InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Kamer opruimen, snel en efficient

Kamer opruimen, snel en efficient

Kamer opruimen, snel en efficient Misschien heb je een eigen kamer of misschien woon je op kamers. Ook als je in een woning met meerdere kamers woont, is het opruimen van kamers een terugkerend werkje waar we meestal niet al te veel zin in hebben. Je kamer kan echter opgeruimd worden in 5 of 10 minuten. Een opgeruimde kamer heeft een kalmerende werking en zorgt voor minder stress, terwijl een kamer vol rommel je somber kan maken en je het gevoel kan geven dat je faalt. Ook is het lastig om vrienden uit te nodigen in een huis vol rommel. Hoe kan je snel en efficiënt een kamer opruimen? Kamer opruimen. Als je begint met het opruimen van je kamer, kijk dan even op de klok als je begint. Je ziet dan even later hoeveel werk je eigenlijk verrichten kunt in slechts 5 tot 10 minuten. Een kamer opruimen is niet veel werk, het is werkelijk zo gepiept als je je aan dit eenvoudige stappenplan houdt. Hou je aan het stappenplan en laat je ondertussen door niets afleiden, want dat is een vereiste. Je moet steeds een rondje maken. Zo begin je:
  • Rondje glaswerk: breng alle afwas en glaswerk naar de keuken en zet het op het aanrechtblad. Met alle afwas en glaswerk wordt alles bedoeld wat van glas, porselein of zoiets dergelijks, gemaakt is. Dus ook volle asbakken en lege wijnflessen en bordjes, enzovoorts. Natuurlijk neem je ook rondslingerend bestek even mee.
  • Rondje afval: verzamel vervolgens alle papier wat weggegooid mag worden, zoals lege verpakkingen, oude kranten, propjes papier, lege enveloppen die rondslingeren, kranten en overige paperassen, lege verpakkingen, en prop het papier in de afvalbak. Loop meteen daarna een rondje voor papier wat niet mag worden weggegooid.
  • Rondje stapelen: kijk rond en vraag je af of er dingen zijn die in de weg liggen die zou kunnen opstapelen en weg zetten. Denk hierbij aan Cd's, games, kranten die je nog lezen wilt, tijdschriften die nu maar rondslingeren, boeken… Stapel ze op en sorteer globaal op afmeting, en leg de stapeltjes netjes recht, bijvoorbeeld op een vensterbank of in een kast
  • Rondje wasgoed: verzamel alle rond slingerend wasgoed en gooi het in de wasmand
  • Rondje diversen: kijk rond wat er nu nog voor spullen rondslingeren en leg die uit het zicht
  • Rondje bed: Trek de dekens van je bed recht en sorteer kussentjes en dergelijke

Afwassen

Als je deze rondjes gelopen hebt, is je kamer opgeruimd. Je hebt nog een afwas staan en de kamer is nog niet schoon. Als je ook de afwas zo snel mogelijk wilt doen, en ook wilt schoonmaken, lees dan ook de tips om snel af te wassen en de tips om snel te schoon te maken. De afwas doe je snel als je ook volgens een plan werkt, bijvoorbeeld:
  • eerst de glazen en kopjes.
  • dan de borden en schotels.
  • dan bestek en pannen.

Kamer snel schoonmaken

Om je kamer snel schoon te maken heb je een paar dingen nodig:
  • emmer of teiltje.
  • stofdoek (indien nodig).
  • schoon vaatdoekje.
  • een beetje groene zeep.
  • bezem + stoffer en blik (bij stenen vloer).
  • stofzuiger of rolveger voor tapijt.

Zijn de spullen in de kamer stoffig, stof dan eerst af voordat je de andere dingen gaat doen. Maak een sopje van warm water met wat opgeloste groene zeep. Dit is een goedkoop schoonmaakmiddel en het is heel erg goed. Groene zeep ontvet ook erg goed en beter dan menig kant-en-klaar schoonmaakmiddel uit een dure fles. Werk ook bij schoonmaakactiviteiten door middel van rondjes maken.
  • rondje tafels: neem alle tafels, groot en klein, af met de vaatdoek.
  • rondje vensterbanken: neem alle vensterbanken af met de vaatdoek.
  • rondje diversen: zie je nu nog dingen die even moeten worden afgenomen? Neem die voorwerpen dan ook af met de vaatdoek.
  • rondje meubels kloppen: klop alle kruimels en rommel van stoelen en banken en kussentjes en dergelijke, en schudt die rommel op de vloer.
  • rondje vloer: stofzuig het tapijt of veeg de stenen vloer helemaal schoon.

Als je deze stappen hebt opgevolgd is je kamer nu opgeruimd en schoongemaakt. Ligt of staat er nog iets wat rommelig overkomt, ruim dat dan weg. Je kunt besluiten om vloeren nog te dweilen.

Bloemetje op tafel

Als je klaar bent met opruimen, zet dan eens een mooi bosje bloemen op tafel om jezelf te belonen voor het opruimen. Het maakt een opgeruimde kamer helemaal af.

Afwassen, zo snel mogelijk

Afwassen is een klusjes waar veel mensen een hekel aan hebben. Het gaat het snelste als je ook bij afwassen per rondje werkt. Heet water neemt beter af en zorgt ook dat de afwas sneller droog is.
  • rondje glazen.
  • borden (alle borden afwassen en laten uitdruipen in het wasrek).
  • rondje kopjes en glazen (ze ze met de open kant naar beneden op een droge theedoek).
  • rondje bestek.
  • rondje pannen.

Afdrogen is niet nodig als je een wasrek hebt. Afwas die droogt aan de lucht bevat minder bacteriën. Tip: woon je met meerdere mensen in een huis, spreek dan af dat je met meerdere personen, elke dag 5 minuten opruimt en zorg dat iedereen een weektaak heeft voor het zwaardere huishoudelijk werk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Het grote voordeel van opruimen en spullen weg doen is dat het je rust geeft. Rommel in huis of rommel op kantoor zorgt…
Hoe leer je kinderen opruimen?Opruimen is een vaardigheid dat aangeleerd moet worden. Maar hoe begin je eraan? Hoe zorg je ervoor dat je kind zelf zij…
Moe van het werk? Rommel en chaos op de werkplek?Moe van het werk? Rommel en chaos op de werkplek?Kom jij uitgeput thuis na een dag werken? Is jouw werkomgeving zo chaotisch dat het stress oplevert? Raak jij moe van al…
Opruimen, een lastige maar noodzakelijke klusOpruimen, een lastige maar noodzakelijke klusWaar geleefd wordt, wordt rommel gemaakt. Rommel geeft onrust en hoe meer rommel, hoe meer je het overzicht kwijt raakt.…
Redenen om je huis op te ruimenRedenen om je huis op te ruimenHet is een gegeven: opgeruimd staat netjes. Maar er zijn nog meer redenen om eens even lekker op te ruimen thuis. Het le…

Reageer op het artikel "Kamer opruimen, snel en efficient"

Reacties

Fenke, 15-12-2014 19:18 #4
Misschien is het handig om kussens e.d. afkloppen te doen vóór het afstoffen, wat je er afklopt dwarrelt namelijk weer rond en komt naast op de grond ook op bijvoorbeeld je salontafel. Verder goeie tips, gewoon stap voor stap doen en beginnen met afval weghalen. eigenlijk kun je heel snel opruimen en schoonmaken, als je maar een beetje systematisch te werk gaat en niet her en der in je huis een beetje zomaar wat gaan doen.

nog een tip: zorg dat je het rondje vaat en rondje afval extra kort houdt door je vaat en je afval altijd meteen op te ruimen (A)

Stephanie, 11-11-2010 12:16 #3
Dankje voor deze richtlijnen! Ze zijn makkelijk aan te passen naar eigen situatie (zoals bijvoorbeeld papier naar oud papier ;) zoals Johna aangaf voor wat milieuvriendelijkheid) Ikzelf heb bij rondje afval ook de kattenbak gedaan, werkt prima op die manier. Ik ben erg blij met deze tips want zeker na een verjaardag heb je een beetje een goed plan nodig. Bedankt!

Sanam (infoteur), 10-10-2010 11:37 #2
Nou, ik het even proberen! Mijn kamer is echt een bende, zo kan ik niet lekker werken :-p Reactie infoteur, 10-10-2010
Goede zo. Ben benieuwd of het je lukt de hele kamer snel op te ruimen.:) Ik hoop dat je wat aan de tips hebt. Laat je niet afleiden tijden het opruimen, ga dus bijvoorbeeld niet in een krant of tijdschrift zitten lezen, want dan schiet het niet op:)

Johna, 10-02-2010 13:08 #1
Wel jammer dat je al het papier ''in de afvalbak moet proppen''. Al het papier in een plasticzak verzamelen en dat naar het oud papier brengen is toch wel iets milieuvriendelijker. Verder goede tips!

Infoteur: Kisses
Laatste update: 15-09-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 4
Schrijf mee!