Verzekeren en de eigen woning

Verzekeren en de eigen woning Bij het verzekeren van en rond de woning komen er zowel schadeverzekeringen als levensverzekeringen in aanmerking. Hieronder volgt een opsomming van de soorten verzekeringen waaraan u moet denken.

Levensverzekeringen

Wat is een levensverzekering: overeenkomst tot het doen van geldelijke uitkeringen i.v.m. leven of dood van de mens of overeenkomst i.v.m. verzorging van de uitvaart van de mens, maar geen overeenkomsten van ongevallenverzekering.

Levensverzekeringen en de financiering van de woning:
  • Overlijdensrisicoverzekeringen in 3 soorten:
    • tijdelijke verzekering van een gelijkmatig dalend kapitaal bij overlijden (lineair)
    • tijdelijke verzekering van een kapitaal bij overlijden ter dekking van een annuïteitenlening
    • levenslange kapitaalverzekering bij overlijden (aflossingsvrij)
  • Gemengde verzekeringen voor de aflossing van een hypothecaire lening: spaarpremie (gestort en belegd om voldoende eindkapitaal te vergaren voor de aflossing in 1 keer) + een netto-premie (aflossing die beschikbaar komt bij eerder overlijden).

Aanvullende verzekeringen. Een geldnemer kan in problemen komen als inkomen wegvalt door:
  • arbeidsongeschiktheid (premievrijstelling of invaliditeitsrente)
  • werkloosheid (maximaal 1 of 2 jaar)

Schadeverzekeringen

Schadeverzekeringen: onzekere voorvallen die schade tot gevolg kunnen hebben. Er kan sprake zijn van over-, dubbel- of onderverzekering.

Schadeverzekeringen m.b.t. kopen of financieren van een woning en met de risico’s die daarmee te maken hebben:
  1. brandverzekering in het algemeen (met betrekking tot goederen die gedurende kortere of langere tijd op 1 plaats zullen blijven; in geval van uitgebreid worden ook de risico’s van inbraak, storm, waterleidingbreuk of breuk van of aan aquaria meeverzekerd). Preventieve maatregelen (ten aanzien van brand en/of inbraak) beïnvloeden de premie. Veelal zijn deze verzekeringen verplicht onder de Nationale Hypotheek Garantie.
  2. opstalverzekering (gebouw met toebehoren exclusief fundamenten, op basis van herbouwwaarde, exclusief grondprijs; deze wordt vaak via kubieke-meter-prijs bepaald). Ze wordt voorzien van een indexclausule o.b.v. een indexcijfer voor bouwkosten. Vereniging van Eigenaren doen dit veelal gezamenlijk via collectieve verzekering.
  3. inboedelverzekering (roerende zaken van een particuliere huishouding). Uitgesloten hierbij zijn: geld > €1.000,-, motorrijtuigen, vaartuigen en levende have. Waarde wordt bepaald op basis van nieuwwaarde of, indien reparatie mogelijk is, en de waarde is kleiner dan 40% van nieuwwaarde of antiek, dan dagwaarde. Aanpassing van de premie vindt plaats op basis van indexcijfer voor woninginboedels.
© 2007 - 2020 Senger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verzekeren en de eigen woning"

Infoteur: Senger
Gepubliceerd: Juni 2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!