InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Regenton plaatsen en aansluiten in de tuin

Regenton plaatsen en aansluiten in de tuin

Een regenton plaatsen in de tuin is erg handig. Zo heb je altijd gratis water voor de planten en het gazon. Het plaatsen van een regenton is eenvoudig. Kies eerst het juiste formaat uit. Met de handleiding die bij de regenton wordt geleverd kun je de verbindingset aansluiten. Eerst sluit je de regenton aan op de regenpijp, daarna sluit je de overloopleiding aan. Zo heb je jarenlang plezier van de regenton!

Waarom een regenton plaatsen?

Ieder jaar verdwijnt er veel drinkwater in de tuin bij het bewateren van de planten en het gazon. Dat is zonde, want drinkwater kost geld. Door een regenton te plaatsen kun je hemelwater opvangen. Zo kun je behoorlijk besparen op het verbruik van drinkwater uit de kraan. Hemelwater dat is opgevangen in een regenton voldoet prima om alle planten in de tuin te voorzien van vocht. Doordat het regelmatig regent in Nederland blijft de regenton goed gevuld zodat je praktisch nooit zonder water voor de tuin komt te zitten.

Materialen om een regenton te plaatsen

Als je van plan bent om een regenton te plaatsen dan heb je bepaalde materialen nodig. Allereerst zoek je een goede regenton uit. Kies het juiste formaat dat goed past bij de grootte van de tuin. Ook de plaats waar de regenton komt te staan is van belang. Past de regenton die je wilt kopen op die plaats?

Als je een keuze hebt gemaakt uit de verschillende formaten regentonnen kun je de ton plaatsen. Let wel op of de regenton een kraantje onderaan heeft. Als dat zo is dan kan het handig zijn om de regenton op een verhoging te plaatsen zodat je gemakkelijker bij het kraantje kan. Een kraantje kan heel handig zijn bij het vullen van emmers en gieters. Je hoeft dan niet van bovenaf met een emmer het water uit de ton te halen.

Vervolgens heb je een verbindingset nodig, pvc-lijm, een stukje schuurpapier, een ijzerzaagje en een duimstok of een rolmaat. Deze materialen heb je nodig om een buis aan te sluiten van de regenafvoer naar de regenton.

Regenton aansluiten op afvoer

Nu kun je verder met het aansluiten van de regenton op de regenpijp. Om de aansluiting te kunnen maken meet je hoeveel centimeter er zit tussen de invoeropening van de regenton en de bodem. Dit aantal centimeters teken je af op de regenpijp. Vervolgens zaag je een stuk uit de regenpijp van ongeveer vijftig centimeter naar boven toe.

Nu kun je het koppelstuk plaatsen. De uiteinden van het koppelstuk moet je licht opschuren met het schuurpapier. Met pvc-lijm, dat je op de uiteinden smeert, maak je het koppelstuk vast aan de regenpijp. Let op dat je snel werkt want pvc-lijm droogt heel snel op (binnen dertig seconden). Aan het koppelstuk maak je de aanvoerleiding van de regenton vast. De aanvoerleiding maak je vervolgens aan de inlaatopening van de regenton vast.

Overloopleiding aansluiten

Met het uitvoeren van de vorige stappen heb je de regenton aangesloten op de regenpijp. Als het nu gaat regenen, komt er water in de regenton. Maar als het blijft regenen, stroomt de regenton over. Om het overstromen te voorkomen moet je nog een overloopleiding aansluiten. Deze leiding zorgt ervoor dat het teveel aan regenwater keurig via de regenpijp wegstroomt.

De overloopleiding bevestig je aan de overloop opening van de regenton en aan het onderste stuk regenpijp. Hiervoor is een koppelstuk meegeleverd bij de regenton. Alle verbindingen schuur je licht op en lijm je vervolgens vast met pvc-lijm.
Gerelateerde artikelen
Spanning en stroom simpel uitgelegdSpanning en stroom simpel uitgelegdSpanning en stroom zijn voor veel mensen lastige begrippen. Vaak worden ze door elkaar gebruikt. Een manier om een beter…
Een regenton voor de opvang van gratis regenwaterEen regenton voor de opvang van gratis regenwaterIn ons natte landje is aan water geen gebrek. Natuurlijk beschikt elke woning over schoon drinkwater. En kunnen we er al…
Zelf een regenton en compostbak makenZelf een regenton en compostbak makenPraktische tips voor het zelf maken van een regenton en een compostbak. Natuurlijk kunt u ook een regenton kopen, maar h…
Tips om geld te besparen op waterTips om geld te besparen op waterVeel mensen kunnen nog wel wat besparen op water in en om het huis. Met wat kleine aanpassingen kunnen we voor onszelf e…
Goedkoop tuingereedschapTuingereedschap kost handen vol geld. Maar dikwijls heb je thuis voldoende materialen liggen om zelf tuingereedschap te…

Reageer op het artikel "Regenton plaatsen en aansluiten in de tuin"

Reactie

Jacqueline, 22-08-2018 10:26 #1
Moet de regenton in de schaduw staan?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 20-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!