InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Woonaccessoires en hoe toe te passen

Woonaccessoires en hoe toe te passen

Woonaccessoires en hoe toe te passen Woonaccessoires zijn voorwerpen die de sfeer in een woning voor een groot deel kunnen bepalen als aanvulling op het basisinterieur. Meestal zijn het relatief kleine producten wat niet wil zeggen dat ze ook altijd voor een kleine prijs verkrijgbaar zijn. Toch kan, met een goede neus voor de juiste woonaccessoires, met een beperkt budget veel aan de sfeer in huis worden gedaan. Veel woonaccessoires hebben een vaste plaats omdat ze aan een muur zijn bevestigd of op een bepaalde plek beter uitkomen. Maar het is ook leuk om juist te spelen met de accessoires en telkens van plaats te veranderen.

Eén element als uitgangspunt

Bij de keuze van woonaccessoires kan het best worden uitgegaan van één opvallend element in een ruimte waar de accessoires aan worden aangepast. Zo’n element kan bijvoorbeeld zijn: een grote kast, een bankstel, een opvallende plafondlamp, een vloerkleed, een schilderij of een bepaald meubelstuk of sierstuk zoals een spinnewiel of een dekenkist. Een dergelijk object vormt het uitgangspunt voor bijvoorbeeld de kleuren die voor de accessoires worden gebruikt maar kan ook uitgangspunt zijn voor de vorm en andere aspecten.

Samenhang tussen de kleuren van de woonaccessoires

Als het object uitgangspunt is voor de kleur is het goed om een samenhang te krijgen met hooguit drie of vier andere kleuren die in de ruimte worden toegepast. Een goede samenhang van de kleuren geeft rust in tegenstelling tot een bonte kermis. Ga bij die drie of vier kleuren uit van één basiskleur en maak met de overige kleuren accenten die op verschillende manieren in de ruimte terugkomen. Een voorbeeld is de kleur rood die in verschillende accessoires terugkomt zoals in kaarsen, kussens op het bankstel of fotolijstjes. Op die wijze wordt een prettig geheel verkregen.

Verlichting en kaarsen voor de sfeer in huis

Naast kleuren in het interieur is ook verlichting heel belangrijk. Plafondlampen, schemerlampen, staande schemerlampen en eventueel kaarsen zorgen voor sfeer in huis. Ze trekken de aandacht naar plekken waar dat nodig of prettig is. Minder praktisch dan elektrisch licht zijn kaarsen maar die zorgen wel voor extra gezelligheid dat met hun zachte licht wordt opgeroepen. Plaats bijvoorbeeld op een donker gekleurd dienblad een aantal stompkaarsen van verschillende afmetingen en kleuren. Maar let op bij het laten branden van kaarsen en neem zeker maatregelen met kleine kinderen in huis. Enkele tips zijn bijvoorbeeld:
  • Brand geen kaarsen in de buurt van andere warmtebronnen.
  • Bewaar tussen kaarsen minimaal tien centimeter afstand.
  • Plaats brandende kaarsen niet op de tocht.
  • Verplaats kaarsen niet al brandend.
  • Houd brandende kaarsen uit de buurt van kinderen en huisdieren.
  • Plaats kaarsen loodrecht.
  • Laat brandende kaarsen niet onbeheerd achter.
  • Plaats kaarsen niet in de volle zon.

Muurkleuren en geen kale muren

De kleuren van de muren zijn ook zeer sfeerbepalend maar hangen vaak van de persoonlijke smaak af. Waar de een van schrikt betekent voor de ander wellicht een zekere spanning die als prettig wordt ervaren. Maar hoe dan ook, voor de meesten zal een kale muur een gevoel van leegte scheppen. Om dat te voorkomen zijn er zeer veel mogelijkheden variërend van wandlampen tot een sierpijpenrek. Afhankelijk van een behaalde cultuur vinden ook kleden een plek op de muur. Wie dat niet gewend is kan daar mee experimenteren waarbij een wandkleed bijvoorbeeld een schilderij vervangt.

Nog een paar tips

  • Als de keuze valt op veel kleine producten is het goed om die in een serie of combinatie bijeen te plaatsen of te hangen. Het groeperen kan dan in een bepaalde stijl gebeuren.
  • Vergeet ook niet woonaccessoires aan te schaffen waarin spullen kunnen worden opgeborgen en weer makkelijk tevoorschijn worden gehaald. Rommel is immers niet bepaald sfeer verhogend.
  • Bedenk dat naast het basisinterieur en de kleuren in huis de woonaccessoires grote invloed kunnen hebben op de stemming van de bewoners en het woongenot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Woonaccessoires en hoe toe te passen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 02-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Interieur
Schrijf mee!