InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis opknappen voor de verkoop

Huis opknappen voor de verkoop

Huis opknappen voor de verkoop In een huis welke u binnenkort gaat verkopen, gaat u niet meer in investeren. Toch wordt het door makelaars aangeraden om het huis toch goed afgewerkt in de verkoop te zetten. In dit artikel treft u een aantal verkoop tips aan. Zodra u besloten hebt om uw huis te verkopen, wilt u zich richten op een andere woning. Uw huidige huis moet voor uw idee vanaf dat moment ook direct in de verkoop. In een slechte huizenmarkt gaat u niet gelijk een ander huis kopen. U weet namelijk niet hoe snel het huis verkocht raakt. U doet er verstandig aan om eerst te gaan klussen zodra u besloten hebt om het huis te verkopen. Bij een bezichtiging vallen kijkers vaak over de meest pietluttige details. Een loszittende deurkruk of een felgekleurde muur in de kamer kunnen ware afknappers zijn. Zodra het huis is opgeknapt kan hij in de verkoop.

Kleuren in het huis

Met kleuren kunt u een gewenste sfeer aanbrengen in een huis. Niet iedereen gaat voor dezelfde kleurstelling, daarom kunt u het beste kiezen voor neutrale kleuren. Potentiële kopers zien liever een neutraal gekleurd huis, dan een huis met kleuren die hun echt tegen staan. Minder in het oog springende kleuren geven over het algemeen ook een ruimtelijker effect.

Schilderwerk buiten

Het schilderwerk aan de buitenkant is nog belangrijker. Zodra blijkt dat er achterstallig schilderwerk is, denken mensen gelijk dat er ook wel verrote kozijnen tussen zullen zitten. Ze gaan er namelijk vanuit dat het schilderwerk altijd weinig aandacht heeft gehad, waardoor ze kritischer zullen kijken naar de kozijnen en ramen. Vaak is het een kleine moeite om het even op te schuren en opnieuw in de verf te zetten. Het kost u een paar tientjes aan verf en gereedschap en een paar dagen maximaal om het zelf te doen. Het schilderwerk buiten is ook het eerste wat de kijkers te zien krijgen. Bij het inschakelen van een schilder is het de vraag in hoeverre het uit kan.

Kleine reparaties

Verhelp kleine details in de afwerking. U moet met een open blik door uw huis lopen om te zien waar u zelf over zou kunnen vallen bij het aankopen van uw huis. De meeste huizenkopers hebben in het begin grootse plannen om aanpassingen door te voeren. Zodra deze kopers er echt wonen worden niet alle plannen uitgevoerd. Voordat u het in de verkoop zet, moet u kleine verbeteringen die weinig kosten alsnog gaan doorvoeren. Bijvoorbeeld een wasmachine die nu in de badkamer staat, kunt u vaak eenvoudig verplaatsen naar een bijkeuken of een garage. U vindt het misschien geen probleem, maar de meeste kopers wel. Hierdoor voorkomt u bezwaren van geïnteresseerden. Details verkopen het huis.

Tuin

Een tuin nog volledig omgooien om het beter te kunnen verkopen gaat te ver. Voordat er foto’s worden gemaakt, moet u uw tuin wel keurig laten ogen. Dit kan door bijvoorbeeld bloembakken te plaatsen in de betegelde achtertuin, of door een zitje te plaatsen op een ideale plek. Zorg vóór een bezichtiging er altijd voor dat uw tuin er netjes bij ligt.

Foto’s op het internet

Op huizensites worden de foto’s van huizen goed bekeken. Vaak besteden verkopers en makelaars te weinig aandacht aan de kwaliteit van deze foto’s. Er zit een groot verschil tussen foto’s die de makelaar zelf even maakt, of foto’s van een echte fotograaf. Het gaat hier niet alleen om de kwaliteit van de foto zelf, maar ook het oog voor detail. Een fotograaf zorgt er eerst voor dat bijvoorbeeld potjes en flesjes in de badkamer in een kastje worden gezet omdat deze de foto rommelig kunnen maken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis opknappen voor de verkoop"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-07-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!