InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat bepaalt de waarde van een huis?

Wat bepaalt de waarde van een huis?

Er zijn veel factoren waar de waarde van een huis van afhankelijk is. De belangrijkste factoren zijn locatie, soort huis en staat van onderhoud van een huis. Daarnaast is de waarde ook afhankelijk van het prijsniveau van onroerend goed op dat moment. Een huis dat vandaag 300.000 kost, kan over een periode van twintig jaar verdubbeld zijn in waarde. U kunt echter ook te maken krijgen met dalende prijzen voor onroerend goed. In dat geval kan de waarde na twintig jaar lager liggen dan het bedrag waar u het voor gekocht hebt. De huizenmarkt bepaalt de waarde van huizen. Met andere woorden, de prijs van het huis is afhankelijk van vraag en aanbod. Hoeveel geld hebben kopers voor het huis over. Het bedrag wat ze neer willen leggen voor uw huis is afhankelijk van vele factoren.

Ligging van het huis

De ligging van een huis is sterk waardebepalend. Een stuk grond in de Randstad op een toplocatie kan meer waard zijn dan een stuk grond op een minder gewilde locatie met een huis erop. In provincie Groningen kunt u een oud boerderijtje kopen met een paar hectare grond voor 250.000. In de Randstad is een dergelijke oppervlakte grond onbetaalbaar. De prijs die mensen willen betalen voor de ligging is ook afhankelijk van vraag en aanbod.

Staat van onderhoud van het huis

Een eigen huis moet wel in geïnvesteerd worden. Indien dat niet gebeurt, zal het huis verloederen. Een huis in een slechte staat is moeilijker te verkopen dan een goed onderhouden huis. Dit geldt zelfs in het geval het slecht onderhouden huis veel goedkoper is. Een huis kopen is ook een emotie. Bij een bezichtiging moeten de potentiële kopers zichzelf er al zien zitten. Bij een slecht onderhouden huis zien de mensen vaak alleen maar het werk dat ze nog moeten verrichten aan het huis.

Waarde van een huis laten bepalen voor de verkoop

Waarde van een huis is een relatief begrip. Bij het verzekeren van een huis, moet u ook de waarde van het huis weten, maar daarbij gaat het om de herbouwwaarde. Bij het verkopen van een huis moet u een indicatie hebben van het bedrag waarvoor het huis verkocht kan worden. Het bepalen van de vraagprijs kunt u gratis laten uitvoeren door de makelaar die uw huis in de verkoop neemt. Hij let daarbij niet alleen op de factoren van het huis zelf, maar hij neemt ook mee waar vergelijkbare huizen in de omgeving voor verkocht zijn.

Waarde laten bepalen voor het kopen van het huis

De verkopers vragen een bepaald bedrag voor het huis. De kopers hebben de mogelijkheid om nog af te dingen op dit bedrag. Hoe ver de verkopers willen zakken is een kwestie van uitonderhandelen. De kopers hebben ook de mogelijkheid om een makelaar in te schakelen. Deze kan helpen bij de onderhandelingen, maar het is ook mogelijk om de waarde van het huis te laten taxeren. Dit is een investering, maar nadat u het huis hebt gekocht moet het huis toch getaxeerd worden.

Geveltaxatie

U kunt ook op een goedkopere manier de waarde indicatief laten bepalen door een geveltaxatie uit te laten voeren. De taxateur gaat de waarde in dat geval bepalen door uitsluitend de buitenkant te inspecteren. Dit is een goedkope manier om toch een waarde-indicatie te krijgen dan een andere makelaar dan de verkopende makelaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat bepaalt de waarde van een huis?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!