InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kamer te huur aanbieden. Hoe verhuurt u een kamer?

Kamer te huur aanbieden. Hoe verhuurt u een kamer?

Kamer te huur aanbieden. Hoe verhuurt u een kamer? Als u een kamer te huur heeft wilt u deze zo spoedig mogelijk verhuren aan een geschikte huurder. Hoe vindt u een geschikte huurder en waar moet u op letten? Er zijn verschillende manieren om de kamer te huur aan te bieden. Waar kunt u een kamer te huur aanbieden en wat komt er bij kijken? Welke prijs is redelijk en wat moe u doen als u de huur aan de huurder weer op wilt zeggen? Als verhuurder heeft u rechten, maar ook plichten. Ook de huurder heeft rechten en plichten. Een kamer verhuren geeft voor mensen een stukje extra inkomsten. Ook kan het fijn zijn om niet alleen onder een dak te wonen en om die reden een kamer in uw eigen huis te verhuren. Als u ruimte in huis over heeft en deze ruimte wilt verhuren, levert dit extra inkomsten en wat gezelligheid op. Steeds meer worden kamers te huur aangeboden waar de hoofdbewoner niet bij inwoont, omdat huurders graag een kamer hebben met privacy, gebruik van een gezamenlijke keuken, badkamer en wc. Meerdere kamers op een etage zijn handig voor studenten of jonge mensen die op zichzelf gaan wonen. Kamers kunnen gestoffeerd, kaal of gemeubileerd en gestoffeerd worden aangeboden. Kamers die volledig gemeubileerd worden aangeboden zijn meestal voor kortdurende verhuur, bijvoorbeeld aan zakenmensen die enige tijd in een bepaald gebied moeten verblijven voor hun werk. Ook kunt u etages of appartementen te huur aanbieden. Sommige mensen verhuren zelfs hun hele huis, gemeubileerd of ongemeubileerd. Studenten kiezen meestal voor ongemeubileerde kamers. Gestoffeerd verhuren kan handig zijn als het een neutrale sfeer ademt. Bijvoorbeeld witte muren en een neutrale kleur vloerbedekking of zeil op de vloer.

Kamer verhuren, waar kunt u een kamer te huur aanbieden?

Als u een kamer te huur wilt aanbieden kunt u op verschillende manieren een geschikte huurder vinden.
  • Adverteren in dagbladen en buurtkrant
  • Te huur aanbieden via internet
  • Adverteren via buurtgerichte locaties zoals mededelingen op prikborden bij supermarkten
  • Via mond op mond reclame

Kamer verhuren, welke huurprijs vraagt u?

Om een redelijke maximale huurprijs voor een kamer te bepalen bestaat een puntensysteem. De huur bestaat uit twee bedragen, de kale huur en de servicekosten. Hoe meer punten hoe hoger de huurprijs. Dit geldt ook voor woningen en appartementen. U kunt bijvoorbeeld denken aan extra punten voor:
  • Buurt (groen in de buurt, stad, winkels, scholen en dergelijke)
  • Geluidsoverlast ja of nee
  • Onderhoud van de woning of kamer
  • Gemeubileerd en/of gestoffeerd
  • Eigen keuken, douche en toilet
  • Met of zonder tuin en dergelijke
  • Inclusief of exclusief gas, water, licht
  • Overige

Geschikte huurder vinden

U vindt een geschikte huurder door mensen uit te nodigen om de woning of kamer te komen bekijken. U krijgt dan een indruk van de geïnteresseerden en u kunt ook enkele vragen stellen. Als de bewoner ook in het huis woont waar de kamer verhuurd wordt, is er een proeftijd van 9 maanden voor de huurder. Dit houdt in dat de verhuurder de huur op kan zeggen gedurende die 9 maanden, waarbij 3 maanden opzegtermijn wordt gehanteerd. Dit worden hospita kamers genoemd. Na 9 maanden wordt de gewone huurbescherming van kracht en kan er dus niet zo gemakkelijk de huur worden opgezegd.

Borg betalen

De borg is geld, normaal gesproken is dat een maandhuur, wat na het aflopen van de huurperiode weer wordt terugbetaald aan
de huurder. Het dient als een soort waarborgsom om schade achteraf te dekken.

Servicekosten, wat zijn dat?

Servicekosten zijn kosten die bovenop de huur worden betaald omdat er bepaalde service en/of diensten verleend wordt die te maken hebben met het bewonen van een kamer of appartement. De servicekosten worden in het huurcontract opgenomen en jaarlijks moet de verhuurder een overzicht van de servicekosten geven. Bekende voorbeelden van service waarvoor servicekosten berekend worden, zijn:
  • Huurprijs inclusief gas, water en licht
  • De omgeving van de kamer, woning of het appartement wordt schoongehouden door de verhuurder. Bijvoorbeeld de hal, de lift, de gang en het trappenhuis, een gezamenlijk zwembad, enzovoorts.
  • Iemand doet klusjes in om de woonruimte(s) en is een aanspreekpunt (huismeester)
  • Overige

Onderhoud

Huurder en verhuurder hebben beiden verplichtingen met betrekking tot het onderhoud van een woning, appartement of kamer. De huurder zorgt voor klein onderhoud, de verhuurder is verantwoordelijk voor groot onderhoud.

Huurovereenkomst

Als u een geschikte huurder gevonden heeft is het verstandig om gebruik te maken van een huurovereenkomst. Hierin worden verschillende zaken vastgelegd zoals huurprijs, wettelijke huurverhogingen, borg, huurperiode voor bepaalde of onbepaalde periode, overige. Het komt regelmatig voor dat men huurt zonder huurovereenkomst maar dat geeft op den duur toch vaak onenigheid of stress. Een huurovereenkomst is daarom verstandiger en het is voor beide partijen prettig om te weten welke afspraken er liggen.

Huur opzeggen aan huurder

Uitgezonderd hospita kamers, geldt voor het verhuren van overige kamers en woningen volledige huurbescherming voor de huurder. Er zijn een aantal redenen waarom een verhuurder de huur in zo'n situatie wel succesvol kan beëindigen.
  • De huurder betaalt geen of onvoldoende huur, of de huurder veroorzaakt overlast voor buren
  • De huurperiode loopt af waarbij aan alle wettelijke voorwaarden wordt voldaan om op te zeggen (huur voor bepaalde tijd in huurovereenkomst/verhuurder wil zelf weer in het object wonen/verhuurder heeft voldoende belang bij ontruiming/of er is in het huurcontract voor bepaalde tijd overeengekomen dat een oude huurder terugkeert nadat de huur voor bepaalde tijd afloopt (enzovoorts)/ of de huurder brengt ernstige schade aan de woonruimte toe of is op een andere manier een gevaar.

Het is duidelijk dat het opstellen van het huurcontract belangrijk is als u de huur weer wilt kunnen opzeggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kale huur en servicekostenKale huur en servicekostenDe totale huurprijs van een kamer of woning bestaat uit twee delen: de kale huur en servicekosten. Voor de servicekosten…
Huur BegrippenlijstOf je nu een woning, hospitakamer, studentenkamer of een deel van een woonruimte gaat (ver)huren, je komt in aanmerking…
Woning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flatWoning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flatEen woning verhuren heeft zo zijn voordelen tegenover het verkopen ervan. Bij de verkoop heb je maar een eenmalige opbre…
Kamer verhuren: regelsKamer verhuren: regelsKamerverhuur kan een aantrekkelijk manier zijn om bij te verdienen. Er gelden een aantal regels en verplichtingen voor d…
Een huis verhuren  zelf regelen of via bemiddelingsbureauEen huis verhuren zelf regelen of via bemiddelingsbureauDe huizenmarkt staat al een tijd lang stil en verwacht wordt dat dit nog een tijdje blijft aanhouden met de huidige econ…
Bronnen en referenties
  • VROM

Reageer op het artikel "Kamer te huur aanbieden. Hoe verhuurt u een kamer?"

Reactie

Alex, 11-05-2013 19:41 #1
Geachte heer/mevrouw,

Mijn vragen: Wat heeft VROM te maken met mijn kamerverhuur? Ik heb een koophuis, waarvan ik een kamer wil verhuren. De huur betekend inkomsten voor verhuurder. Wordt mijn verhuurinkomsten belast door VROM en/of belastingdienst? En voor hoeveel? Ik wil nl. graag weten of er ook werkelijk iets aan te verdienen valt. Niet dat ik een kalf krijg en achteraf een koe genomen wordt.

met vriendelijke groet, Alex

Infoteur: Kisses
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!