InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Samenwonen: Een interieur dat bij jullie past

Samenwonen: Een interieur dat bij jullie past

Samenwonen: Een interieur dat bij jullie past Twee mensen, twee verschillende smaken. Het overkomt bijna ieder stel dat gaat samenwonen: jullie worden het maar niet eens over de inrichting van het huis. Het is belangrijk dat de inrichting van het huis bij jullie allebei past. Je moet je immers allebei thuis voelen in het huis. Maar, hoe zorg je er nu voor dat de inrichting van het huis bij jullie allebei past?

Wat wil je wel en wat wil je niet?

Allereerst is het belangrijk om op een rijtje te hebben wat jullie wel en wat jullie niet willen. Maak allebei een lijstje, zodat jullie een vergelijking kunnen maken. Jullie komen gegarandeerd wat overeenkomsten tegen en waarschijnlijk staan er ook wat dingen op de lijstjes die jullie allebei af kunnen strepen. Jullie kunnen de lijstjes verschillende onderwerpen geven, bijvoorbeeld:
  • Kleur van meubels, muren en accessoires.
  • Meubels; wil je een hoekbank of misschien wel 2 aparte banken? Wil je een hoge wandkast of een laag dressoir?
  • Stijl; vinden jullie een landelijk interieur mooi of misschien wel modern interieur?
Jullie kunnen ook per ruimte in het huis een lijstje maken.

In plaats van een lijstje, kunnen jullie ook een mindmap maken. Schrijf in het midden van een groot blad "ons huis" en schrijf hier alle woorden op die passen bij wat jullie een mooi interieur vinden. Waar jullie het samen niet mee eens zijn, komt niet op de mindmap.

Breng het in beeld

Een goed idee is, om jullie droominterieur in beeld te brengen. Dit kan door middel van het maken van een moodboard. Neem een groot vel papier en plak hier alles op wat jullie mooi vinden. De volgende stappen helpen jullie op weg:
  • 1. Zoek in boekjes en op internet foto's op van meubels en interieurs die jullie mooi vinden. 'Knip de foto's uit de boekjes uit en print de foto's van internet uit.
  • 2. Leg alle foto's op tafel en maak een selectie van interieurs die jullie allebei mooi vinden.
  • 3. Plak de foto's op het grote vel papier. Schrijf eventueel bij de foto's wat jullie zo mooi vinden aan de interieurs.
  • 4. Om het af te maken, kunnen jullie ook kleurstaaltjes van verf, behangstaaltjes en gordijnstofjes uit een bouwmarkt of woonwinkel op het moodboard plakken.
  • 5. Nu is het moodboard af!

Maak een plattegrond

Ook over de plek waar de meubelen komen te staan moeten jullie het eens worden. Maak een plattegrond van het huis en bespreek samen waar de meubels komen te staan.
Tip: Er zijn websites te vinden waarop je digitaal een plattegrond van je huis kunt maken. Op deze manier kunnen jullie blijven schuiven met de meubels totdat het helemaal naar jullie zin is.

Het kan natuurlijk voorkomen dat jullie het niet overal met elkaar eens worden. Probeer elkaar daarom ook wat te gunnen. Sluit eventueel compromissen: "Wil jij dit in huis? Dan wil ik graag dat in huis hebben." Jullie moeten samen in het huis wonen, dus als er iets is waar de één veel waarde aan hecht, is het belangrijk dat datgene ook in het huis komt.
Gerelateerde artikelen
Inspiratie opdoen voor de inrichting van je huisInspiratie opdoen voor de inrichting van je huisWil jij de inrichting van je huis volledig aanpassen? Dan kun je inspiratie opdoen op veel verschillende manieren. Maak…
Je huis anders inrichtenJe huis anders inrichtenIedereen heeft wel eens het idee om z'n huis anders in te willen richten. Maar vaak komt het er niet van omdat er of gee…
Wat is Scandinavisch design?Wat is Scandinavisch design?Anno 2016 zie je steeds vaker Scandinavische invloeden in interieurs terugkomen. Maar wanneer kun je iets daadwerkelijk…
Wat doet een interieurarchitect?Wat doet een interieurarchitect?Een huis inrichten is voor iemand met creatieve en inspirerende ideeën een genot. Voor anderen ligt dat anders, en lever…
Chinese invloeden in ons interieurChinese invloeden in ons interieurEen interieur samenstellen uit meubelen die je smaak vertegenwoordigen is niet per definitie aan een stijl gekoppeld. Ba…

Reageer op het artikel "Samenwonen: Een interieur dat bij jullie past"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 19-04-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!