InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe een kleine badkamer groter kan lijken

Hoe een kleine badkamer groter kan lijken

Hoe een kleine badkamer groter kan lijken Of de badkamer nu klein of verkrampt is, of het alleen maar zo voelt, er zijn mogelijkheden om de badkamer groter te doen laten lijken, al is het alleen maar voor het gevoel, zonder dat er een restylings bedrijf hoeft te worden ingeschakeld. Hier volgen wat tips welke je kunt gebruiken om de kleine badkamer groter te laten lijken dan dat deze is.

De muren en de vloer- houdt ze zacht en licht

De kleuren van de muren en de vloer kunnen een grote impact hebben op hoe je de badkamer ervaart. Kleuren hebben niet alleen effect op het gevoel wat de badkamer oproept, maar hebben ook invloed op hoe je de ruimte ervaart. Verwijder de contrasterende kleuren en eventueel drukke decoraties en vervang ze door eenvoudige, lichtgekleurde thema´s met een zacht patroon, indien je dit al zou willen. Indien de badkamer te druk is of sterk contrasterende kleuren heeft, zorgt dit ervoor dat de badkamer er kleiner uit ziet.

Zorg voor de juiste verlichting

Licht is niet alleen goed voor de ogen, verlichting kan er ook voor zorgen dat de badkamer er groter uit ziet dan dat deze in werkelijkheid is. Indien mogelijk, is het het best om een natuurlijke manier van verlichting te gebruiken, zoals door het dak of door gebruik te maken van bestaande ramen. Echter, indien deze mogelijkheden niet beschikbaar zijn vanwege het budget, ruimte of om privacy redenen, is het toevoegen van licht in de badkamer, met name in de donkere hoeken, zeker de moeite waard, zeker in combinatie met lichter kleuren in de badkamer.

Gebruik spiegels in je voordeel

Net zoals de spiegel in Sneeuwitje magische krachten bezit, kunnen spiegels in de badkamer magisch werken, in die zin dat de badkamer groter lijkt dan dat deze is. Indien dit mogelijk is, kun je een spiegel plaatsen tegenover een raam, of indien dit niet mogelijk is, plaats je de spiegels tegenover elkaar om de ruimte groter te doen lijken. Indien je een abstract denkend persoon bent die de zaken liever wetenschappelijk benadert, dan zou je zelfs de spiegels op een creatieve manier kunnen plaatsen zodat ze het licht van elkaar kunnen weerkaatsen om de badkamer nog meer op te lichten. Omdat meer licht er altijd voor zorgt dat een ruimte groter lijkt dan dat deze in het echt is.

Vervang de lage, brede kasten door lange smalle kasten

Net zoals verticale lijnen bij kleding je dunner en langer doen lijken, zorgt de keuze voor hoge smalle kasten ten opzicht van brede lage kasten ervoor dat de badkamer, voor je gevoel, hoger is dan dat deze in werkelijkheid is.

Verwijder de overbodige zaken

Als het decoreren en versieren van de badkamer je het gevoel geeft dat dit een meer huiselijk gevoel bij je oproept, moet je je er van bewust zijn dat te veel decoraties, ornamenten, vloermatjes, muurkandelaars en foto´s er voor zorgen dat het geheel voller lijkt dan het is. Indien je een kleine badkamer hebt en je wilt deze groter doen lijken, dan moet je de hoeveelheid van deze zaken minimaliseren, wat er in kan resulteren dat je een deel van deze zaken uit de badkamer zult moeten verwijderen.

De bovenstaande suggesties zijn te gebruiken door iedereen die zelf een beetje handig is. Echter, indien je er een beetje (spaar)geld voor over hebt, kun je natuurlijk ook besluiten om een vakman in te schakelen. Een aantal kleine wijzigingen in de bestaande situatie kunnen een grote impact hebben op hoe je de badkamer ervaart. Hierbij zou je kunnen denken aan het integreren van verlichting in de muren of het vervangen van de bestaande toiletpot door een zogenaamd hangend model. Een andere mogelijkheid is , om een bestaande naar de binnenkant opengaande deur te vervangen door een schuifdeur welke in de muur verdwijnt.

Onafhankelijk van het budget, kunnen kleine en simpele wijzigingen er al voor zorgen dat de ruimte in de badkamer als groter wordt ervaren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe een kleine badkamer groter kan lijken"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 29-11-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!