InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Koopovereenkomst voor een bestaande woning

Koopovereenkomst voor een bestaande woning

Een koopovereenkomst wordt meestal verstrekt door de makelaar, maar kan ook via de notaris worden opgemaakt. Verkopers die geen makelaar in de arm nemen, kunnen ook gebruik maken van standaard contracten die op het internet te vinden zijn. Een koopovereenkomst moet zorgvuldig worden opgesteld. In het geval de makelaar zorgt voor het opstellen van dit document, moet u nog steeds alert blijven. U moet het koopovereenkomst volledig nalopen voordat u het ondertekend. U moet ook controleren of alles wat onderling met de koper of verkoper is afgesproken ook daadwerkelijk in het contract is opgenomen. In geval van twijfel moet u vragen stellen aan deskundigen, u moet exact begrijpen wat u ondertekend.

Waar moet u op letten bij het opstellen van een contract?

U moet altijd gebruik maken van model-overeenkomsten, om te voorkomen dat u iets vergeet. Een a4-tje waar wat regeltjes op staan is vaak niet voldoende om beide partijen aan de overeenkomst te houden. Er blijven namelijk vragen open staan die in het a4-tje niet zijn opgenomen, maar die wel cruciaal zijn voor het naleven van de overeenkomst.

Drie dagen bedenktijd

De koper heeft drie dagen bedenktijd, waarin hij nog van de koop af kan zie. De periode gaat lopen vanaf het moment dat de koper het door alle partijen ondertekende versie heeft ontvangen. In de drie dagen moeten minimaal twee werkdagen zitten. Dus als de overeenkomst op donderdag ontvangen is, kan de koop nog ontbonden worden tot dinsdag. De drie dagen bedenktijd geldt uitsluitend voor de koper. Deze bedenktijd geldt zelfs als het niet in de koopovereenkomst is opgenomen.

Onderlinge afspraken op papier vastleggen

In de koopovereenkomst moeten ook afgesproken voorwaarden en bepalingen worden opgenomen. Hierbij moet u vooral denken aan ontbindende voorwaarden, maar bijvoorbeeld ook aan afspraken die er gemaakt zijn over het overnemen van roerende zaken. Indien de verkoper en de koper nog hebben afgesproken dat de verkoper nog bepaalde kosten voor zijn rekening gaat nemen, of bepaalde herstelwerkzaamheden moet verrichten, kan dit ook worden vastgelegd in de koopovereenkomst.

Welke ontbindende voorwaarden worden er meestal opgenomen?

Ontbindende voorwaarden hebben betrekking op voorwaarden waar aan voldaan moet worden om de (ver)koop door te laten gaan. Indien hier niet aan voldaan kan worden, is het mogelijk om de koop te ontbinden. De meest voorkomende ontbindende voorwaarden zijn:
  • Voorbehoud voor de financiering: de koop gaat niet door als de kopers de financiering niet rond kunnen krijgen (dit moeten ze aantonen);
  • Nationale Hypotheek Garantie (NHG): de koop gaat niet door in het geval de kopers niet in aanmerking kunnen komen voor NHG. De verkopende makelaar kan dit vaak wel inschatten;
  • Bouwtechnische keuring: de kopers gaan nog een keuring laten verrichten om zich ervan te verzekeren dat het huis bouwtechnisch in orde is. Op basis van dit rapport kunnen de kopers nog onder het contract uit.

De koopovereenkomst kunt u laten inschrijven

De koopovereenkomst kunt u laten inschrijven bij het Kadaster. Dit kunt u doen ter bescherming van de koper. Na inschrijving is het bijvoorbeeld niet mogelijk om het huis nog te verkopen aan iemand anders. De koper is op deze manier ook beschermd tegen faillissement van de verkoper. Bij het niet inschrijven van de koopovereenkomst kan het huis in het faillissement terecht komen.
Gerelateerde artikelen
Onder voorbehoud verkopen van een huisOnder voorbehoud verkopen van een huisEen huis wordt vaak verkocht onder een voorbehoud van bepaalde vereisten. Voorbehouden hebben vaak te maken met de finan…
Wat is een voorlopig koopcontract?In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is een voorlopig koopcontract niet meer vrijblijvend. Na de bedenktijd k…
Ontbindende voorwaarden die u altijd moet opnemenOntbindende voorwaarden die u altijd moet opnemenHet kopen van een huis is een beslissing met grote financiële gevolgen. Door ontbindende voorwaarden op te nemen kunt u…
Koopakte en leveringsakteKoopakte en leveringsakteHet kopen van een woning begint met het uitbrengen van een bod, dat na eventuele onderhandelingen met een tegenbod van d…
Ontbindende voorwaarden van de voorlopige koopovereenkomstOntbindende voorwaarden van de voorlopige koopovereenkomstNa het tekenen van een voorlopige koopakte kunnen zich altijd zaken voordoen waar zowel de koper als de verkoper geen id…
Bronnen en referenties
  • Vereniging Eigen Huis

Reageer op het artikel "Koopovereenkomst voor een bestaande woning"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!