InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Welke documenten horen bij de verkoop van een woning?

Welke documenten horen bij de verkoop van een woning?

Welke documenten horen bij de verkoop van een woning? Bij de verkoop van een huis is buiten een goede organisatie veel aandacht gevraagd voor alle nodige papieren. Met dit artikel als steun in de rug helpen we u verder om te overlopen welke belangrijk zijn, en waar u moet op letten. Je verwacht immers hetzelfde van het aankopen van een woning. Deze papieren zijn verplicht door te voeren voor een snelle en makkelijke verkoop.

Energieprestatiecertificaat

We vallen met de deur in huis met een document dat de laatste jaren zijn opmars maakte. Vanaf 1 november 2008 is deze verplicht bij de verkoop van een woning. Dit geeft de energie prestatie en de eventuele kosten die voor verbetering vatbaar zijn. Het kortweg EPC document blijft ten minste 10 jaar geldig dus dit wil zeggen als de woning binnen de 10 jaar terug word verkocht, deze nog geldig is. Kiest u ondertussen voor de woning beter te isoleren dan is een nieuw document bij de verkoop natuurlijk beter.

Keuringsbewijs van de elektrische installatie

Voor woningen die voor het jaar 1981 een elektrische installatie hebben staan, moet deze opnieuw gekeurd worden. De kosten van dit document zijn te betalen door de verkoper waarmee een soort controle bezoek aan gekoppeld gaat. Dit gebeurd door een herkende verdeler. Als bij een bepaalde situatie uw elektriciteit word afgekeurd moet de verkoper binnen de 18 maanden een nieuwe controle laten uitvoeren.

Het postinterventiedossier

Dit postinterventiedossier of afgekort, PID is een papier waar je alle technische gegevens van het gebouw terugvind. Deze zijn vooral nodig als u werken aan de woning laat uitvoeren, specifiek voor bijvoorbeeld architecten en aannemers. Het document geeft in detail aan welke materialen er zoal in de woning aanwezig zijn, en uit welke structuur deze bestaat. Gebeuren er na loop van jaren bepaalde wijzigingen word dit aan het document toegevoegd.

Stedenbouwkundig uittreksel

Dit papier toont de stedenbouwkundige informatie van de woning, en is verplicht deze af te leveren. Het bevat verschillende uittreksels van het plannen register. Deze word ook toegevoegd aan de verkoopsakte en het komt erop neer dat dit de meest recente stedenbouwkundige bestemming van het goed vermeld.

Het bodenattest

Zoals de naam laat vermoeden geeft dit de staat van de boden of grond aan van de woning. Dit is niet onbelangrijk omdat de koper anders niet kan weten of er bepaalde activiteiten zijn uitgevoerd die de boden zouden aantasten. Deze wetten worden bepaald door de regering en worden gebeurd door een herkende bodem deskundige die deze bij wijziging zal meten.

Conclusie

Controleer deze documenten goed alvorens een aankoop en verkoop van een woning. Deze gaan ook samen met natuurlijk de verkoopsovereenkomst en de notariële akte. Met de blijvende vraag en het grote aanbod van appartementen en huizen mag deze niet ontbreken en maakt dit de overeenkomst duidelijk. Bij verdere vragen is ook de notaris goed voor uw oplossingen. Hij geeft altijd een wettelijke formule die uw verder helpt en uw loodst naar een vlotte aan of verkoop.
© 2010 - 2019 Infotrader, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Welke documenten horen bij de verkoop van een woning?"

Infoteur: Infotrader
Laatste update: 31-05-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!