InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huur Begrippenlijst

Huur Begrippenlijst

Of je nu een woning, hospitakamer, studentenkamer of een deel van een woonruimte gaat (ver)huren, je komt in aanmerking met een aantal huurbegrippen, welke in dit artikel worden besproken. De definitie van all-in huur, borg, geliberaliseerde huur(woning), hospitakamer, huurbescherming, huurcommissie, huurtoeslag, kale huur, overnamekosten, servicekosten, sleutelgeld, verhuurkosten, waarborgsom en zelfstandige woonruimte. Een handig naslagwerk voor zowel huurder als verhuurder.

All-in huur: Wat is all-in huur?

Er is sprake van all-in huur als er in het huurcontract geen duidelijk onderscheid is gemaakt tussen de kale huur en de servicekosten. All-in huur is niet toegestaan en wettelijk verboden, hoewel het vaak voorkomt bij kamerverhuur.

Borg: Wat is borg?

Vrijwel alle huurders vragen de huurder een borgsom te betalen, als een soort “garantie”. Als er beschadigingen worden aangebracht in de woning, dan krijgt de huurder de borg niet terug. De hoogte van de borg varieert van 1 tot maximaal 3 maanden. De officiële term voor “borg” is “waarborgsom”.

Geliberaliseerde huurwoning: Wat is een geliberaliseerde huurwoning?

Een geliberaliseerde huurwoning is een huurwoning die tot het duurdere huursegment behoort. De huurder heeft geen recht op huurbescherming. De sector van geliberaliseerde huurwoningen wordt ook wel aangeduid met “vrije sector”. Voor vrije sectorwoningen gelden de maximum huurprijzen niet. De huur is geliberaliseerd: dat wil zeggen dat de verhuurder zelf de vrijheid heeft om de huur vast te stellen. Dit gebeurt niet volgens het puntenstelsel.

Hospitakamer: Wat is een hospitakamer?

Een hospitakamer is een kamer die door iemand wordt verhuurd die in dezelfde woonruimte woont. In de eerste negen maanden heeft de huurder geen huurbescherming.

Huurbescherming: Wat is huurbescherming?

Huurbescherming houdt in dat de huurder niet zomaar de huurovereenkomst op kan zeggen. De huurder moet schriftelijk opzeggen, minimaal drie maanden van tevoren, en moet een goede reden hebben om de huurovereenkomst te beëindigen. Niet alle huurders hebben recht op huurbescherming.

Huurcontract: inhoud huurcontract

In het huurcontract staan afspraken tussen de huurder en de verhuurder, over de totale huurprijs (kale huur en servicekosten), andere afspraken, naam – en adresgegevens.

Huurcommissie: Wat is de huurcommissie?

Als de huurder en de verhuurder een geschil hebben over de hoogte van de huurprijs of de servicekosten van een zelfstandige of onzelfstandige woonruimte, kunnen zij zich wenden tot de Huurcommissie. De Huurcommissie doet geen uitspraak bij geschillen over de huur van bedrijfsruimte of geliberaliseerde huurcontracten.

Huurtoeslag: Wat is huurtoeslag?

Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de huurkosten. Huurtoeslag kan worden aangevraagd bij de Belastingdienst. Of je als huurder recht hebt op huurtoeslag, is onder andere afhankelijk van het vermogen, het inkomen, de huurprijs en de vraag of er sprake is van zelfstandige woonruimte.

Kale huur: Wat is kale huur?

De kale huurprijs is de prijs die de huurder voor het gebruik van de woning betaalt, zonder overige verdiensten. Kosten als water, licht en elektra zijn niet inbegrepen.

Overnamekosten: Wat zijn overnamekosten?

Soms wil de vertrekkende huurder bepaalde spullen verkopen, en is het mogelijk dat de nieuwe huurder deze overkoopt. Dit worden overnamekosten genoemd. Juridisch gezien is de huurder niet verplicht om spullen (tegen betaling) over te nemen.

Servicekosten: Wat zijn servicekosten?

Servicekosten zijn alle kosten die de verhuurder bovenop de huur in rekening mag brengen. Hieronder vallen bijvoorbeeld energiekosten, kosten voor het schoonmaken van de gemeenschappelijke ruimtes, gas, water en licht.

Sleutelgeld: Wat is sleutelgeld?

Sleutelgeld is geld dat de verhuurder aan de nieuwe huurder vraagt, voor hij de woning mag betrekken. Ook vertrekkende huurders vragen soms geld in ruil voor de sleutel van het huis of de kamer. Sleutelgeld is wettelijk verboden.

Verhuurkosten: Wat zijn verhuurkosten?

Verhuurkosten zijn kosten die de verhuurder in rekening mag brengen voor het verhuren van de woning. Het gaat bijvoorbeeld om de kosten voor het opmaken van het huurcontract. Het is wettelijk toegestaan om verhuurkosten in rekening te brengen, mits deze niet onevenredig hoog zijn.

Waarborgsom: Wat is waarborgsom?

Vrijwel alle verhuurders vragen van de huurder een bepaalde waarborgsom (borg). De waarborgsom bedraagt meestal een maand, maar ten hoogste drie maanden. Als de woning onbeschadigd achtergelaten wordt, dan moet de waarborgsom worden terugbetaald.

Zelfstandige woonruimte: Wat is zelfstandige woonruimte?

Een zelfstandige woning is een woning met een eigen toegangsdeur, waarbij voorzieningen zoals keuken, toilet en douche niet gedeeld worden met medebewoners.
Gerelateerde artikelen
Kale huur en servicekostenKale huur en servicekostenDe totale huurprijs van een kamer of woning bestaat uit twee delen: de kale huur en servicekosten. Voor de servicekosten…
All-in huur: wat is all-in huurAll-in huur: wat is all-in huurAll-in huur is huur waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de kale huur en de servicekosten. All-in huur kan n…
Waarborgsom bij huur van een huis: is dat sleutelgeld?Waarborgsom bij huur van een huis: is dat sleutelgeld?Veel verhuurders vragen van nieuwe huurders een waarborgsom. Maar wat is een waarborgsom eigenlijk en waarom moet die wo…
Kamer verhuren: regelsKamer verhuren: regelsKamerverhuur kan een aantrekkelijk manier zijn om bij te verdienen. Er gelden een aantal regels en verplichtingen voor d…
Kosten huurwoningKosten huurwoningAls je een huurwoning huurt, krijg je te maken met bijkomende kosten bovenop de kale huurprijs. Zo zijn er de servicekos…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Huurcommissie

Reageer op het artikel "Huur Begrippenlijst"

Reacties

D. van Schaik, 27-12-2014 18:41 #2
Iemand voldoet aan de criteria voor ontvangst van huurtoelage. Zij bewoont de 2e etage van een woning, heeft eigen toegangsdeur tot appartement die van binnenuit en buitenaf afsluitbaar is, heeft eigen keuken, eigen toilet, eigen badkamer etc. Zij deelt echter de servicekosten met de bewoners op de 1e etage en die op de begane grond omdat er 1 elekrtriciteits-, gas- en watermeter aanwezig is. Is er dan ook nog steeds sprake van een zelfstandige woonruimte?

Caroline, 25-10-2012 18:31 #1
Onder het kopje "Huurbescherming: Wat is huurbescherming?" staat een fout. Een huurder heeft wettelijk minimaal 1 maand opzegtermijn, een verhuurder heeft minimaal 3 maanden opzegtermijn. De tekst moet derhalve zijn:

Huurbescherming houdt in dat de verhuurder niet zomaar de huurovereenkomst op kan zeggen. De verhuurder moet schriftelijk opzeggen, minimaal drie maanden van tevoren, en moet een goede reden hebben om de huurovereenkomst te beëindigen. Niet alle huurders hebben recht op huurbescherming.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-08-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 2
Schrijf mee!