InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Kleur in het interieur

Kleur in het interieur

Kleur in het interieur De koudere seizoenen zijn bij uitstek geschikt om het interieur aan te pakken en dat doen mensen dan ook massaal. De woning gezellig maken en voorbereiden op het coconen in de koudere maanden. Daar horen nieuwe spullen bij of bestaande spullen in een nieuw jasje. Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Maar een ding is zeker kleur moet het zijn!

Kleur geeft ander aanzicht

Het voordeel van meer kleur is dat het een ander aanzicht kan geven aan dezelfde meubels. Kostentechnisch kom je dan goed uit, want met accessoires kom je immers een heel eind. Wat vervolgens wel van belang is dat je kleuren bij elkaar zet, die goed te combineren zijn én je de kleuren neemt die de sfeer geven die je zoekt.

Durf met kleur!

Durf is momenteel het devies, want de kleuren zijn niet de warme bordeauxrode of bruine tinten, wat vaak gebruikt wordt bij de koudere maanden, met het is hard rood, gecombineerd met roze en lila tinten. Verder is blauw een koele kleur, maar combineer hardblauw met diepblauw en nachtblauw en het wordt een stuk warmer. Met turquoise wordt het vervolgens net weer iets speelser.
De geeltinten worden normaal toegeschreven aan de warme maanden, maar combineer je hardgeel met goud, beige en oranje en plots geeft het een warm gevoel. Het geel kan je voor een vrolijk gevoel ook combineren met appeltjes groen.

Materialen

Al deze harde primaire kleuren kunnen ietwat kil overkomen, behalve als je de juiste materialen neemt. Combineer dikke linnen stoffen met jute, wol, patchwork en fleece. Leer even niet of minimaal, maar gekleurd glas is prima. Verder is geverfd robuust hout ook erg geschikt en dan met name de kleine bijzet meubelen in de vorm van krukjes, tafeltjes, stoeltjes en kistjes.

Het gevoel

De koudere maanden meer nog dan de warmere maanden zijn bij uitstek geschikt voor gezelligheid in huis. Bedenk dus voordat je aan de slag gaat, welke kleuren je een prettig gevoel geven. Loop eens een interieurwinkel binnen en ervaar waar je vrolijk van wordt, durf te voelen én er naar te luisteren! Ga met je handen over de stoffen kussens, kleedjes en karpetten. Zo merk je snel genoeg wat prettig aanvoelt en wat je minder vindt. Wel altijd goed om te bekijken of het ook past in je huis qua leefbaarheid. Besmettelijke kleuren moeten extra goed te wassen zijn, zeker als je bijvoorbeeld kleine kinderen of huisdieren hebt. Kleuren moeten niet na enkele wasbeurten vervagen. In een huis moet immers geleefd worden.

Kosten

Afhankelijk van wat je doet, berekenen je je kosten of je stelt op voorhand een budget vast. Bedenk wat je wilt en bekijk wat haalbaar is. Zomaar rondlopen in een interieurwinkel kan zomaar een fikse rekening betekenen, terwijl heel gericht shoppen je geld kan besparen. Bezoek ook verschillende interieurwinkels en niet alle goedkopere/budget interieurwinkels hebben slechte materialen.

Tot slot

Met een klein stukje voorbereiding kom je een heel eind. Steek er wat tijd in, laat je gevoel de boventoon spelen als het gaat om sfeer en maak een plaatje van wat je hebben wil, de kosten die hiermee gepaard gaan en ga dan pas shoppen. Kom je tijdens het shoppen nog iets nieuws tegen, zorg dan dat je het totaalplaatje én de financiën in beeld houdt. Dit voorkomt onbezonnen aankopen en een lege portemonnee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 422737, Pixabay

Reageer op het artikel "Kleur in het interieur"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 11-09-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woning
Schrijf mee!