InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wonen: "bling bling" mag weer

Wonen: "bling bling" mag weer

Ten tijde van economische recessie en daarmee gepaard gaande grotere werkeloosheid, gaan we het collectief meer in en om het huis gezellig maken. Het wordt volgens de interieurwinkels wat opzichtiger en daar hoort “bling bling” bij.

Inrichting

De inrichting waar rust, symmetrie en zachte kleuren de boventoon voerde zal in basis niet veel veranderen. Enerzijds omdat mensen geen grote uitgaven zoals een nieuwe eethoek of bankstel willen doen en de hand op de knip houden en anderzijds omdat vele woonkamers nog relatief nieuw meubilair hebben, wat nog prima in de smaak valt. Met wat accessoires valt dit type inrichting prima op te halen om een extra gezellige sfeer te creëren.

Niet alles past bij iedere inrichting en hoewel we dit allemaal weten, komt menigeen toch nog eens thuis met kussens of vazen die eigenlijk helemaal niet bij het bestaande meubilair passen. We zien het in de winkel als “hebbedingetje” maar realiseren ons niet of te weinig of we er überhaupt wat mee kunnen. Voordat een hebbedingetje in de tas gestoken wordt dus eerst bedenken of het ook ergens een plekje in huis kan krijgen.

Accessoires

Accessoires doen veel en dat weten we, dus gaan we er groots mee aan de slag. De meubel- en accessoirewinkels puilen uit van de spullen die we allemaal zo graag “erbij” in huis hebben staan, zoals:
  • Vazen
  • Kandelaren (voor aan de muur, op tafel of op de grond)
  • Schalen
  • Kussens
  • Sjaals
  • Ontbijt- en lunchsets
  • Behang

”Bling bling”

In een eerder artikel al aangegeven dat glas het erg goed doet, zie ook “interieur: glas in de woonkamer”, maar daar is “bling bling” bijgekomen als je de verschillende speciaalzaken binnenloopt. Ompotten voor grote en kleine potten in wit of smoke glanzende materialen. Kandelaren in messing al of niet met briljantgeslepen kristallen pegels en parelmoer kralen.

Sjaals met zilver gestikt die als een soort grand foulard over de leuning van een bank ligt en kussens met pailletten in zilver- of goudkleur. De kussens zijn vaak in donkere kleuren en gemaakt van zachte ietwat pluizige materialen die “rijk” ogen.

Opmerkelijke ontbijtsets die niet in de koele strakke vormgeving met heldere kleuren zijn, maar druk beschilderde kopjes, bordjes en schaaltjes. De beschildering oogt “rijk” en opgelukt met een soort zilver of gouden randjes of bladvormige figuren.

Als klap op de vuurpijl een wandje met “bling bling”-behang of prachtige zwarte blokkaarsen met enorme zilveren en gouden patronen beschildert. Eigenlijk zonde om de kaarsen op te branden.

Kortom het mag allemaal net wat meer “opzichtig” zijn en hoewel dit woord een negatieve lading heeft, kan het “bling bling, mits op de juiste plaatsen en afgestemd toegepast inderdaad een verrijking voor de woning zijn, zonder enorme kosten te hoeven maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wonen: "bling bling" mag weer"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-06-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!