InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Op wat moet je letten bij het kiezen van Turkse tapijten?

Op wat moet je letten bij het kiezen van Turkse tapijten?

Ben je op zoek naar een kwaliteitsvol Oosters tapijt. Hou dan zéker rekening met Turkse tapijten. Turken hebben immers niet voor niets een lange traditie in het maken van tapijten en kleden achter de rug. Handgeknoopte Turkse tapijten en kelims vind je in alle mogelijke kleuren, motieven en prijsklassen. Voor het vervaardigen van Turkse tapijten, kelims en rozen kelims maakt men uitsluitend gebruikt van kwaliteitswol. Deze Turkse tapijten zijn duurzaam en gaan levenslang mee. Hoe herken je het verschil tussen Oosterse tapijten en tapijten uit Turkije?

Lange traditie

Turkse tapijten worden dikwijls ook Anatolische tapijten genoemd. De Turken hebben een bijzonder lange traditie in het knopen en het vervaardigen van tapijten en kleden achter de rug. De Turkse techniek van tapijten knopen vindt zijn oorsprong bij de nomaden. De eerste Turkse tapijten dateren uit de dertiende eeuw. Ze waren afkomstig uit de Turkse stad Konya, eeuwenlang hét centrum van handgeknoopte tapijten in Turkije. Zowel tapijten als kleden, vloerkleden, als karpetten voor binnen en buiten, vallen op door hun kwaliteit en originaliteit. Turkse tapijten uit de zestiende en zeventiende eeuw zijn perfect vergelijkbaar met de befaamde Perzische tapijten.

De koran

Oorspronkelijk werden de Turkse tapijten sterk beïnvloed door de Grieken, die eeuwen geleden de productie van tapijten en vooral van handgeknoopte tapijten, domineerden. De meest kwaliteitsvolle Turkse tapijten zijn gemaakt van wol, maar ook katoen en zijde zijn veel gebruikte materialen. Turkse tapijten vallen op door hun originele motieven. Zowel mensen als dieren worden echter nooit afgebeeld. Dat wordt door de koran niet toegestaan.

Manier van tapijten knopen

Het grootste verschil tussen Turkse en Perzische tapijten is de manier van knopen. Er bestaan immers twee soorten knopen, de Turkse knoop of de Ghiordes knoop van Turk baff, en de Perzische knoop. Het aantal knopen én het gebruikte materiaal bepalen de kwaliteit en de prijs van een Turkse tapijten. Turkse tapijten met de hoogste kwaliteit hebben gemiddeld zo'n 300000 knopen per vierkante meter. De grote meerderheid van de Turkse tapijtwevers leggen die knopen uitsluitend met hun vingers. Eens het tapijt geknoopt is, wordt de wol geknipt. Dat bepaalt meteen de poolhoogte van het tapijt. Deze poolhoogte bepaalt mee de kwaliteit van het betrokken tapijt. Hoe hoger zijn poolhoogte, hoe lager de kwaliteit van het tapijt. De dunste tapijten, karpetten of kelims hebben dus de hoogste kwaliteit.

Turkse tapijten zijn uniek

Ook de hoek van waaruit het daglicht op de pool van deze Turkse tapijten valt, is belangrijk. Dat bepaalt immers de kleur van Turkse tapijten. Dat betekent ook dat bij het draaien van tapijten deze plots van kleur lijken te veranderen, en dus lichter of donkerder ogen dan in werkelijkheid het geval is. De meeste tapijtwevers werken steeds volgens een bepaald patroon. Dat is bij nomaden niet het geval. Deze creëren tapijten vanuit hun fantasie. Daardoor zijn Turkse tapijten uniek. Van Turkse tapijten zijn er nooit twee dezelfden. Turkse tapijten bestaan honderd procent uit wol, en zijn uitsluitend gemaakt op een grondgetouw.

Eindafwerking

Als het tapijt volledig klaar is, worden de knopen op hun plaats gehouden door een boord van kelim. Daarna wordt het tapijt van het getouw gesneden, geschoren en gewassen. Wassen maakt tapijten soepeler en de kleuren levendiger. Turkse tapijten worden meestal gewassen in een snelle stroom en daarna gedroogd in de zon. Daarna maakt de meesterscheerder de pool van het tapijt effen en glad.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.wikihow.com/Buy-Turkish-Carpet

Reageer op het artikel "Op wat moet je letten bij het kiezen van Turkse tapijten?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 13-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!