InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Houtworm bestrijden zonder chemische middelen

Houtworm bestrijden zonder chemische middelen

Houtworm bestrijden zonder chemische middelen Lelijke boorgaatjes van de houtworm zijn vooral in antieke meubelen een grote ergernis. Maar wat kunt u doen om de ongewenste plaaggeesten voor eens en altijd kwijt te raken?

Hoe schadelijk is de houtworm

Niet alleen uw goed onderhouden antiek kan door de houtworm worden geruïneerd, houtwormen kunnen in een zeer korte tijd de houten planken van een kast poreus laten worden. Hele stukken hout worden volledig uitgehold door de hongerige beestjes. Dat is vooral gevaarlijk in de nok van een huis en kan leiden tot vervelende ongemakken.

Wat kan men doen tegen de houtworm?

Een veelvoud aan chemische "bommen" wordt in dat verband graag aanbevolen door de vakhandel, maar niet altijd moet men meteen zijn toevlucht nemen tot dure en milieubelastende producten. Heel eenvoudige huismiddelen volstaan vaak om de schatten van oma's zolder van de ondergang te redden.

Houtwormen bestrijden met vrieskou

Met hoge of lage temperaturen heeft de gemene houtworm niet veel op. Heeft u bijvoorbeeld de mogelijkheid om uw favoriete kastje een nacht in een vriescel bij de plaatselijke slager te stallen, dan worden de plaagdieren letterlijk diepgevroren. In dat geval wordt om hygiënische redenen echter aangeraden om een plasticfolie of zeil om het object te wikkelen. Ook een zeer koude winternacht op het balkon moet voldoende zijn om de activiteiten van de houtworm aan banden te leggen.

Hete-lucht-behandeling tegen houtworm

Over het algemeen wordt aangenomen dat de lucht in centraal verwarmde ruimten de veelvraat te droog is en hij uiteindelijk het loodje zal leggen. Maar die maatregel kost alleen wat meer tijd.

Een hete-lucht–behandeling zit de beestjes al wat meer achter de vodden. Aan de betrokken meubelstukken moet daartoe in een speciale kamer en onder gecontroleerde omstandigheden hete lucht worden toegevoerd. De temperatuur moet daarbij ongeveer 60 graden zijn want pas vanaf 54 graden wordt het eiwit van het ongedierte vloeibaar.

Voor kleinere houten objecten kunt u een hete-lucht-pistool gebruiken, uiteraard wel op een gepaste afstand (ongeveer 5 cm) omdat anders snel brandplekken ontstaan. De plekken waar het houtmeel een uitgang zoekt, verraadt de plaats waar de houtworm actief is. Van daaruit beweegt hij in de richting van de houtnerf. Als alternatief kunt u doelgericht met een föhn alle houtwormgaatjes gedurende 20 seconden “bestralen”; Ook dát zal de diertjes niet onberoerd laten.

De bio-truc: eikels tegen de houtworm

Houtworm voelt zich magisch aangetrokken tot eikels. Plaatst u een bord met eikels in de directe nabijheid van de getroffen plaatsen dan lokt de geur de houtworm uit het hout naar de eikels. Vervolgens kunt u die ofwel terugbrengen in de natuur ofwel op andere wijze kwijt zien te raken. In hoeverre deze methode écht werkt moet nog worden bezien. Met succes uitgetest heeft deze auteur ze in ieder geval nog niet. Maar het is ontegenzeglijk de gemakkelijkste manier.

Eitjes van de houtworm zijn erg hardnekkig

Pas op! De houtworm krijgt men vrij snel klein, maar probleem is vaak de eitjes. Deze zijn veel beter bestand tegen bovengenoemde methoden en doorstaan zelfs een kille nacht in de koelcel of de “vuurproef” met het heteluchtpistool. Voor die gevallen adviseert men om de genoemde procedures lang genoeg toe te passen, zodat het nog ongeboren kroost niet korte tijd later dezelfde problemen geeft.

Chemische behandeling als laatste redmiddel

En als dit alles niet helpt, dan is er uiteraard nog de chemische behandeling. Maar die zou ik om redenen van milieuvervuiling alleen als uiterste redmiddel inzetten. Ook gevolgen voor de gezondheid kan men daarbij niet altijd uitsluiten.
Gerelateerde artikelen
Houtworm bestrijden, hoe doe je dat?Wat is de beste manier om houtworm te bestrijden en hoe pak je dit aan? Houtworm is een vervelend probleem waar veel men…
Houtworm herkennen, bestrijden en voorkomenHoutworm herkennen, bestrijden en voorkomenHoutworm overleeft het beste op onbehandeld hout. Houtworm herkent u omdat er kleine gaatjes in hout van meubels of ande…
Wat kan je doen tegen houtworm?Hout is erg decoratief en duurzaam. Maar het is ook een leefplaats voor tal van organismen. Houtworm is een ongedierte d…
Ongedierte, tips van omaOngedierte, tips van omaTegenwoordig zijn er allerlei chemische middelen om het ongedierte uit de buurt te houden. Vaak zijn die niet zo milieuv…
Houtworm Houtrot & HoutzwamHoutworm Houtrot & HoutzwamVan houtschade, aantasting van hout door houtworm, houtboktor, houtrot of houtzwam, kan bij bomen sprake zijn (bv. Anne…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Houtworm bestrijden zonder chemische middelen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!