InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe kies je de beste zitzak?

Hoe kies je de beste zitzak?

Om te relaxen en te ontspannen, kiezen we meer en meer voor een zitzak. Vooral de laatste jaren ondergingen zitzakken een opmerkelijke evolutie. Ze zijn nu verkrijgbaar in alle mogelijke materialen, uitvoeringen en in de meest trendy kleuren en kleurcombinaties. Voor een goede zitzak met maximaal zitcomfort is zijn vulling van groot belang. Hoe kies je de beste zitzak voor een de nodige rust en ontspanning?

Italiaans

Ben je voortdurend op zoek naar originele ideeën voor je interieur? Dan is een trendy zitzak ongetwijfeld iets voor jou. Zitzakken zijn van oorsprong Italiaans. Ze werden ontworpen door drie Italiaanse ontwerpers op zoek naar een origineel meubel waarvan er nog geen enkel exemplaar op de markt was. Ze slaagden perfect in hun opzet. Hun zitzak werd een opvallend flexibel meubel, met een maximum aan zitcomfort. Dat hebben zitzakken in de eerste plaats te danken aan hun originele vorm, en aan de gebruikte materialen.

Soorten zitzakken

Zitzakken zijn er in vele uitvoeringen. Alle leeftijden hebben nu hun eigen zitzak. Naast zitzakken voor volwassenen, zijn er nu ook originele exemplaren voor tieners, kinderen en zelfs voor baby's. Tieners hebben uiteraard aangepaste zitzakken. Er zijn nu zitzakken voor stoelen en voor je loungezetels, zitzakken in de vorm van alle mogelijke soorten fruit, zitzakken met of zonder kussens en in de populairste Disneyfiguurtjes. De meest bekende van alle zitzakken is ongetwijfeld de rechthoekige zitzak. Tot voor kort werden zitzakken meestal binnen gebruikt, maar nu worden ze ook populair als tuinmeubel.

Materialen voor je zitzak

Kies voor een zitzak uit duurzame materialen zoals leder en suède. Deze materialen zorgen voor een maximum aan zitcomfort en verlengen tevens de levensduur van je zitzak. Andere veel gebruikte materialen voor zitzakken zijn katoen, zeildoek, nylon en polyester. Zitzakken met verwijderbare hoes en uit materialen die wasbaar zijn in de wasmachine, zijn uiteraard erg handig. Leder en kunststoffen reinigen het gemakkelijkst.

De vulling van je zitzak

Kies voor een kwalitatief goede vulling voor je zitzak. Hoe beter de kwaliteit van de vulling, hoe groter zijn gebruiksgemak. Een goede zitzak herken je in de eerste plaats aan de kwaliteit van zijn vulling. Het beste materiaal voor de vulling van zitzakken is sterk en stevig, maar neemt toch gemakkelijk de vorm van je lichaam aan. Zorg er ook voor dat er steeds voldoende vulling in je zitzak aanwezig is. Voor een maximaal zitcomfort mag je tijdens het zitten zeker geen grond onder je voelen. Hoe meer je jouw zitzak gebruikt, hoe harder zijn vulling wordt. Vulling voor je zitzak is echter apart verkrijgbaar, zodat je steeds kunt bijvullen. Piepschuim is het beste materiaal voor de vulling van je zitzak. Dit materiaal neemt perfect de vorm van je lichaam aan, en neemt geen transpiratie of ander vocht op.

Extra tips voor het kopen van de beste zitzak

  • Gebruik zitzak: wil je een zitzak gebruiken als stoel, of om zoveel mogelijk te genieten, te relaxen en te ontspannen? Ook de vorm van je toekomstige zitzak is dus belangrijk. Voor veelvuldig gebruik is een zitzak stoel het meest geschikt. Om maximaal te ontspannen kies je bij voorkeur een zitzak met kussens
  • Afmetingen van je zitzak: bepaal eerst de plaats van je zitzak, voor je een definitieve keuze maakt. Bedenk daarbij dat een zitzak stoel heel wat minder plaats inneemt dan een zitzak met kussens
  • Zitzakken in allerlei motieven: kies een zitzak die bij je interieur past. Naast zitzakken in allerlei kleuren, gaande van klassiek tot trendy, zijn er nu ook zitzakken met allerlei allerlei motieven. Op die manier vind je steeds een zitzak in harmonie met je interieur
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.slideshare.net/rajmoha21/ideal-ways-to-choose-the-right-bean-bags

Reageer op het artikel "Hoe kies je de beste zitzak?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 11-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!