InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Designradiatoren ter verfraaiing van interieur

Designradiatoren ter verfraaiing van interieur

Radiatoren hebben in veel gevallen een saai uiterlijk omdat de functie bij de ontwerpers voorop staat en zij zich minder bezighouden met de esthetische kant. Maar tegenwoordig worden ook andere radiatoren ontworpen die soms nauwelijks als zodanig herkenbaar zijn. Sommige firma’s leggen zich daar speciaal op toe en komen met creatieve producten op de markt die niet bij iedereen aanslaan maar zeker voor de liefhebbers mogelijkheden bieden om hun woning met bijzondere design te verfraaien.

Functie van radiator

Zowel een traditionele radiator als een designmodel is in de eerste plaats een apparaat waardoor warme vloeistof stroomt met de bedoeling daar de omringende lucht mee te verwarmen. Een radiator wordt gebruikt in een systeem om woningen of andere ruimten te verwarmen (cv of centrale verwarming). In elke ruimte die verwarmd moet worden bevindt zich minstens één radiator.

Design toch ondergeschikt aan functie

De werking van de warmte-uitwisseling door radiatoren gebeurt doordat het warme water van bovenaf stroomt en naar onder toe afkoelt. De opgewarmde lucht langs de radiator stijgt op omdat deze lichter is dan koude lucht. Om de overdracht van de warmte zo doeltreffend mogelijk te maken heeft een radiator vaak ribbels waardoor het contactoppervlak tussen de radiator en de lucht wordt vergroot. Bij het ontwerpen van een apart model dient uiteraard rekening te worden gehouden met de warmtefunctie. Zo moet een ontwerp natuurlijk voldoende warmtecapaciteit hebben voor een bepaalde ruimte waar het design toch ondergeschikt aan moet zijn.

Soms dubbelfunctie

Radiatoren en ook designmodellen hebben soms een dubbelfunctie. Zo kunnen bepaalde modellen naast het verwarmen van de ruimte ook de functie hebben van het drogen van handdoeken. Een andere dubbelfunctie is door het ontwerp zo te maken dat er tevens sprake is van een scheidingswand en door een bijzonder design kan een radiator ook de dubbelfunctie hebben van warmtebron en wanddecoratie.

Designradiatoren als blikvangers

Traditionele modellen worden soms voorzien van een leuke kleur waarbij de verschillende onderdelen een eigen kleur kunnen krijgen of er worden bloemmotieven op verwerkt. Maar een echte designradiator gaat natuurlijk verder dan een lik verf. Natuurlijk kan met kleur een fleuriger effect worden bereikt maar voor een aparte uitstraling is toch zeker een ander model noodzakelijk dan het traditionele dat dikwijls op een plaatmodel is gebaseerd. Die traditionele radiatoren zijn eigenlijk saaie apparaten in de woonkamer. Nieuwe ontwerpers bedenken daarom andere vormen en maken van een radiator een blikvanger. Er worden soms ook andere materialen toegepast zoals hout.

Innovatieve radiatoren

In 2003 ontwierp Joris Laarman een radiator met barokke vorm die al kronkelend over de muur zijn warmte gaf. Deze radiator is momenteel als kunstwerk opgenomen in de collectie van het Cooper Hewitt museum in New York maar is ook in de handel verkrijgbaar. Een ander revolutionair model is niet meer dan een ophangstang met daar omheen een soort tuinslang gewikkeld. Een ontwerper die van oude radiatoren kunstwerken maakt is Jeroen Wesselink. Hij ontwierp een zigzagstoel van het oude materiaal. De designers van het Italiaanse Caleido hebben bedacht om de saaie verwarmingsplaten op te leuken met een omhulsel met uitsparingen die een driedimensionaal effect geven. Ook bestaat er een ontwerp dat er uitziet als een roestvrijstalen gordijn.

Warmtelevering door vakman laten berekenen

Designradiatoren, die vanwege hun model minder capaciteit hebben, kunnen ook gecombineerd worden met grotere, minder in het zicht staande modellen, om een ruimte voldoende te kunnen verwarmen. Bij het aanleggen daarvan is het verstandig om de warmtelevering door een vakman te laten berekenen.

Toch maar vloerverwarming

Wie de traditionele modellen beu is en de designmodellen toch teveel van het goede vindt kan altijd nog zonder radiatoren zijn huis of ruimten verwarmen door vloerverwarming toe te passen. Zelfs in bestaande woningen hoeft het aanbrengen daarvan niet altijd veel breekwerk te kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Designradiatoren of je eigen radiator opknappen?Designradiatoren of je eigen radiator opknappen?Wie in zijn huis aan de slag gaat voor een grote opknapbeurt, denkt vaak niet aan de radiatoren. In een bestaande woning…
Verwarming: De radiatorVerwarming: De radiatorDe radiator is een verwarmingssysteem. Het ontstond aan het begin van de 19e eeuw in Frankrijk en vond van daar zijn weg…
Zo selecteer je de juiste radiatoren bij centrale verwarmingZo selecteer je de juiste radiatoren bij centrale verwarmingEen compleet assortiment CV-radiatoren omvat al snel zo’n 200 verschillende radiatoren, in allerlei afmetingen en warmte…
Hoe moet ik een radiator ontluchten?Het is erg belangrijk om jaarlijks uw radiatoren te ontluchten. Niets is namelijk zo vervelend als een radiator die vree…
Hoe werkt de centrale verwarming en welke onderdelen zijn erDe werking van een centrale verwarmingsinstallatie is niet zo erg ingewikkeld, maar voor vaak toch iets waar nooit over…
Bronnen en referenties
  • http://www.verwarmings.be/verwarming-design
  • http://www.deondernemer.nl/economie/512972/Kunst-tegen-de-kou-onder-je-ramen.html
  • http://collectie2008.boijmans.nl/nl/work/V%202334%20a-f%20(KN&V)

Reageer op het artikel "Designradiatoren ter verfraaiing van interieur"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: Verwarming
Schrijf mee!