InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Waar op letten bij kopen eerste huis

Waar op letten bij kopen eerste huis

Waar op letten bij kopen eerste huis Bij het kopen van uw eerste huis weet u nog niet precies waar u op moet letten en hoe u het moet aanpakken. In dit artikel treft u een aantal tips aan. De impact van het kopen van een huis moet u niet onderschatten. Doordat u een hypotheek nodig hebt om de aankoop te financieren, kan een foute beslissing grote financiële gevolgen hebben. In de eerste plaats moet u goed voor uzelf op een rijtje zetten wat uw wensen en de financiele mogelijkheden zijn. Daarna moet u pas op zoek gaan naar het huis die daarbij past.

Eerste bezichtiging

Binnen één minuut weet u of het een geschikt huis voor u is, maar dat is gelijk een valkuil. Laat u niet verblinden voor de nadelen van het huis. Gedurende de eerste bezichtiging moet u erop letten of het huis voldoet aan uw wensen en uw eisen. Deze bezichtiging is bedoeld om een indruk te krijgen van het huis. Mocht u geïnteresseerd zijn, ga dan niet gelijk onderhandelen. U kunt beter na de eerste bezichtiging alles op een rijtje zetten. Zet op papier wat de pluspunten en de minpunten van het huis zijn.

Tweede bezichtiging

In een tweede bezichtiging kunt u meer gedetailleerd letten op twijfelpunten aan het huis. U kunt zelfs overwegen om video-opnames te maken van het huis die u later nog weer terug kunt gaan kijken. Na de eerste bezichtiging hebt u vragen kunnen bedenken die u in de tweede bezichtiging aan de makelaar kunt voorleggen. Indien alle bezwaren en twijfels weg zijn, kunt u alvast beginnen met de onderhandelingen.

Bezichtigen met een deskundige

Het kan verstandig zijn om een deskundige mee te vragen om ook naar het huis te gaan kijken. Dit kan een eigen makelaar zijn, maar bijvoorbeeld ook een bevriende timmerman. Deze deskundige kijkt met andere ogen naar het huis en ziet mogelijk bezwaren die uzelf niet ziet. In het geval de deskundige een makelaar is, kan deze ook de onderhandelingen over de koopprijs gaan voeren.

Onderhandelen over de prijs

Laat uw enthousiasme niet meewegen in de onderhandelingen. De verkopers willen het huis graag verkopen en het liefst tegen de hoogst mogelijke prijs. Als koper moet u zorgen dat u de laagste koopsom uitonderhandeld. Bied een reëel bedrag en houd vast aan dit bod. Desnoods breekt u de onderhandelingen af als de verkopers aan een te hoog bedrag blijven vasthouden. In een later stadium kunt u de onderhandelingen gewoon weer oppakken door toch een hoger bedrag te bieden.

Kopen onder voorbehoud

Nadat u het eens bent geworden over de koopsom, is het verstandig om één of meerdere voorbehouden in de koopovereenkomst op te laten nemen. Hierbij kunt u denken aan een voorbehoud met betrekking tot het aan kunnen gaan van een hypothecaire lening. U kunt in dat geval de koop nog ontbinden indien u de hypotheek niet rond kunt krijgen. Een tweede belangrijke voorbehoud heeft betrekking op een bouwtechnische keuring. Mochten er hoge noodzakelijke kosten voortkomen uit een bouwtechnische keuring, dan kun u nog onder de koop uit.

Koop niet voor een periode van enkele jaren

Door het kopen van een huis gaat u een financieel risico lopen. Indien de huizenprijzen sterk gaan zakken, kunt u het huis niet verkopen zonder er een restschuld aan over te houden. U moet alleen een huis kopen als u er een langere tijd wilt blijven wonen . Door het financieel risico kunt voor een periode van enkele jaren beter gaan huren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waar op letten bij kopen eerste huis"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-02-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!