InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Kettingzaag aanschaffen, waar moet je aan denken

Kettingzaag aanschaffen, waar moet je aan denken

Kettingzaag aanschaffen? Wat zijn de overwegingen en waar aan te denken en rekening mee te houden bij de aanschaf van een kettingzaag. Wat is de reden dat u een kettingzaag wilt aanschaffen? Heeft u die werkelijk nodig? Als u een enkele boom om wilt zagen in de tuin is een kettingzaag misschien een overdreven dure optie, u kunt een niet al te dikke boom ook omzagen met een hand(beugel)zaag. Een bijl is niet echt een optie, bomen omhakken is werk voor stoere Canadezen met veel ervaring. Overigens moet in veel gevallen een vergunning worden aangevraagd voor het vellen van een boom, vraag dit na bij uw gemeente voordat u aan de slag gaat. Ook als u slechts dikke takken wilt snoeien is een kettingzaag overdreven, koop dan liever een snoeischaar met een aambeeld of neem de zaag. Zeker als u hierbij op een ladder moet staan of in de boom moet klimmen is het gebruik van een kettingzaag ronduit gevaarlijk voor een onervaren iemand.

Een kettingzaag kopen wordt een goed idee als u er voldoende werk voor hebt; als u vaak brandhout moet zagen voor de open haard of houtkachel of als u veel onderhoud hebt aan een hele grote tuin of een groen/bos gebied. Voor de beginner zijn er grofweg twee soorten kettingzagen; electrisch of benzine aangedreven zagen.

Electrische kettingzaag

Als u in uw stadstuintje hout wilt zagen voor de open haard of houtkachel, en het gaat niet om enorme hoeveelheden, dan is de electrische kettingzaag waarschijnlijk wel voldoende. Het voordeel van de electrische kettingzaag is dat hij goedkoper en lichter van gewicht is en veel minder geluid produceert dan een zaag op benzine. Dat laatste kan ook een overweging zijn i.v.m. geluidsoverlast voor de buren. Nadeel is het beperkte vermogen en de afhankelijkheid van een stopcontact in de buurt. (met een te dunne en/of te lange verlengkabel kan het vermogen nog verder afnemen, en het is bovendien gevaarlijk) In het bos is een electrische kettingzaag dus geen optie.

Benzine kettingzaag

Heeft u vaak veel en/of dik hout te zagen, of moet u kunnen werken zonder afhankelijk te zijn van een stopcontact in de buurt, dan is een benzine kettingzaag een goede aanschaf. Kettingzagen op benzine zijn er in vele soorten en maten, maar als u nooit eerder met een kettingzaag heeft gewerkt, koop dan een all-round kettingzaag met een blad van 35 tot 40 cm. Grotere zagen zien er misschien stoer uit, maar ze zijn ook zwaarder, duurder en niet altijd even handig om mee te werken. Benzine kettingzagen lopen op z.g.n. mengsmering, een mengsel van benzine en olie, zoals een bromfiets. Helaas kunt u in de meeste gevallen niet zomaar bromfietsbenzine van het tankstation in uw kettingzaag gebruiken, ieder type zaagmotor kent zijn eigen mengverhouding, en die komt meestal niet overeen met bromfietsbenzine. Zelf mengen dus.

Algemeen

Iedere kettingzaag heeft smeermiddelen en onderhoud nodig; de zaagketting wordt gesmeerd met kettingolie, en de zaagketting moet regelmatig gespannen worden. Dit geldt voor benzine en voor electrische zagen. Schaf dus maar gelijk kettingolie aan bij de aanschaf van een kettingzaag. Koopt u een kettingzaag op benzine, dan heeft u ook een container nodig voor benzine, tweetaktolie, een benzinebestendige trechter en een mengcontainer met maatverdeling voor de juiste verhouding van benzine en olie.

Veiligheid

Kettingzagen zijn gevaarlijke machines! Lees altijd eerst de gebruiks- en veiligheidsvoorschriften die geleverd worden bij de zaag. Volg ook aanwijzingen op voor het gebruik van beschermingsmiddelen zoals beschermende kleding, gezichts- en gehoorbescherming. Beschermingsmiddelen zijn geen luxe artikelen, ze zijn belangrijk voor veilig werken! Ook regelmatig onderhoud aan een kettingzaag draagt bij aan de veiligheid.
© 2009 - 2019 Dutch_erik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kettingzaag aanschaffen, waar moet je aan denken"

Reacties

J. M. Bakokimi, 14-06-2012 20:45 #2
Ik zoek een gebruikte benzine zettingzaag, met lange blad. Dit is voor Afrika.

Henk Jonkers, 09-02-2009 11:29 #1
Kunt u ook aangegeven welke kettingzaag het beste geschikt is voor de huis tuin en keuken gebruik, de prijzen liggen nl nogal uit een.

Infoteur: Dutch_erik
Gepubliceerd: 19-01-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!