InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat is een voorlopig koopcontract?

Wat is een voorlopig koopcontract?

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is een voorlopig koopcontract niet meer vrijblijvend. Na de bedenktijd kunnen de partijen elkaar houden aan de verplichtingen die in het contract zijn opgenomen. Niet nakomen van de verplichting kan de verbreker van het contract duur komen te staan. Op het moment dat de kopers en de verkopers overeenstemming hebben bereikt over de koop, stellen ze een voorlopig koopcontract op. Het gaat hierbij niet alleen over overeenstemming over de prijs, maar bijvoorbeeld ook over de overdrachtsdatum en de ontbindende voorwaarden. Het is niet noodzakelijk om dit contract op te laten stellen door een notaris, maar dat is uiteraard wel mogelijk. In bepaalde gevallen kan het verstandig zijn om een notaris te betrekken bij het opstellen van het voorlopig koopcontract.

Opstellen van het voorlopig koopcontract

In de meeste gevallen wordt het voorlopig koopcontract opgesteld door de verkopende makelaar. Hierin komt te staan welk bedrag de partijen overeen zijn gekomen, wanneer de overdracht gaat plaatsvinden, wat de ontbindende voorwaarden zijn, en wanneer deze ontbindende bepalingen komen te vervallen. In het geval de kopers ook roerende zaken overnemen, kan dit ook in het voorlopig koopcontract worden opgenomen.

Hierin kan ook zijn opgenomen dat de kopers een bedenktijd van drie dagen hebben, maar ook als dit niet is opgenomen in het contract geldt deze bedenktijd.

Drie dagen bedenktijd

In deze periode kunnen de kopers nog onder het contract uit. Deze bedenktijd geldt niet voor de verkopers. De periode van de bedenktijd gaat in op het moment dat de kopers het voorlopig koopcontract hebben ontvangen. Ze kunnen onder het contract uit zonder opgave van reden.

Wat gebeurt er bij het niet nakomen van de verplichtingen uit het voorlopig koopcontract?

Buiten de ontbindende voorwaarden en de bedenktijd om, is het contract bindend voor beide partijen. Mocht één van de parijen toch onder het contract uit willen of moeten, dan kan de andere partij een compensatie eisen van 10 procent van de koopsom. In het contract kan een ander percentage of bedrag vastgelegd worden.

Wat is een ontbindende voorwaarde?

Dit is eigenlijk een voorwaarde voor het doorgaan van de koop. Indien in de periode die daar voor staat, blijkt dat aan deze voorwaarde niet kan worden voldaan, kan de koop worden ontbonden. Hieronder treft u twee veel voorkomende ontbindende voorwaarden aan.

Ontbindende voorwaarde: niet kunnen krijgen van een financiering

Deze voorwaarde bepaalt dat de koop ontbonden kan worden als de koper de financiering redelijkerwijs niet rond kan krijgen. Bij het tekenen van het voorlopige koopcontract is vaak nog geen definitief akkoord gegeven door de bank voor het verstrekken van de hypotheek. De bank wil namelijk ook informatie over het onderpand, voordat ze een hypotheek definitief gaan verstrekken.

Ontbindende voorwaarde: bouwtechnische keuring

Het wel of niet doorgaan van de koop kan afhankelijk worden gemaakt van de uitkomst van een bouwtechnische keuring. In het geval hieruit blijkt dat de koper grote kosten moet maken, kan de koop ontbonden worden. De koper en verkoper kunnen vervolgens ook besluiten om nieuwe of verbeterde afspraken te maken.
Gerelateerde artikelen
Ontbindende voorwaarden die u altijd moet opnemenOntbindende voorwaarden die u altijd moet opnemenHet kopen van een huis is een beslissing met grote financiële gevolgen. Door ontbindende voorwaarden op te nemen kunt u…
Ontbindende voorwaarden de vijf meest gebruikelijkeBij het kopen van een huis moet je rekening houden met voorbehouden die er nog zijn om de koop ook daadwerkelijk voort t…
Wat is een waarborgsom?Na het tekenen van een voorlopig koopcontract, hebben de verkopers en de kopers onderling een akkoord bereikt. De afspra…
Wanneer zit u aan de koop van een huis vast?Wanneer zit u aan de koop van een huis vast?Een huis kopen is vaak een grote stap in iemands leven. Het is dan ook niet iets wat u zomaar even gauw doet. U zit mees…
Afzien van aankopen huisEen gesloten overeenkomst, houdt in dat de contractpartijen rechten en plichten hebben. Een koper mag zich na het sluite…

Reageer op het artikel "Wat is een voorlopig koopcontract?"

Reactie

K., 01-02-2013 12:24 #1
Ik lees in dit artikel dat een voorlopig koopcontract meestal wordt opgesteld door de makelaar.

Nu ben ik benieuwd wie dat doet als een huis zonder makelaar wordt verkocht.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!