InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Het verven van een plafond of muur met kalkhoudende verf

Het verven van een plafond of muur met kalkhoudende verf

Het verven van een plafond of muur met kalkhoudende verf Wat te doen als u een plafond/muur wilt verven waarin kalk zit? In oudere huizen en vooral huurhuizen is de kans groot dat uw woning door de vorige bewoner is geverfd met kalkhoudende verf. Dit werd vroeger vaak gedaan omdat het een snelle en goedkope manier was om een plafond of muur strak wit te maken. Het grootste nadeel is dat alle volgende lagen verf geen grip meer hebben door de poedereigenschap van kalk. Hierdoor komt de verf los van het plafond/muur en blijft het aan uw roller kleven.

Uitleg probleem plafond met kalkhoudende verf overschilderen

Zoals u in de inleiding heeft kunnen lezen bevatten sommige, vooral oudere en goedkope verven, een hoeveelheid kalk. Deze kalk wordt spierwit wanneer de verf opdroogt, maar zal ook altijd ‘losjes’ aan het plafond blijven zitten. Hiermee bedoel ik dat hij altijd zal blijven afgeven wanneer u hem aanraakt met uw vinger of een vochtige doek.

Als u hier dus geen weet van hebt en het niet van te voren test (je test meestal een plafond door na te gaan of de verflaag vast of los zit om te weten of je er veilig overheen kunt verven) omdat u denkt dat het gewone verf/latex is, gebeurt er het volgende wanneer u gaat verven:
  • U begint met het klaarmaken van het plafond, los zittende oude verflagen er af krabben/schuren en even testen hoe absorberend het plafond is zodat u weet of het gefixeerd moet worden. Als dit niet het geval is en kunt u gaan verven.
  • Dan brengt u de 1ste laag aan en deze lijkt mooi te blijven zitten en komt niet van het plafond af. Dit komt waarschijnlijk omdat het gewicht geringer is en de verf dan genoeg kleefkracht heeft.
  • Maar als u de 2de laag aanbrengt komt de 1ste laag los en plakt aan uw verfroller. Dit komt omdat de ‘natte’ verf zwaar is en zich hecht aan de 1ste laag, deze laat dan los omdat hij is gehecht aan ligt vastzittende kalkdeeltjes.

Hoe moet u dit probleem oplossen?

1. Hechttest plafond op kalk

In de praktijk zit er niets anders op dan de meeste kalk uit het plafond te wassen met gewoon kraanwater. U zult zien dat er altijd wel wat kalk in het water lijkt te komen, ook al gaat u 10x over hetzelfde stukje plafond heen. Waarom gewoon kraanwater? Kalk lost goed op in puur water, het heeft geen zin om er een sopje van te maken of met ammoniak te werken of iets dergelijks. Gewoon kraanwater werkt het best, dit kan eventueel lauw van temperatuur zijn zodat u geen koude handen krijgt.

2. Kalk van het plafond verwijderen

Het uitwassen/boenen van de kalk uit het plafond met water, herhalen tot het goed is: afplakband test. Vervolgens pakt u een aantal (katoenen)doeken die niet afgeven/pluizen, het liefst geen witte.

Daarna vult u een emmer halfvol met lauw water, u sopt de doek erin en knijpt hem een beetje uit en boent over het plafond u zult merken dat het doek in mum van tijd (ligt aan de hoeveelheid kalk) wit wordt, ik raad u aan om na 5 à 10 seconden de doek te draaien of meteen uit te spoelen in de emmer. Het water in de emmer wordt meteen wit maar u kunt dit proces zeker 10 minuten herhalen. U zult zelf moeten kijken hoe vaak u het water ververst.

Nu kunt u het beste een test stuk grondig doen, totdat u denkt dat hij bijna geen kalk afgeeft. Dit laat u vervolgens 1 à 2 dagen drogen en dan probeert u hetzelfde stuk nog een keer, als er bijna geen kalk in het water oplost bent u klaar met het boenen. Dit kunt u extra goed testen met de afplakplakband test. Dit houdt in dat u zodra het plafond droog is een stukje afplakband op het plafond plakt en er daarna weer vanaf haalt. Blijft er nog kalk plakken aan het afplakband dat weet u dat u nog even door moet gaan.

3. Kopen van een speciale primer

Laat het plafond weer drogen en koop een speciale primer die zorgt voor een betere hechting, deze is meestal niet verkrijgbaar bij de bekende doe-hetzelf-ketens maar wel bij de gespecialiseerde zaken Zoals Deco-home en verfwinkels.

4. Aanbrengen primer en normaal verven van uw plafond

Gebruik de primer zoals aangegeven op de verpakking of volgens het advies van de winkel waar u het gekocht hebt. Na de primer laag kunt u uw plafond of muur gewoon verven zoals u gewend bent.
© 2010 - 2019 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
Verschillende soorten muurverf, wanneer gebruik je welke?Misschien heb jij het ook wel eens meegemaakt. Heb je het plafond mooi gewit, zie je na enkele uren of dagen de verf er…
Schilderen - Problemen Oplossingen bij Plafonds en MurenSchilderen - Problemen Oplossingen bij Plafonds en MurenVeel voorkomende problemen en de oplossingen bij het schilderen van een steenachtige ondergrond. Bij het schilderen, sau…
Stylingtips voor kleine kamers/woningen: muren & plafondsStylingtips voor kleine kamers/woningen: muren & plafondsNiet iedereen heeft het geld om ruim te wonen. In kleine kamers kan men zich al snel opgesloten voelen. Door enkele eenv…
Verftechnieken voor het creëren van een grotere ruimteAls je in een appartement of huis woont met kleine kamers en je hebt niet het nodige budget voor groteske renovatiewerke…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het verven van een plafond of muur met kalkhoudende verf"

Reacties

Will, 11-02-2013 14:47 #2
Hallo allemaal ik heb dit opgelost met twee grondlagen verf over het plafond goed laten drogen en gewoon met witsel eroverheen, drie lagen even wat werk maar spierwit en geen last van vlekvorming en aanzetten.

Anne, 30-05-2010 19:49 #1
Ik heb dit probleem ooit gehad, het behangpapier plus lijm glibberde er gewoon van af. Heb dan heel dat oppervlak met een soort primer moeten behandelen. Geen leuk spul, erg bijtend, mijn plastic handschoenen losten er gewoon van op… Als het om een muur gaat zou ik persoonlijk behangen met papier dat al is voorgekleefd, dus zonder waterige lijm… en dat is wellicht ook een oplossing voor een plafond. Ook iets om aan te denken voor men buitenmuren gaat 'kaleien' met kalkverf: oh zo trendy nu… maar dan kan men er nadien ook niks anders mee doen.

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!