InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Regenpijp bevroren: wat doe je tegen ijs in de regenpijp?

Regenpijp bevroren: wat doe je tegen ijs in de regenpijp?

Regenpijp bevroren: wat doe je tegen ijs in de regenpijp? Wanneer het flink vriest is de kans aanwezig dat je regenpijp bevroren raakt. Het water komt dan vast te zitten en met een beetje pech barst de regenpijp zelfs. Wat kun je doen als er ijs in de regenpijp zit en hoe voorkom je dit probleem eigenlijk? Kun je het zelf oplossen of heb je de hulp van een loodgieter nodig?

Koude wintermaanden

De winters in Nederland zijn steeds kouder. Er valt flink wat sneeuw en het vriest behoorlijk. Voor veel mensen is dit dikke pret, maar de vrieskou kan ook voor problemen zorgen. Zo kan het voorkomen dat je regenpijp bevroren raakt in de wintermaanden. Is dit gevaarlijk en zo ja, wat kun je doen om dit te voorkomen?

Ontstaan van een regenpijp die bevroren is

Een bevroren regenpijp ontstaat voornamelijk door het smeltwater. Smeltwater kan voor ijspegels binnen in de regenpijp zorgen. Zie het zo: de sneeuw op het dak smelt, loopt heel langzaam de regenpijp in en bevriest dan weer. Wanneer het weer een beetje smelt, krijgt het doorgaans niet de kans om helemaal te smelten. Hierdoor ontstaat er een lange ijspegel in je regenpijp. Dit zie je vooral wanneer er veel troep in de regenpijp zit, zoals bladeren van de herfstperiode of nestmateriaal van vogels.

Wat is het gevaar van een bevroren regenpijp?

Wanneer je regenpijp bevroren is, betekent dit dat het smeltwater nergens heen kan. Het water zal dan een andere weg naar beneden zoeken. Soms kunnen hierdoor lekkages in huis ontstaan, omdat het water via de muren het huis in komt. Ook kan het dat er enorme ijspegels aan de dakgoot komen te hangen. Het smeltwater dat op de grond terecht komt, kan spekglad worden als het weer bevriest. Ook kunnen ijspegels afbreken en hierdoor mensen verwonden. Een ander gevaar is dat de regenpijp kapot kan vriezen wanneer deze van binnen bevroren is.

Voorkomen is beter dan genezen

Een bevroren regenpijp kun je erg goed voorkomen. Zorg er vooral voor dat er geen troep in je regenpijp zit. Zorg ook dat er geen vuil in de dakgoten zit. Dat voorkomt verstopping. Houd je regenpijpen vooral tijdens de herfst goed in de gaten, dan vallen er immers veel blaadjes uit de bomen die in de dakgoot en regenpijp kunnen komen. Controleer de pijpen ook wanneer je hoort dat er vorst aankomt. Dan ben je de problemen tenminste voor en voorkom je dat het bevroren raakt.

Wat te doen bij een bevroren regenpijp?

Soms ben je te laat en heb je niet kunnen voorkomen dat je regenpijp bevriest. Als je een bevroren regenpijp hebt, zijn er verschillende dingen die je kunt doen. Zo kun je proberen met een föhn het ijs in de regenpijp te smelten. Vaak help je hiermee het probleem niet echt en komt er verder in de pijp opnieuw ijs te zitten. Als het ijs bovenin zit zou je het ook los kunnen hakken. Pas echter goed op dat je hierbij de regenpijp niet kapot maakt. Je zou ook warm water door de regenpijp kunnen gieten. Je moet hierbij wel zorgen dat je echt voldoende water erdoor giet, zodat echt al het ijs kan smelten.

Lukt het echt niet om het ijs te laten smelten? Dan kun je ook altijd een loodgieter bellen. Loodgieters beschikken meestal over de juiste apparatuur en kunnen je van je probleem verlossen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Regenpijp bevroren: wat doe je tegen ijs in de regenpijp?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe-het-zelf
Schrijf mee!