InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Dakgoot: vervangen, repareren en schoonmaken van de dakgoot

Dakgoot: vervangen, repareren en schoonmaken van de dakgoot

Dakgoot: vervangen, repareren en schoonmaken van de dakgoot Elk huis heeft een dakgoot. Deze moet met enige regelmaat vervangen, schoongemaakt en gerepareerd worden. De dakgoot dient om regen- en smeltwater op te vangen. De meeste dakgoten worden gemaakt van pvc of zink. Het is belangrijk de dakgoot regelmatig goed schoon te maken op de voorkomen dat deze bijvoorbeeld door bladeren of vogelnesten verstopt raakt. Lees er alles over in dit artikel. De meeste huizen hebben een dakgoot. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een bedrijfspand, blokhut, bungalow en tuinhuis. Een dakgoot is bedoeld om het smeltwater en regenwater dat van het dak afkomt op een goede manier op te vangen zodat het bijvoorbeeld rechtstreeks naar de regenton, regenput of riool kan worden geleid. Het is een langgerekt, bakvormige constructie waar meestal een ronding in zit. Het voordeel van een dakgoot is dat het regenwater niet direct op de grond valt of tegen de gevel aanslaat. Dat zou namelijk vervelende consequenties kunnen hebben. Het zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot ongewenste plassen en gaten, of erosie aan de muur. In het verleden hadden huizen ook wel een rand met grind of verhard puin om het huis waar de regen snel weg in kon zakken. Bij oude boerderijen is dat soms nog wel te zien. Nadat de dakgoot echter was uitgevonden kwam deze snel in opkomst en raakte deze ring om het huis uit de mode.

Dakgoot aanbrengen

Er zijn verschillende soorten dakgoten. Het type dakgoot dat wordt gebruikt is meestal ook afhankelijk van de vorm van het dak. Dakgoten die veel gebruikt zijn zijn de mastgoot, de zakgoot de horizontale goot, de houten goten bekleed met zink en de goten op en binnen de muren. Dakgoten werden in het verleden meestal van zink gemaakt. De prijs van zink fluctueert echter en daardoor zijn veel producten, bouwers en aannemers ook wel overgestapt op dwg, epdm of pvc. Pvc is een kunststof die gemaakt wordt uit aardolie. Het probleem is echter dat de prijs van aardolie de afgelopen jaren ook behoorlijk is gestegen. Daardoor wisselt het wel eens welk materiaal er precies gebruikt wordt. Het voordeel van pvc is dat het makkelijk gesneden, gebogen en geknipt kan worden en vaak voor het oog net wat mooier is. Voor oude huizen worden er soms ook regenpijpen van koper gebruikt.

Dakgoot kopen, vervangen en repareren

Als een huis wordt gebouwd, dan wordt de dakgoot meestal zelf door de aannemer aangebracht of hij laat dat doen door een specialist. Wanneer u zelf het huis bouwt of renoveert kan het zijn dat u zelf verantwoordelijk bent voor het aanbrengen van de dakgoot. U kunt in verschillende bouwwinkels, zoals Formido, Hornbach en Gamma, daarvoor wel materiaal kopen. Ook kunt u tweede hands via bijvoorbeeld Marktplaats zoeken. Het probleem waar veel huishoudens mee geconfronteerd worden is dat de dakgoot kapot is en gerepareerd moet worden. Het is aan te raden dit te laten doen door een specialist. Een ander nadeel is dat de dakgoot en/of regenpijp soms verstopt kan raken door blaadjes. Daardoor kan het water niet meer weg en raakt de dakgoot extra verzwaard. Deze kan dan op een gegeven breken. Het is dus belangrijk de dakgoot, zeker in de herfst, regelmatig schoon te maken.

Dakgoot schoonmaken

Ook als het sneeuwt is het aan te raden de dakgoot zo sneeuwvrij mogelijk te maken, omdat de dakgoot ook door het gewicht van de sneeuw kan breken. Daarnaast kunnen vogels er nesten in maken Soms is het ook handig coating aan te brengen zodat de dakgoot langer mee gaat. Eens in de zoveel jaar moet een dakgoot worden vervangen. Er kan dan worden teruggevallen op de oude constructie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Dakgoot: vervangen, repareren en schoonmaken van de dakgoot"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!