InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Sierkussen in het interieur

Sierkussen in het interieur

Het kussen is niet meer weg te denken uit ons interieur. Is het niet een kussen om lekker op te gaan slapen, dan is er het sierkussen op de bank of de stoel, een kussen om zachter te kunnen zitten of voor welke andere doeleinden je het kussen kunt gebruiken. Ik beperk me tot de vele sierkussens die er in alle kleuren, soorten en maten te krijgen zijn.

Sierkussen in interieur

Het sierkussen is een onderdeel van het interieur. Het kussen wordt steeds vaker in de kleurlijn van decoratie aangeschaft. Maar kan ook een van de hoofdkleuren van het interieur zijn. Als de zithoek dan een sterk afwijkende kleur heeft, kan juist het kussen de hoofdlijn op deze wijze voortzetten.

Om andere culturen in huis te halen kan een kussen uit China of India of Marokko juist een mooi accent geven. De veelal kleurrijke kussens zijn met vele interieurs te matchen, maar bij relatief sobere interieurs valt dit soort kussens het meeste op.

Als bij een zithoek een set sierkussens aangeschaft moet worden, zijn verschillende kussens alleen aan te raden als ze qua kleurstelling in dezelfde “toonlijn” liggen. Kussens die los van elkaar gekocht worden, maar wel in dezelfde zithoek liggen, kunnen net een andere kleurtoon hebben. Dit kan een gewenst effect juist ontkrachten.

Materialen vulling

Vaak worden voor sierkussens vaste synthetische materialen, enkele voorbeelden zijn;
  • schuimvlokken
  • hollow fill
Echter, als je een sierkussen ook gebruikt om lekkerder te gaan zitten, leent zich er niet alle materiaal voor. Uiteraard staat dit alles nog los van eventuele allergieën.
Naast de synthetische materialen zijn er ook natuurlijke materialen.
  • ganzendons
  • eendendons
  • veren
  • katoen
Deze soorten kussenvullingen komen in de sierkussens steeds meer voor.

Materialen hoes

Meubelstof

Wat je steeds vaker ziet zijn sierkussens in de stof van de zithoek. Het betreft duidelijk dikkere meubelstoffen en zijn stevig van structuur. Prima toe te passen in een huis met kleine kinderen en huisdieren.

Delicate stof

Wil je juist een sierkussen dat afwijkend van de zithoek is, denk dan aan een meer delicate stof als zijde of satijn. In deze materialen zijn er tientallen soorten sierkussens te krijgen, mooie dessins en vaak zijn deze kussens net een maatje kleiner dan de reguliere kussens.
Bedenk bij delicate stoffen wel dat kleine kinderen makkelijker knoeien en de kat de nageltjes in het kussen kan zetten en haaltjes kan veroorzaken.

Relaxkussen

De relaxkussens zijn meestal van zachte materialen, maar met name de vulling is van ander materiaal. De “korreltjes” in dit soort kussens neemt de vorm van je houding aan en ondersteunen daarbij.

Afmetingen

Kussens zijn er in alle maten, maar veelgebruikte liggen tussen 40x40 en 70x70.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een goed hoofdkussen aanschaffen: de verschillende soortenEen goed hoofdkussen aanschaffen: de verschillende soortenHet kopen van een kussen voor in bed is essentieel voor een goede nachtrust. U krijgt te maken met verschillende soorten…
Dekbed aanschaffen: let op beste vulling en juiste maatDekbed aanschaffen: let op beste vulling en juiste maatDe tijd van de kriebelende wollen dekens is al lang voorbij. De meeste bedden zijn voorzien van een dekbed dat niet alle…
Een donsdeken of een synthetisch dekbed?Een donsdeken of een synthetisch dekbed?Bij de aankoop van een dekbed staat u voor een belangrijke keuze: wordt het een synthetisch dekbed of is een echte donsd…
Welk hoofdkussen is het meest geschiktHoofdkussens worden in allerlei maten, vormen en van allerlei soorten materialen gemaakt. Welke voor u het beste geschik…
Konbanwa Mondiaan Pillow: kussen met microfiber vullingKonbanwa Mondiaan Pillow: kussen met microfiber vullingHet vinden van een goed hoofdkussen is niet eenvoudig. Nekklachten en een slaaptekort kunnen je soms tot waanzin drijven…

Reageer op het artikel "Sierkussen in het interieur"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woning
Schrijf mee!