InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > De haard wordt weer populair!

De haard wordt weer populair!

De haard gaat met de tijd mee

Haarden gaan met de tijd mee en zijn aan te passen aan elk interieur. De traditionele houthaard staat voor sfeer, maar zorgt ook voor een enorme hoeveelheid vuil in en om het huis. Deze open haard is niet in staat de hele ruimte te verwarmen omdat veel warmte via de schoorsteen naar buiten verdwijnt en door de schadelijke stoffen die uit het hout vrij kunnen komen is goede ventilatie van de woning een vereiste. Hierdoor raakte de open haard uit de mode. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende mogelijkheden in haarden dat de haard weer helemaal terug is en een nieuwe trend vormt op het gebied van sfeervol wonen.

Soorten haarden

Naast de oude vertrouwde open houthaard zijn er nog vele andere opties. We hoeven niet meer naar buiten om hout te hakken en de muren hoeven niet meer zo vaak geschilderd te worden. De haarden van nu zijn schoner, gezonder, makkelijker en minstens even sfeervol als de houthaard. Open haarden branden op gas of elektra en hebben geen schoorsteen meer nodig. Deze haarden kunnen tegen een buitenmuur geplaatst worden met een rooster naar buiten. Een haard op gas of elektra geeft hetzelfde sfeervolle plaatje als de traditionele houthaard, maar is beter voor de gezondheid. Iedereen met een buitenmuur kan een gas- of elektrahaard aanschaffen en genieten van de warmte en romantiek met een kleedje voor de haard.

De gelhaard is de trend

Naast de gas- en elektrahaard is ook de gelhaard erg populair op dit moment. De gel bestaat uit alcohol, water en verdikkingsmiddelen zonder geur- en kleurstoffen. Een potje haardgel brandt gemiddeld vier uur en de gel kan ook in een traditionele houthaard geplaatst worden, wanneer deze niet meer gebruikt wordt. Gelhaarden hebben geen afvoerkanaal nodig en zijn daarom ook een goed alternatief voor flatbewoners.

Haal de sfeer in huis

Een haard in de woonkamer geeft sfeer en straalt romantiek en warmte uit. In de donkere maanden is het heerlijk een film te kijken naast het knetterende voor. Glaasje wijn erbij, wat kaarsen op tafel en de lichten uit. Voor veel mensen is dit het ideale romantische plaatje. Gezelligheid rond de haard met het hele gezin. Koud van het spelen buiten en dan een spel spelen bij het warme vuur met een kop warme chocomelk. In de zomer een kampvuur buiten en in de winter binnen door middel van de haard. Een leuk verhaal erbij en het hele gezin geniet van een ontspannen avond thuis. Naast de sfeer die een haard uitstraalt kan een haard ook erg functioneel zijn. Door gedroogde citroen- of sinaasappelschillen op het vuur te gooien verspreid de haard een frisse geur door de hele woonkamer en voor een natuurlijke geur zijn dennenappels in de haard goed voor het verspreiden van een heerlijke dennengeur.
© 2009 - 2018 Nico80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen tekst, geschreven voor een magazine

Reageer op het artikel "De haard wordt weer populair!"

Infoteur: Nico80
Laatste update: 08-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!