InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat te doen bij verborgen gebreken?

Wat te doen bij verborgen gebreken?

Op het moment dat de woning is overgedragen van de verkoper naar de koper, heeft de koper het huis gekocht in de staat waarin het verkeerd. Toch blijft het mogelijk om de vorige eigenaar aansprakelijk te stellen voor geborgen gebreken, waarvan de verkoper vermoedelijk wel van op de hoogte was. De verkoper is verplicht om de informatie te verschaffen die hij heeft over het huis. Aan de andere kant heeft de koper van het huis een onderzoeksplicht om te achterhalen in welke staat het huis verkeerd. In het geval de koper het vermoeden heeft dat de verkoper niet voldaan heeft aan zijn informatie plicht, kan hij de verkoper aansprakelijk stellen voor het verborgen gebrek.

In dit artikel treft u een stappenplan aan om de verkoper aansprakelijk te stellen voor de kosten die voortvloeien uit het gebrek.

Het gebrek melden bij de verkoper

Na het ontdekken van het gebrek, moet u dit zo snel mogelijk melden aan de verkoper. U doet er verstandig aan om dit schriftelijk te doen, en de brief vervolgens aangetekend te versturen. Op deze manier kunt u aantonen dat u de verkoper op de hoogte hebt gebracht. In de brief moet u verzoeken om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Vooraf is het wel netjes om even telefonisch contact op te nemen om het probleem voor te leggen. Anders komt de brief als een onaangename verrassing.

Proberen het probleem op te lossen

De verkoper zal in eerste instantie niet de urgentie voelen om het probleem op te lossen. Het huis is ten slotte verkocht en de koper heeft een onderzoeksplicht. U zult goed moeten kunnen onderbouwen dat het een verborgen gebrek is. Een lekkage bijvoorbeeld zal waarschijnlijk ook al bestaan hebben voordat de overdracht heeft plaatsgevonden. De beste manier om het probleem op te lossen, is door gelijk onderling op zoek te gaan naar een oplossing. U zou kunnen afspreken om de kosten te verdelen, maar indien u in de veronderstelling bent dat de verkoper alles moet betalen, zult u er waarschijnlijk onderling niet uitkomen.

Ingebrekestelling naar de verkoper sturen

Indien jullie er onderling niet uitkomen, kunt u de volgende stap in het proces zetten. U gaat een aangetekende brief sturen waarin u de verkoper in gebreke stelt. Hierin eist u van de verkoper een schadevergoeding of u eist dat hij de schade gaat herstellen. Dit is ook het moment waarop u uw rechtsbijstandsverzekering moet inschakelen.

In de brief moet u een redelijke termijn geven waarin de wederpartij kan reageren op uw brief. In uw brief moet u opnemen dat u juridische stappen gaat ondernemen indien reactie uitblijft. In het geval u gelijk tot herstel van de schade moet overgaan (bijvoorbeeld bij ernstige lekkage), moet u wel zorgen voor bewijs van de situatie vóór het herstel. In het geval u uw rechtsbijstandverzekeraar al hebt ingeschakeld, moet u eerst overleggen met de verzekeraar over hoe te handelen.

Juridische stappen ondernemen

Een procedure opstarten zonder dat u een rechtsbijstandsverzekering hebt, is in veel gevallen te kostbaar. De juridische kosten kunnen in de duizenden euro’s lopen, terwijl de kosten van het verborgen gebrek mogelijk lager zijn. Hierdoor wordt in de meeste gevallen de juridische stappen achterwege gelaten.
Gerelateerde artikelen
Huis met verborgen gebrekenHuis met verborgen gebrekenWie onverwacht tegen verborgen gebreken aanloopt na het kopen van een woning kan de verkoper aansprakelijk stellen. Maar…
Paard kopen met verborgen gebrekenPaard kopen met verborgen gebrekenWie een paard of pony koopt, gaat ervan uit dat deze gezond is en vrij van gebreken. Maar toch kan het voorkomen dat ach…
Wat zijn verborgen gebreken?Het aankopen van een huis is een grote financiële beslissing. Door verborgen gebreken kunt u een huis hebben gekocht die…
Verborgen gebreken bij aankoop van een onroerend goed (BE)Verborgen gebreken bij aankoop van een onroerend goed (BE)U hebt een onroerend goed gekocht en pas na de aankoop blijkt het goed een gebrek te hebben waarvan u niet op de hoogte…
Verborgen gebreken in nieuw gekochte woningVoor de meesten van ons is de koop van een nieuwe woning een feest. Deze feeststemming kan echter omslaan als er na de a…
Bronnen en referenties
  • Vereniging Eigen Huis

Reageer op het artikel "Wat te doen bij verborgen gebreken?"

Reacties

Doorn, 08-09-2015 11:53 #3
Appartement gekocht uit faillissement bij makelaar. Na een jaar komen we er achter dat de cv leidingen onder het huis helemaal verrot zijn. Dit is al langer dan een jaar. Hebben een bouwkundig rapport gehad stond niets over in. Wat kan ik nu nog doen?

Varewijck, 12-06-2015 08:45 #2
Kan men gebreken aansprakelijk stellen aan verkoper na 4 jaar?

Carla Veldhuizen, 13-03-2015 23:48 #1
Geachte meneer/mevrouw,

Onze dochter en schoonzoon hebben vorig jaar augustus een huis gekocht. Dat hier veel aan verbouwt moest worden wisten ze. Nu heb ik toch een volgende vraag: met het uithalen van het planfond van de aanbouw stuten we op verbrandde balken, hier rust het dakterras op. Valt dit onder verborgen gebreken? En hoe kunnen ze verder handelen. Ook liepen ze tegen een andere tegenvaller aan, de CV werd afgekeurd en hebben deze moeten vervangen. Verder is er een bouwkundig adviseur door het huis gegaan. En is er een bouwkundig rapport.
Graag zie ik u antwoord tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Carla Veldhuizen. Reactie infoteur, 15-03-2015
Het is nog maar de vraag of de verkopers van deze gebreken op de hoogte waren. Misschien hebben zij het huis ook gekocht met de bestaande gebreken. Eerst moeten jullie aan kunnen tonen dat de vorige eigenaren op de hoogte waren. Vervolgens moeten de verkopers aansprakelijk gesteld worden. Waarschijnlijk gaan ze niet meewerken en moet het op een rechtszaak uitlopen, dus hoge kosten. Het is vervolgens nog maar de vraag hoe de rechter gat beslissen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 3
Schrijf mee!