InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat kost centrale verwarming?

Wat kost centrale verwarming?

Het aanleggen van centrale verwarming is meer dan alleen een cv ketel kopen en een aantal radiatoren. Het aanleggen van een centrale verwarming is een tijdrovende klus die veel kosten met zich meebrengt. Veel oudere woningen hebben nog steeds gaskachels of andere verouderde vormen van verwarming waar veel nadelen aan kleven. De meeste huishoudens in Nederland beschikken tegenwoordig over centrale verwarming. Het heet centrale verwarming omdat de cv installatie zorgt voor de verwarming van het water en het warme water wordt via de buizen door het huis gestuwd. In alle kamers in het huis worden verwarmingsradiatoren geplaatst die het warme water ontvangen via de cv installatie.

Hoe werkt een centrale verwarming?

Er zijn verschillende systemen te verkrijgen die allemaal onder de naam centrale verwarming geschaard kunnen worden. In Nederland komt op een enkele uitzondering na, uitsluitend het systeem voor dat werkt met warm water. De cv installatie verwarmt het water en dit gaat naar de radiotoren in de verschillende kamers. Het inmiddels afgekoelde water gaat terug naar de cv installatie die het opnieuw opwarmt. Voor het rondpompen van het water zorgt een circulator. In plaats van via de radiatoren is het ook mogelijk dat het verwarmde water via een vloerverwarming warmte afgeeft.

Kosten van het aanleggen van een centrale verwarming?

De kosten voor het plaatsen van centrale verwarming moet beraamd worden door een installateur. Deze zullen afhankelijk zijn van de vereiste capaciteit van de installatie, het aantal radiatoren en de omvang van de radiatoren. Zoals voor veel zaken geldt ook hier dat het verstandig is om bij verschillende bedrijven offertes op te vragen. Op deze manier kunt u eenvoudig de prijzen met elkaar vergelijken. De gemiddelde prijsverschillen tussen de verschillende aanbieders zijn erg groot. De kwaliteit van het bedrijf is van groot belang. U doet er verstandig aan om eerst in uw omgeving rond te vragen met welke bedrijven mensen goede ervaringen hebben. Er zijn bedrijven die stunten met prijzen vanaf 6.000. Voor dit bedrag krijgt u onder andere acht standaard radiatoren en een standaard cv ketel. De reguliere prijzen voor een gemiddeld huis liggen tussen de 8.000 en 10.000.

Wat is de toegevoegde waarde van een hoog rendement ketel?

Het kan vaak uit om oudere cv installaties te vervangen door modernere hoog rendement installaties. Ook als de oude ketel nog goed werkt kan het lonend zijn om deze toch te vervangen. Dit vanuit het oogpunt dat een moderne ketel zoveel zuiniger is dat u deze er binnen een paar jaar er weer uit hebt. Ook in de nieuwe ketels zijn er verschillende gradaties gezien vanuit de zuinigheid. De zuinigste ketel is om dit moment de hr-107. Deze ketel gaat u ongeveer 2.400 kosten in aanschaf en installatie. Vergelijkbare minder zuinige ketels kosten u tussen de 1.350 en 1.800. Het verschil in aanschafprijs verdient u in 5,5 jaar terug doordat de hr-107 zuiniger is.

Financiering van het aanleggen van centrale verwarming?

Indien u overwaarde in uw huis heeft kunt u het financieren door een tweede hypotheek af te sluiten. Het is namelijk een investering is uw woonhuis, waardoor het ook nog eens fiscaal aftrekbaar is. Ook financiering met een lening is een optie, maar zal duurder zijn. Bij het aanschaffen van uitsluitend een cv installatie kunt u bij uw energiemaatschappij ook een huurketel overwegen. De energiemaatschappij zorgt dan voor een ketel en u betaalt maandelijks huur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Het kopen of vervangen van een bestaande cv-ketel, boiler of geiser is velen onder ons een doorn in het oog. Wat is om t…
Hoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelHoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelEen hoog rendement ketel, in de volksmond ook wel HR ketel genoemd, genereert relatief meer warmte dan een traditionele…
Besparen op vloerverwarming in de winterVloerverwarming vereist toch een andere manier van bezuinigen dan de traditionele verwarming. Maar het kan wel. Zelfs in…
De juiste cv ketel kiezenCv ketels worden onder meer ingedeeld naargelang het rendement dat ze opleveren. Velen die aan een nieuwe ketel toe zijn…
Zuinige cv-ketelZuinige cv-ketelMet een zuinige cv-ketel kunnen mensen veel geld besparen. Dit komt omdat de stookkosten een stuk kunnen afnemen doordat…

Reageer op het artikel "Wat kost centrale verwarming?"

Reacties

Rik, 01-06-2014 22:29 #3
Ik adviseer zelf Litheon infrarood verwarming, en weet dat een gemiddelde van 30% besparing tov gas-cv, realiseerbaar is, mits men de infrarood verwarming via een thermostaat kunnen laten schakelen (de intelligente sturing dus welke Chris bedoeld). Makkelijk zelf te installeren. Google er maar eens op.
Voordeel bij IR is dat de ruimtetemperatuur minder warm kan worden ingesteld, omdat de gevoelstemperatuur aangenamer is. Last van een droge lucht in huis behoort ook tot het verleden met IR.
Tegenwoordig heeft men hele slanke en mooie designpanelen van glas, maar ook een goedkope basis varianten hiervan.
Dit zijn inderdaad ook Römer Duits fabricaat panelen, en uit andere EU landen zoals Fenix Ecosun, maar er worden hier in NL ook infrarood verwarmingen gemaakt hoor, van vloermatten en rubberen matten, tot spiegelpanelen!

Jw Breda, 04-12-2013 14:56 #2
Kan u mij vertellen als informatie hoeveel de kosten zijn. 3 slaapkames, woonkamer en keuken het kopen en aanleggen van centrale verwarming?

Chris, 18-01-2012 09:25 #1
Centrale verwarming aanleggen is knap duur. Terwijl het installeren van infrarood verwarming een fraktie hiervan kost en een prettiger warmte geeft. Tijd om daar eens naar te kijken. Er zijn leveranciers genoeg, waarvan ik natuurlijk ThermIQ aanraad. Hun panelen worden in Duitsland gefabriceerd (duitse degelijkheid) en zijn verkrijgbaar inclusief een in Nederland bedachte intelligente sturing. Dat gaat dus ook nog eens een flinke energiebesparing opleveren.

Infoteur: Juul
Laatste update: 26-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!