InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Inbraakbeveiliging

Inbraakbeveiliging

Inbraak, één van de naarste dingen die je kan gebeuren. Wanneer uw woning goed beveiligd is, neemt de kans op inbraak aanzienlijk af.

Hoe maak ik mijn huis veiliger

Een goed beveiligd huis maakt de kans op ongewenst bezoek kleiner.

  • Zorg voor een alarminstallatie in uw huis en plaats deze zó dat hij door andere mensen gezien kan worden.
  • Uw buitendeuren moeten van en deugdelijke kwaliteit zijn, zodat ze niet makkelijk ingetrapt of geforceerd kunnen worden. Uiteraard is een goed slot en evt. een ketting geen overbodige luxe. Ook een kijkgaatje kan handig zijn, zodat vooraf gezien kan worden wie er voor de deur staat.
  • Voorzie de ramen van sloten. Vooral ramen dichtbij regenpijpen en openslaande deuren op de begane grond leveren risico op.
  • Breng antiklimverf aan de op de regenpijp. Deze verf droogt nooit op, waardoor de regenpijp niet te beklimmen is. Bovendien zorgt het voor vlekken op de kleding van de oonaangename bezoeker.
  • Schuurtjes moeten afgesloten zijn. Zo kan niemand uw gereedschap meenemen of het zelfs gebruiken om in uw huis te komen. Scharnieren kunnen het beste aan de binnenkant geplaatst worden. Dit voorkomt dat de deur gelicht wordt.
  • Zorg ervoor dat ladders achter slot en grendel liggen.
  • De meeste inbrekers proberen een huis aan de achterkant te betreden. Zorg er dus voor dat de achterkant zo ontoegankelijk mogelijk is.
  • Houd heggen of andere omheiningen zo laag mogelijk, zodat een ongewenste bezoeker zich er niet achter kan verbergen.

Hoe beveilig ik deuren en ramen.

Alarmsystemen, sloten en grendels zijn goede ideeën om inbrekers te weren. Het is echter wel belangrijk dat het materiaal van uw woning in orde is.

  • Sluit binnendeuren niet af. Inbrekers zullen denken dat u waardevolle spullen achter de deur bewaart en zullen proberen hem te forceren.
  • In de buitendeur kunt u dievenklauwen bevestigen. Hierdoor kan de deur niet zijn scharnieren gelicht worden.
  • Zorg dat schuiframen voorzien zijn van sloten. Indien dit niet het geval is, kan men ook tijdelijk de kozijnen aan elkaar schroeven.
  • Als u geen slot op openslaande ramen heeft, draai dan (tijdelijk) een lange schroef in het kozijn naast de hendel.

Als ik op vakantie ga...

  • Laat uw krant en evt. andere tijdschriften tijdens de vakantie niet of ergens anders bezorgen.
  • Vraag familie of buren de post weg te halen, zodat hieraan niet te zien is dat u langere tijd niet thuis bent. Wanneer dit niet mogelijk is, kan u een gordijn voor de deur hangen.
  • Zet tijdklokken op lampen, zodat 's avonds de verlichting in en rondom uw woning aanstaat.
  • Sluit de garagedeur (af), zodat niet te zien is dat uw auto niet aanwezig is.
  • Vraag familie of buren geregeld uw gras te maaien, zodat het er niet verlaten uit ziet.
  • Breng kostbaarheden naar de bank voor u vertrekt en licht de politie in over uw onbewoonde woning. Zij zal een oogje in het zeil houden.
  • Zorg ervoor dat de kofferlabels van uw koffer in de koffer zitten of draai ze naar binnen, zodat uw adres niet te lezen is. Hieraan kunnen evt. inbrekers zien welke woning onbewoond is.

Tenslotte: mocht het onverhoopt gebeuren dat u een inbreker in uw huis betrapt, laat hem gaan. Doe niets om te provoceren en bel de politie na afloop.
Gerelateerde artikelen
Woning beveiligen tegen inbraakInbrekers kunnen op verschillende manieren uw woning binnendringen. Hoe kunt u de woning beveiligen tegen inbraak? In di…
Inbraak tijdens uitvaartdienst, hoe voorkomen?Het komt in Nederland vaak voor, dat er wordt ingebroken bij huizen waarvan bekend is dat de bewoners naar een uitvaartd…
Beveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNABeveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNADe meeste mensen hebben al eens een diefstal of inbraak of een poging daartoe meegemaakt. Het goed beveiligen van je spu…
Voorkom inbraak in uw huisInbraak is naast de financiële schade een grote inbreuk op het veiligheidsgevoel. Met simpele maatregelen kunnen veel in…
Noodzakelijke anti-inbraak maatregelen bij afwezigheidNoodzakelijke anti-inbraak maatregelen bij afwezigheidInbraak in een woning veroorzaakt niet alleen materiële schade. Het gevoel van veiligheid kan behoorlijk worden aangetas…

Reageer op het artikel "Inbraakbeveiliging"

Reactie

Raoul Copier, 04-03-2016 00:00 #1
Beste! Ik zou graag die antikliverf willen kopen. Ik kan t helaas nertgens vinden, hebben jullie een adresje? groet! Raoul

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 23-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!