InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Pvc kleef tegels: De nieuwe vloerbekleding voor uw huis

Pvc kleef tegels: De nieuwe vloerbekleding voor uw huis

Een nieuwe trend sinds 2009, en met veel succes. Meer en meer mensen kijken uit naar een betaalbaar alternatief voor parket of laminaat. De kleef tegel doet zijn intrede als vloerbekleding die geschikt is voor de badkamer, slaapkamer, huiskamer en meer. Deze stroken zijn snel en makkelijk te plaatsen en zijn zonder veel moeite te vervoeren door zijn compact formaat. Hier overlopen we de verschillende mogelijkheden. Een vloerbekleding die men kan kleven op de vloer bestaat al langer dan vandaag. Maar de laatste jaren zijn de producten meer op een hedendaags interieur afgestemd. Specifieke imitaties van een hout structuur met verschillende kleuren en afwerkingen maken het gamma eindeloos. Maar er word niet alleen gedacht aan hout, ook kleef tegels met imitaties van een keramische vloertegel maken een nieuwe look in de keuken in een handomdraai.

Wat zijn kleef tegels?

Dit zijn stroken of tegels die op de bestaande vloeren worden gekleefd, deze zijn al voorgelijmd en dus geen opkuis achteraf. Het is de bedoeling om de stroken of tegels mooi naast elkaar te plaatsen tot het een mooi geheel vormt. Sommige hebben dan ook een afgeschuinde kant, die de look van een groef perfect nabootsen. Het is verkrijgbaar in diktes van 2 tot 4 mm en zijn zeer sterk. Het is een soort geperste pvc die is afgewerkt met een foto en een toplaag. Die is dan ook afhankelijk van de prijs meer slijtvast zijn dan andere.

Het plaatsen

De stroken zijn snel en makkelijk in gebruik. Door zijn licht gewicht en een samenstelling zijn deze geschikt voor de meeste vloeren. Natuurlijk is de ondergrond even belangrijk. Deze moet vlak en effen zijn waar de strook goed kan kleven. Ondergronden zoals een gladde chape, laminaat of parket zijn op zich goede ondergronden. Twijfelt men is een goede voorbereiding een noodzaak. Met een laag egalisatie van 1 of 2 mm is het grote probleem van oneffenheden al snel de deur uit. Dit is dan ook de ideale ondergrond. Andere zoals vast tapijt of een losse vinyl zijn af te raden.

De hechting

In principe zijn de voorgelijmde stroken meer dan voldoende voor een goede hecting aan de ondergrond. Toch is het aan te raden een speciale vloer primer te gebruiken alvorens het kleven. Deze geeft het een nog beter oppervlak, en kleefkracht. Deze producten geven een maximale kans op een langdurig gebruik en zijn ook meestal te koop waar de stroken vandaan komen.

Wat zijn de voordelen?

  • Door hun zeer compact formaat zijn deze snel en makkelijk te vervoeren
  • De stroken zijn ook lichter en wegen veel minder dan een gemiddeld pak laminaat
  • Een nieuwe vloer zonder de bestaande uit te breken
  • Niet onderhevig aan vocht of zwelling, ideaal voor keukens en badkamers
  • Makkelijk te plaatsen voor jong en oud

De nadelen?

Hoe men het draait of keert, een vloerbekleding is onderhevig aan slijtage, en verslijt dus. De pvc stroken zullen dan ook misschien minder jaren dienst doen dan bijvoorbeeld een goede laminaat of parket vloer. Natuurlijk afhankelijk wat de klant ervoor betaald. Men kan niet het tegenovergestelde verwachten. Voor oppervlaktes met een zeer zware loop gang zoals een hal, raden wij ook aan de verschillende kwaliteiten en diktes te vergelijken. Een 4 mm zal dan ook langer meegaan dan aan 2 mm van dikte. Let ook op dat de naden mooi tegen elkaar geplaatst worden, stof en vuil zoekt al snel zijn weg tussen de voegen en geven een slecht resultaat.

Benodigdheden

Ook het materiaal voor het plaatsen is miniem. Voor te beginnen hebben we een degelijk breekmes of stanleymes nodig, een stevige metalen lat, en een plooi meter. Genoeg om te kunnen starten. Denk er ook altijd aan dat je mooi haaks of waterpas kan starten, dus een krijt koord,waterpas of lazer waterpas komen ook van pas.

Waar zijn ze te vinden?

Verschillende doe het zelf en decoratie winkels starten met dit soort vloerbekleding. En zijn in allerlei merken te vinden. Zelf adviseren we ook eens te kijken op www.gerflor.nl Een overzichtelijke website met een uitgebreid kleurengamma die luistert naar de naam: Senso. Prijzen voor pvc stroken variëren tussen de 18 en de 60 euro per vierkante meter, afhankelijk van het merk en serie.

Conclusie

Kleef stroken bieden in vele woningen de ideale oplossing voor een nieuwe decoratie. Geef uw keuken een tegelvloer zoals bijna echte steen of geef uw huiskamer een warme charmante stijl met oude hout structuur als motief. Het plaatsen gaat snel en makkelijk, zonder dat het grond oppervlak centimeters stijgt (zoals laminaat of parket), of dat men heel de vloer moet uitbreken. Denk eraan dat niet alle ondergronden geschikt zijn, dus laat u goed informeren bij de verkoper.
© 2010 - 2018 Infotrader, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellenKlussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellenVooral in de wat oudere huizen komt het regelmatig voor: tegels die losraken en dus weer moeten worden vastgezet. Door v…
Klussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggenKlussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggenTapijt- en vinyltegels zijn veelal verkrijgbaar in de maat 30 bij 30 centimeter. Vanwege de naden zijn ze niet geschikt…
Wenskaarten: meer doen met contourstickersWenskaarten: meer doen met contourstickersContourstickers, je hebt ze in alle kleuren en in alle maten. Je hebt figuren en je hebt teksten. Je hebt contoursticker…
Laminaat leggen in 5 stappen!Laminaat leggen is aantrekkelijk om meerdere redenen. Het is een mooie strakke vloer die weinig onderhoud vraagt. Lamina…
Laminaat of parket? Drie argumentenLaminaat of parket is een lastige keuze. Een vloer is namelijk een van de meest bepalende factoren van je interieur. Vee…
Bronnen en referenties
  • http://www.gerflor.nl

Reageer op het artikel "Pvc kleef tegels: De nieuwe vloerbekleding voor uw huis"

Infoteur: Infotrader
Gepubliceerd: 29-05-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!