis dan jij. Bijvoorbeeld een aankoop makelaar.
  • Probeer informatie in te winnen over het huis. Waarom wil de verkoper verhuizen?
  • Wat zegt het bestemmingsplan van de gemeente over aanpassingen zoals een uitbouw of een dakkapel.
  • Kijk naar vergelijkbare woningen op een huizensite als Funda, Jaap of Era.
  • Vraag bij een wat ouder huis naar een bouwkundige keuring bij de verkopende makelaar.

Verborgen Gebreken

De verborgen gebreken zie je niet. Ze zijn verborgen, achter behang, onder de vloer, in de muur, ze kunnen overal zitten. Bij verborgen gebreken geldt dat de verkopende partij een plicht heeft om de mogelijke koper te informeren over de verborgen gebreken. Als een verkopende partij dit niet doet kan de koper later de schade claimen bij de verkopende partij.

Enkele van de belangrijkste punten om op te letten bij verborgen gebreken zijn:
  • Scheuren: kijk goed hoe de scheuren lopen, waar ze beginnen en eindigen. Als de muren er slecht uit zien is dit vaak een teken dat er meer aan de hand is.
  • Houtrot: bij houten kozijnen kun je met een pen in de hoeken prikken om te kijken of die zacht zijn. Als dat het geval is, is er sprake van houtrot. Deze truc kun je trouwens bij al het houtwerk toepassen. Er op kloppen werkt ook, klankverschillen geven aan dat er iets niet klopt.
  • Vocht: hangen er ergens druppen aan het plafond, of zit er veel vocht op een raam, dan betekent dit dat de ventilatie slecht is en dat er een grote kans op schimmel aanwezig is.
  • Deuren: kijk of de deuren goed sluiten. Kijk ook bij kasten naar het hang en sluitwerk. Als deuren zwaar sluiten of klemmen kan dit duiden op een verzakking.
  • Kruipruimte: kijk altijd in de kruipruimte als die er is. Staat er vocht onder de vloer, dan kan dit duiden op een lekkage via de muren.

Gas, Water en Licht

Check de meterkast. Drie groepen is te weinig met de huidige apparaten in huis. Ook een aardlekschakelaar is wel handig om te hebben. Je hebt minimaal een groep nodig voor de wasmachine, een groep voor de droger, een groep voor een elektrische oven en een groep voor alle andere elektrische apparaten.

Controleer de leeftijd van de CV-ketel. De levensduur van een gemiddelde ketel ligt tussen de 15 en 20 jaar.

Omgeving

Kijk eens goed rond in de buurt die om het huis ligt. Is het netjes, kijk naar de type auto's, zijn er goed onderhouden speelvoorzieningen, is het groen in de wijk netjes onderhouden door de gemeente, houden de buren hun tuinen netjes bij. Als het je lukt, probeer met buren te praten.

Vraag de makelaar naar de locatie van winkels en andere voorzieningen zoals scholen, banken en een postkantoor. Let goed op als je van en naar het huis gaat, want de makelaar zegt vaak dat alles in de buurt is, of dat het in de toekomst er zal zijn.

Kijk verder naar de ontsluiting van de wegen in de wijk naar de hoofdwegen. De afstand naar het openbaar vervoer kan een rol spelen als je er veel gebruik van wilt maken. Ook hiervoor kun je kijken op een huizensite voor bijvoorbeeld luchtfoto's.

Verkochte woningen in de buurt

Op internet kun je veel vinden over woningen uit de buurt die te koop staan of onlangs zijn verkocht. Probeer te achterhalen voor welke prijzen andere woningen zijn verkocht om een indicatie te krijgen voor een bos. Kijk bijvoorbeeld op Funda, Jaap of Era voor informatie.

Een bod uitbrengen

Een bod uitbrengen is iets om goed over na te denken. Pas als de roze wolk een beetje is weggetrokken en je weer objectief kunt nadenken kun je een bod gaan uitbrengen. Doe nooit een bod dat gelijk is aan de vraagprijs. De richtlijn om een bod uit te brengen, gemiddeld gezien, is om 10% onder de vraagprijs te gaan zitten (bij een vraagprijs die niet astronomisch hoog is). Meestal kom je dan uit op 5% onder de vraagprijs.

Wanneer het huis leeg is of al langer te koop staat bestaat de kans dat je wegkomt met een aanzienlijk lager bod omdat de eigenaar er graag van af wil.

Maak een wensenlijst

Bedenk van te voren wat je belangrijk vindt bij een ander huis:
  • het aantal kamers
  • aantal vierkante meters woonoppervlak
  • aantal vierkante meters tuin
  • een garage
  • een oprit
  • een schuur of berging
  • de lichtinval in het huis
  • de positie van de tuin en de lichtinval
  • de grootte van de badkamer
  • etc

Aan de hand van het wensenlijstje en de werkelijkheid na een bezichtiging kun je de stand opmaken voor de bijkomende kosten. Dit zijn de kosten die je gaat maken voor het wegwerken van achterstallig onderhoud en de kosten voor aanpassingen van het huis om het naar jouw smaak te maken.
Gerelateerde artikelen
Een huis in Duitsland kopenEen huis in Duitsland kopenSteeds meer Nederlanders willen graag een huis kopen in Duitsland. Zeker op financieel gebied heeft een huis in Duitslan…
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…
Huis kopen in DuitslandHuis kopen in DuitslandEen huis kopen in Duitsland hoeft niet heel moeilijk te zijn. Meestal zijn ze ook niet heel duur. Het is wel goed om je…
Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHuis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHet kopen van een huis is een beslissing die de nodige kennis en tijd vergt. Als leek zijn de verschillende stappen die…

Reageer op het artikel "Droomhuis Kopen, Tips bij huis kopen / Makelaar / Huizensite"

Reactie

Jacky, 06-07-2010 16:56 #1
Hallo, ik heb een vraag. Mijn vriend en ik hebben ons droomhuis gevonden. Het nadeel is alleen dat mijn huis waar we nu samen in wonen nog niet is verkocht. Wij wilden dan een overbruggingsgarantie of krediet nemen, maar aangezien er niet veel overwaarde op mijn huis zit kan dit wellicht niet. Ik woon pas 5 jaar in het huis en mijn vraagprijs is zelfs ongeveer?10.000 lager dan dezelfde soort huizen in mijn omgeving/plaats. Wij vragen ons dus af of er nog andere optie?s zijn? De optie wachten tot mijn huis is verkocht hebben we al meegenomen in ons plan, alleen is het zo dat ons droomhuis wat we gezien hebben en graag willen kopen al bijna eerder was verkocht. We willen nu dus eigenlijk geen groot risico nemen om te lang te gaan wachten. Het andere huis kunnen we redelijk makkelijk financieren, maar we zijn bang dat ons eigen geld straks helemaal opgaat aan mijn huis terwijl we in ons droomhuis nog wel wat willen vernieuwen en verbouwen.
Wie heeft er een goed advies.

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 08-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!