InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zo selecteer je de juiste radiatoren bij centrale verwarming

Zo selecteer je de juiste radiatoren bij centrale verwarming

Zo selecteer je de juiste radiatoren bij centrale verwarming Een compleet assortiment CV-radiatoren omvat al snel zon 200 verschillende radiatoren, in allerlei afmetingen en warmtecapaciteiten. Dus in verschillende hoogtematen en lengtematen, en in verschillende diktes. Hoe selecteer je uit zon groot leveringsprogramma de juiste radiatoren voor je woon- of slaapkamer. Want je wilt het niet koud hebben, maar ook geen radiatoren die te groot zijn. Links de foto van een paneelradiator type 22, uitgevoerd met sierrooster op de bovenkant en afdichtpanelen aan de zijkanten. Een dergelijk model, met afdeksierlijsten aan boven- en zijkanten, wordt ook wel compactradiator genoemd.

Nieuwe radiatoren

Als je de radiatoren in een woonkamer of slaapkamer wil vervangen, kun je natuurlijk dezelfde afmetingen en types nemen die er reeds geïnstalleerd zijn. Maar het risico bestaat dat je dan de verkeerde radiatoren kiest. Enerzijds geven moderne radiatoren meer warmte af, dan de vroegere modellen. En anderzijds kan het zijn dat de woning in de loop der tijd beter is geïsoleerd, waardoor je minder radiatorvermogen nodig hebt, dan aanvankelijk is geplaatst. Als je exact wilt weten welke radiatoren je nodig hebt, dien je dat door een specialist, bijvoorbeeld een CV-installateur te laten uitrekenen. Die maakt dan een zogenaamde warmteverliesberekening. Maar met behulp van een snel-selectietabel kun je als leek ook wel een verantwoorde keuze maken, als het gaat om een normale eengezinswoning.

De meest toegepaste paneelradiatoren zijn van het model 11 en 22. Het model 11 is een radiator met één watervoerend paneel, waartegen één plaat met zogenaamde convectielamellen (ribbels van dun plaatstaal) is gelast. Door die dunne convectielamellen ontstaat er extra warmte-afgifte. Een radiator, type 22 is een model dat bestaat uit twee watervoerende panelen waartussen twee platen met convectielamellen. Een type 22 is dus in feite twee maal een type 11, maar een type 22 geeft niet twee maal zoveel warmte af.

De radiatoren plaatsen

De warmte-afgifte van een radiator is het grootst als de radiator op de koudste plekken van de ruimte wordt gemonteerd. Vergelijk het maar met jezelf: Als je zonder kleding voor een koud raam gaat staan, krijgt je het sneller koud, dan in een warmer gedeelte van de kamer. Dat komt omdat je op die koude plek sneller je lichaamswarmte kwijt raakt. En zo zit het ook met een radiator. Een radiator wordt dus ook vaak onder een raam geplaatst wat als extra voordeel heeft dat de koude die via het raam de kamer binnen komt door de opstijgende radiatorwarmte wordt geneutraliseerd. Om die zelfde reden is het ook goed een radiator tegen de buitenmuur te plaatsen, maar isoleer die buitenmuur wel met warmtewerende aluminium folie, opdat de kostbare radiatorwarmte in het vertrek blijft en niet in de koude buitenmuur wordt geabsorbeerd. Want dat is regelrecht verlies van energie. En natuurlijk is het verstandig niet alle warmte via slechts een radiator te verzorgen, maar per (grotere) kamer minstens twee radiatoren te nemen, voor een betere verdeling van de warmte. Dat komt de behaaglijkheid natuurlijk ten goede. Iets anders ligt het bij een kleine slaapkamer, toilet, hal, badkamer enz., waar één radiator meestal wel voldoende is.

De warmte-behoefte vaststellen

  • Bereken eerst de hoeveelheid kubieke meters van het vertrek. Dus breedte x lengte x hoogte.
  • Bepaal dan de temperatuur die je in die kamer wil behalen, bijvoorbeeld 22 graden Celsius in de woonkamer, 18 graden in de slaapkamer, 16 graden in de bijkeuken enz.
  • Vervolgens is heel eenvoudig met onderstaande tabel de warmtebehoefte in Watts van die woonruimte te bepalen.
  • Zodra je de warmtebehoefte van het vertrek kent, bepaal je of je die ruimte met één of twee radiatoren wilt verwarmen. En kies je de goede afmeting van die radiator. Dat wil zeggen dat we onder een raam de radiator over de volle breedte van dat raam moeten plaatsen, hetgeen automatisch resulteert in een lange lage radiator, die meestal onder de gehele vensterbank doorloopt. Als je de radiatoren onder de ramen plaatst bereik je tevens dat de opstijgende warmte de kou die door de ramen naar binnenkomt daar verdrijft.
Gewenste
kamertemperatuur In
graden Celsius
Benodigd vermogen in Watt per m3
2285
2077
1870
  • bij slecht geïsoleerde huizen het berekende vermogen met 15% verhogen
  • bij vrijstaande- en hoekhuizen 10% optellen bij het berekende vermogen

Voorbeeld:

  • Woonkamer van een hoekhuis = 2,6m hoog x 5m breed x 8m lang.
  • De inhoud in kubieke meters bedraagt dus 104.
  • De temperatuur moet 22 graden kunnen worden. Dat betekent 104 x 85 +10% = 9725 Watt radiatorvermogen.
  • Er is aan de voorzijde een raam van 4 meter breed en aan de achterzijde een raam van 3 meter breed. Dat betekent globaal een radiator van 4 meter/5558W plus een van 3 meter/4167W.

Bij de bouwmarkt of een installateur zijn vaak maar een beperkt aantal radiatoren uit een bepaald programma op voorraad. Zorg ervoor dat het bedrijf de juiste types en maten bij de groothandel bestelt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost centrale verwarming?Het aanleggen van centrale verwarming is meer dan alleen een cv ketel kopen en een aantal radiatoren. Het aanleggen van…
Centrale Verwarming CV Ketel - Radiator ontluchten-bijvullenCentrale Verwarming CV Ketel - Radiator ontluchten-bijvullenDe CV - Centrale Verwarming. De CV ketel en radiatoren controleren qua druk, water bijvullen, ontluchten (bij geluiden u…
Zuinige modulerende Cv-ketel en thermostaatZuinige modulerende Cv-ketel en thermostaatEen kamerthermostaat regelt de temperatuur in het vertrek waar hij is geïnstalleerd. Hij vergelijkt constant de door u i…
Veel geld besparen op stookkosten in voorjaar en najaarVeel geld besparen op stookkosten in voorjaar en najaarIn mei, september en oktober kunnen we vaak niet volledig zonder de kachel of centrale verwarming. Vooral in de avondure…
Verwarming: De radiatorVerwarming: De radiatorDe radiator is een verwarmingssysteem. Het ontstond aan het begin van de 19e eeuw in Frankrijk en vond van daar zijn weg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ri, Pixabay
  • Gamma, Vegro

Reageer op het artikel "Zo selecteer je de juiste radiatoren bij centrale verwarming"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 07-05-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Centrale verwarming
Schrijf mee!