InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe richt je een huis leuk in en welke kleur past bij jou?

Hoe richt je een huis leuk in en welke kleur past bij jou?

Hoe richt je een huis leuk in en welke kleur past bij jou? Bij de inrichting van een huis stem je de kleuren, de meubels en de accessoires op elkaar af. Dan straalt de ruimte rust en warmte uit. Je voelt je er thuis. En dat is ook de bedoeling. De lichtinval in een ruimte is van invloed op de kleuren, gedurende de dag en de seizoenen. Na het kiezen van de kleuren zoek je de raambekleding en meubels uit. Je kunt kiezen voor één stijl of voor bijv. een mix van oud en nieuw. Als laatste zijn de accessoires aan de beurt. Kussens, een plaid, kaarsen en planten maken het gezellig.

Het kleurgebruik

Kleuren zijn van invloed op onze stemming. Ze kunnen een gevoel van rust geven of juist een oppeppende werking hebben. Als je weet wat kleur met je stemming doet wordt de keuze gemakkelijker.
  • wit - Dit is een kleur met een frisse, heldere uitstraling.
  • groen, naturel en bruin - Dit zijn natuurlijke kleuren die rust uitstralen.
  • blauw en grijs - Dit zijn koele kleuren.
  • rood, roze en geel - Deze kleuren hebben een warme uitstraling.
  • paars - Dit is een chique kleur.
  • zwart - Dit is een sombere kleur.

De eigenschappen van kleuren

Kleuren hebben ook nog andere eigenschappen. Wit heeft een ruimtelijke uitstraling en maakt een donkere kamer lichter. Daarom is wit goed toepasbaar in kleine, donkere ruimtes. Zwart laat muren op je af komen waardoor een ruimte kleiner oogt dan hij in werkelijkheid is. Het maakt een ruimte al gauw somber en donker. Gebruik zwart dan ook met mate en combineer het met kleur. Zwart is minder geschikt voor kleine, donkere ruimtes. Felle kleuren kun je beter met mate gebruiken omdat ze al gauw overheersend worden. Je kunt bijv. één muur met een felle kleur verven en de rest in een natureltint. Zorg voor eenheid door één van de gekozen kleuren op verschillende plaatsen in huis terug te laten komen. Kleuren zijn aan trends onderhevig, maar het is belangrijk om voor kleuren te kiezen die bij je smaak en persoonlijkheid passen.

De lichtinval

Buiten mag het kleurgebruik krachtiger zijn dan binnen omdat onder invloed van zonlicht kleuren zachter en lichter worden. Ook in huis heeft het zonlicht invloed op de kleuren. Kleuren veranderen door de lichtinval gedurende de dag en per seizoen. Een kleur kan dus totaal anders uitpakken dan je had gedacht.

Tijd nemen

Neem de tijd om een huis te leren kennen. Kies voor een basiskleur en basismeubels en voeg later toe wat nog ontbreekt. Kleurtinten kunnen dan aan de hand van de lichtinval worden bepaald en meubelstukken vullen een lege plek op. Om te kijken of een bepaalde kleur mooi uitkomt in een ruimte kun je een stukje verven met een proefverpakking. Natuurlijk kun je dan ook meerdere kleuren naast elkaar testen.

Het maken van een keuze

  • Soms is het moeilijk om een keuze te maken uit bijzondere meubelstukken. Kies bij twijfel altijd voor een simpele variant zodat een miskoop kan worden voorkomen.
  • Design meubels hebben vaak een bijzondere uitstraling maar zijn niet altijd comfortabel. In een woning moet wel worden geleefd daarom kan een comfortabel meubelstuk een betere keuze zijn.
  • Een interieur straalt eenheid uit door gebruik te maken van herhaling in bijv. vorm of kleur. Dit kan door te kiezen voor één bepaalde kleur of door een bepaald materiaal steeds weer terug te laten komen. De ruimte krijgt dan een rustige uitstraling. Vermijd daarom te veel verschillende kleuren, meubels of accessoires.
  • Het interieur oogt ruimtelijker door het aantal meubels en accessoires te beperken. Een kast of bank op poten laat het vloeroppervlak eronder zien waardoor de ruimte groter lijkt.
  • Maak gebruik van natuurlijke decoraties omdat ze tijdloos zijn. Verander de decoraties elk seizoen om het geheel spannend te houden.
  • Plaats één of meerdere spiegels voor een ruimtelijk effect.

Het kiezen van de verlichting

De verlichting is een belangrijk onderdeel van de inrichting. Er zijn verschillende soorten verlichting die je voor diverse doeleinden kunt gebruiken. Het begint met een basisverlichting, die in elke ruimte aanwezig is. Daarnaast kan verlichting bijv. functioneel zijn of sfeervol.

De basisverlichting

Dit is de verlichting die je aandoet zodra je ergens binnen komt. Basisverlichting geeft mooi gelijkmatig licht. Inbouwspots, hanglampen en plafondlampen worden gebruikt als basisverlichting.

Functionele verlichting

Dan is er de functionele verlichting. Die heb je nodig om te kunnen lezen of voor het uitvoeren van andere activiteiten. Deze verlichting geeft veel direct licht, maar dit straalt geen gezelligheid uit. Functionele verlichting heb je nodig op je werkplek, boven de eettafel of in de leeshoek. Leeslampen of spotjes zijn voorbeelden van functionele verlichting.

Sfeerverlichting

Sfeerverlichting maakt een ruimte gezellig. Het licht is zacht en indirect. Sfeerverlichting kun je op verschillende hoogtes toepassen. Tafellampen, wandlampen en vloerlampen worden het meest gebruikt als sfeerverlichting.

Originele details in een oud huis

Een oud huis heeft vaak veel originele details. Probeer deze details zoveel mogelijk te bewaren. Het zorgt voor sfeer in de woning zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Bijzondere details zijn bijv. glas in lood ramen of oude gebinten, antieke binnendeuren, paneeldeuren of oude vloertegels. Ook in een nieuwbouwhuis is het mogelijk om de sfeer van een oud huis te creëren. Vervang nieuwe deuren voor oude exemplaren. En een plafond met balken is vrij gemakkelijk te realiseren.

Accessoires

Accessoires zorgen voor de finishing touch in het interieur. Leg verschillend gekleurde kussens en plaids op een bank of stoel. Ze zijn gemakkelijk te vervangen en zorgen voor sfeer. In de zomer kun je gebruik maken van lichte, luchtige stoffen en in de winter brengen donkere, zwaardere stoffen sfeer in huis.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je je woonkamer decoreren met geel?Geel is een gewaagde kleur voor in de woonkamer. Veel mensen vinden het daardoor lastig om te decoreren met de kleur gee…
Goedkoop je huis decorerenHoe kun je goedkoop je huis decoreren? Hier zijn gelukkig verschillende manieren voor. Een huis een nieuw design geven h…
Het interieur van je huis veranderen hoeft niet duur te zijnHet interieur van je huis veranderen hoeft niet duur te zijnJe bent de huidige inrichting van je huis zat. Je wilt graag iets anders. Het hoeft helemaal niet duur te zijn om je hui…
Inspiratie opdoen voor de inrichting van je huisInspiratie opdoen voor de inrichting van je huisWil jij de inrichting van je huis volledig aanpassen? Dan kun je inspiratie opdoen op veel verschillende manieren. Maak…
Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?Zwart is een hele intense kleur en veel mensen durven het daarom niet goed aan hun huis met zwart te decoreren. Toch kan…

Reageer op het artikel "Hoe richt je een huis leuk in en welke kleur past bij jou?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 03-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!