Je huis verkopen? Nuttige tips
Nuttige tips voor iedereen die zijn huis verkopen wil. Op deze manier raken bezitters van onroerend goed hun eigendom sneller en gemakkelijker kwijt.
Voorbereiding van de verkoop
Op de verkoop van onroerend goed moet je goed voorbereid zijn, ongeacht of je zelf verkoopt of via een makelaar.
Het beste bekijk je eerst op grote internetportalen zoals Funda vergelijkbare onroerendgoedobjecten in de regio. Vergelijk de aangeboden woningen met jouw aanbod. Is jouw huis beter of slechter? Zo kan je relatief eenvoudig een marktconforme prijs voor je woning bepalen.
Een geschikte vraagprijs bepalen
Absoluut niet doorslaggevend voor het vinden van een geschikte vraagprijs is de (financiële) optelsom van al je verbeteringen aan de woning, van aankoop tot aan de meest recente renovatie. Als enige bepalende factor geldt de markt, met andere woorden een prijs die haalbaar is.
Inzetten op een te hoge prijs met het idee enige onderhandelingsruimte te hebben, is fundamenteel verkeerd. Start liever met een relatief lage prijs en fixeer je minimaal op onderhandelen over die prijs. Jarenlange vruchteloze verkooppogingen kosten onnodig veel rente.
Zinvol voor de prijsstelling kan een beoordeling door een
taxateur zijn. Dan heb je gegadigden tenminste iets tastbaars te bieden.
Voorbereiding van de woning
Kijk naar je object met neutrale ogen. Welke kleine reparaties of renovaties moet je plannen die het pand nog kunnen opwaarderen? In dat verband is ook
home staging als nieuwe verkooptechniek in de woningbranche een zeer interessante optie. Een professionele aankleding van de woning doet die immers sneller doet verkopen.
Net als bij de verkoop van een auto, die je wast, reinigt en in de was zet als zich een potentiële koper aandient, zo moet je ook je huis voorbereiden voor een verkoop. Controleer wat er bij verhuizing sowieso toch in de prullenbak verdwijnt en verwijder dat vóór de bezichtiging. Dat schept ruimte en laat vertrekken ruimer lijken. Dat geldt ook voor de garage, de berging en de tuin.
Welke documenten beschikbaar houden?
Houd voor potentiële kopers de volgende documenten beschikbaar:
- kadastrale gegevens;
- plattegronden van elke verdieping;
- indien beschikbaar een taxatierapport;
- facturen en bouwtekeningen van de laatste aanpassingen.
Wanneer verkoopt een huis het beste?
Natuurlijk zijn het voorjaar en de zomer het beste periodes, maar de herfst heeft ook zijn mooie kanten. En zelfs in de winter worden er huizen gekocht. Hecht dus niet al te veel waarde aan het seizoen als verkoopbepalende factor.
Waar en hoe adverteren?
Wie wil adverteren met zijn woning, moet één algemeen principe in het oog houden: maak er geen rommeltje van maar een pronkstuk.
Plaats geen advertentie met de gedachte "we zien wel wat ervan komt" maar adverteer in korte tijd (3 tot 6 maanden is nog als kort te beschouwen) gericht, compact en professioneel. Reclame op het internet en advertenties in de dagbladen liggen het meest voor de hand. Ga ook na of wellicht een verkoopbord goed zichtbaar op het terrein of achter een venster valt te plaatsen.
Tip: alles samen op hetzelfde moment in een geslaagde mix, geeft het meeste resultaat.
Adverteren op internet
De huidige generatie woningzoekenden zit niet meer te wachten op de zaterdagbijlage van de krant. Ze zoeken hun nieuwe woning op het internet. Het internet is dus met afstand de beste en goedkoopste manier om te adverteren en bereikt de meeste kooplustigen.
Om je aanbod zo ruim mogelijk op internet bekend te maken, moet het op meerdere belangrijke sites van naam gepresenteerd worden. Goede onroerendgoedportals zijn niet kosteloos, maar
gratis portals hebben weinig zin, want voor niets is doorgaans écht “voor niets”.
De kracht van adverteren schuilt in de beknoptheid
Bedenk voor je woning een veelzeggende kop of slogan om de aandacht te trekken. De teksten voor beschrijving van je woning en de locatie moet je vóór publicatie in alle rust en stilte op je PC voorbereiden en in Word opslaan. Neem ruim de tijd voor het schrijven ervan.
Ga bij jezelf te rade wat jouw woning aan bijzonderheden biedt. Overleg voor jezelf welke voordelen het huis heeft voor toekomstige bewoners.
Verzwijg geen gebreken aan de woning
Tekortkomingen en gebreken van het huis, bijvoorbeeld een CV-ketel die aan vervanging toe is of beperkingen met betrekking tot de ligging (geluidsoverlast), mogen niet onvermeld blijven. Die nadelen weerspiegelen zich weliswaar in een lagere prijs maar een woning in de advertentie de hemel in prijzen en
verborgen gebreken verzwijgen, bezorgt je misschien bezoekers, maar geen kopers. Een bezichtiging moet altijd positieve verrassingen opleveren en geen nadelige.
Tip: verraad niet alles, maar maak de lezer nieuwsgierig.
Foto's bij je advertentie
Fotografeer met een
digitale camera zoveel mogelijk indrukken van de woning en zoek dan aan de PC de beste uit. Dat kost niets.
Belangrijk zijn daarbij vooral:
- het buitenaanzicht;
- uitzicht op het huis vanuit de tuin;
- uitzicht vanuit het huis op de tuin;
- de badkamer;
- de keuken;
- extra’s zoals een open haard, een kachel of een sauna.
Plaats bij voorkeur een detailopname van een bijzonderheid zoals een markante voordeur, een bijzondere badkamerinrichting, enz. En als er een prachtig uitzicht is op het landschap, beschrijf dat dan niet alleen, maar toon het met een afbeelding.
Tip: Neem ruim de tijd voor je foto's. Wacht op een blauwe hemel. Ruim op voordat je klikt. Dat maakt gelijk een betere indruk.